על רקע המשבר בין מוסקבה לירושלים: ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוחחו היום (רביעי) עם עיתונאים בשולי העצרת הכללית של האו"ם. לאחר מכן, נכנסו השניים לפגישה בארבע עיניים. בשיחה עם העיתונאים, הצהיר טראמפ על תמיכתו בפתרון שתי המדינות, ואמר כי תכנית השלום תפורסם בחודשים הקרובים. עוד ציין, כי שמע מנתניהו על העברת מערכת ההגנה האווירית S-300 רק כשנפגשו והם צפויים לשוחח על כך.



טראמפ פתח את דבריו ואמר כי "נפלא להיות כאן עם ראש ממשלת ישראל נתניהו. יש לנו הרבה לדבר. רה"מ הודה לי שוב על העברת השגרירות לירושלים, מהלך שהיה שנוי במחלוקת והתגלה כחיובי. אנו בעד מה שישראל עושה בנוגע להגנתה. הם אגרסיביים והם חייבים להיות, כי הם בחלק מסוכן בעולם. אנחנו עם ישראל במאה אחוז"

לאחר דבריו, אמר נתניהו: "תודה לנשיא, קודם על מילותיך אתמול נגד המשטר באיראן. הסנקציות האמריקאיות עצרו את מכונת המזומנים של טהרן ואנו חיים במזרח התיכון ונתונים בסכנה הזאת. אני מודה על התמיכה שהראית לישראל בבניין הזה. איש לא תמך בישראל כמוך. זו הפגישה הראשונה שלנו מאז העברת השגרירות לירושלים, שינית את ההיסטוריה, נגעת בליבנו ואני מעריך את התמיכה שלך בזכות של ישראל להגן על עצמה".


"כולם צריכים להבין שישראל תמשיך להגן על עצמה מתוקפנות איראנית בסוריה ולבנון ותהנה מתמיכה של הנשיא דונלד טראמפ וארה"ב. אני חושב שהברית בין ישראל וארה"ב חזקה, ולא הייתה מעולם חזקה יותר תחת מנהיגותך, ואני מצפה לעבוד עם הצוות שלך להשגת שגשוג, ביטחון ושלום לישראל ולכל האזור".

לאחר מכן, אמר טראמפ כי הסכם בין ישראלים לפלסטינים הוא "העסקה הקשה ביותר". לדבריו, "זה החלום שלי להצליח בזה בכהונתי הראשונה. אני יכול לומר שהושגה התקדמות רבה. אני חושב שישראל רוצה לעשות משהו וגם הפלסטינים, חשוב שזה יתחיל לזוז בקרוב ובמהירות".

טקס העברת שגרירות ארה"ב לירושלים. "ישראל תצטרך לעשות משהו בתמורה". צילום: רויטרס


טראמפ הוסיף כי "אני רוצה שלום ושגשוג בין ישראל והפלסטינים. טוב שהסרנו את בעיית ירושלים מהשולחן. עסקה צריכה להיות שווה לשני הצדדים. ישראל קיבלה את הצ'יפ הראשון והוא גדול, והיא תצטרך לעשות משהו בתמורה". בנוגע לפלסטינים, אמר כי "אנחנו עכשיו לא משלמים להם כלום. נוצלנו על ידי המנהיגות שלהם במשך השנים והם השתמשו בזה למטרות לא טובות, אבל הם יחזרו לשולחן. אני אוהב את פתרון שתי המדינות. אנו עובדים על תוכנית השלום, שתפורסם בעוד 4-2 חודשים בערך. זו תוכנית מורכבת".

באשר למשבר ביחסי ישראל רוסיה בעקבות הפלת המטוס הרוסי, טען טראמפ כי עודכן על העברת מערכת ההגנה האווירית S-300 לסוריה רק "לפני דקותיים" מנתניהו. לדבריו, "אדבר עם פוטין אם זה יהיה נכון וכשזה יהיה נכון. אעשה מה שצריך לעשות".

"הסכם הגרעין חילץ את איראן מהצרות שלהם" 

 
לאחר הפגישה עם נתניהו, נאם טראמפ במועצת הביטחון של האו"ם באשר לאי הפצת נשק להשמדה המונית ואמר כי "העולם השלים עם כך שיש נשקים מסוכנים כל כך שלכולנו יש אינטרס למנוע את השימוש בהם. מאז שנכנסתי לתפקידי פעלנו נגד זה. אנחנו מתמקדים בנשק גרעיני, אבל מתעלמים מהנשק הכימי והביולוגי. אסד השתמש בנשק כימי נגד אזרחים".

לאחר מכן, הודה טראמפ לראש ממשלת בריטניה תרזה מיי ולנשיא צרפת עמנואל מקרון על פעולתם המשולבת עם ארה"ב כנגד סוריה, ואמר כי "משטר אסד נתמך על ידי רוסיה ואיראן, שתומכת בטרור ומפיצה טילים בעולם. זהו משטר תומך הטרור מספר אחת, המפיץ חוסר יציבות בכל האזור. למשטר כזה אסור שיהיה נשק גרעיני, ולכן פרשתי מהסכם הגרעין". 

"ההסכם חילץ את איראן מהצרות שלהם", אמר. "בעזרת הכסף מההסכם, הם מימנו טרור וטילים. בעקבות הפרישה ממנו, השבנו את הסנקציות על איראן, ובתחילת נובמבר הן יהיו מלאות. לאחר מכן, נמשיך להטיל סנקציות עליה וכל מי שלא ישתף איתנו פעולה ישלם על כך. אני מבקש מחברות המועצה לעזור לנו לגרום לאיראן לשנות את התנהגותה". 

בהתייחס לאידליב, ביקש טראמפ להודות לאיראן, סוריה ורוסיה שעיכבו את התקיפה לבקשתו. "תשיגו את הטרוריסטים, אבל רק אותם", אמר, וציין לחיוב גם את טורקיה.

בהתייחסו לנאום שנשא אמש בעצרת הכללית, אמר טראמפ כי "הצגתי את מחויבות הממשל שלי לעולם טוב יותר". לדבריו, "סין ניסתה להתערב בבחירות הקרובות לשנת 2018, שיתקיימו בנובמבר, נגד הממשל שלי. אנחנו לא רוצים שיתערבו בבחירות שלנו, אנחנו מנצחים במסחר ומוצאים דרכים חדשות לשלום בחצי האי הקוריאני. אני שמח לומר כי קוריאה הצפונית לא ביצעה ניסוי טילים וגרעין כבר כמעט שנה, הם השיבו בני ערובה ושאר גיבורים אמריקאים". 
 
"בפגישה איתי, קים ג'ונג און אישר את מחויבותו לפירוז גרעיני, ועשה זאת שוב במכתב. אנחנו נגיע לעסקה, אבל עד אז הסנקציות ישארו בתוקף. הבחנו שחלק מהמדינות מפרות את הסנקציות, זה חייב להסתיים. השלום באזור תלוי בהקשה להחלטות האו"ם. דברים קורים שאתם לא שומעים עליהם, אז יש חדשות טובות בדרך מקוריאה הצפונית".

לאחר מכן, סיים את דבריו: "כולנו הולכים בצעדי קודמינו במטרה לבנות עתיד טוב יותר לפטריוטים שהקריבו את חייהם לאומה ולעתיד שלנו. לכן, אנחנו צריכים את שיתוף הפעולה של כל המדינות ולהחליף את איומי המלחמה בפירות השלום". 
 
הכותב הוא שליח מעריב לניו יורק