"נפלה, נפלה, ניצחנו": צבא סודן הדיח את הנשיא עומר אל בשיר לאחר 30 שנה בשלטון ושם אותו במעצר בית. היום (חמישי) דווח כי הצבא הציב משוריינים על מנת לחסום את דרכי הגישה לארמון הנשיאות בבירה חרטום ועצר חלק מראשי המשטר של אל בשיר. הצבא הודיע כי מעתה יתפרקו מוסדות השלטון, ייסגרו המעברים, יקום ממשל צבאי לשנתיים ומשטר חירום ל-3 חודשים.


צבא סודן מסר בהודעה כי "למרות הסבל והבטחות השווא, העם הזה היה סלחני ועבר את השלבים בחוכמה, מה שמנע כאוס והתפרקות. מ-19 בדצמבר ועד עכשיו עבר על העם משבר חמור, אך המשטר לא התעורר. אנחנו מתנצלים על הפגיעה באזרחים, על השהידים והפצועים. מה-9 באפריל הזהיר הוועד הביטחוני את המשטר, אך לא נענה בחיוב. אני שר הביטחון, ראש הוועד העליון, מודיע על הפיכה צבאית כאשר הנשיא במקום בטוח".

בנוסף לאל בשיר, נעצרו גם אחמד הארון, יו״ר מפלגת השלטון, ועלי עותמאן טהה, סגן הנשיא לשעבר. עד ראייה סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אלפי סודנים זרמו אל משרד הביטחון בחרטום וצעקו "ניצחנו". 
 
עומר אל באשיר. צילום: רויטרס
עומר אל באשיר. צילום: רויטרס

 
הצעד של הצבא מגיע אחרי תקופה ארוכה של מחאות נגד אל בשיר, שהגיעה לשיא בשבועות האחרונים, עם הפגנות מול ארמון הנשיאות. במהלך המחאות נרשמו מספר תקריות אלימות בין המפגינים לכוחות הביטחון בניסיון לפזר את את המוחים, ועל פי גורמים בסודן, במהלכן נהרגו 49 בני אדם, בהם 11 באירועים אתמול.

למרות השמחה על הדחת אל בשיר, יש מי שאינו מרוצה מהשתלטות הצבא על ניהול המדינה. ארגון העובדים בסודן קרא להעביר את השלטון לידי ממשלת מעבר אזרחית שמייצגת את רצון העם ואת מרכיבי המהפכה. בנוסף נשמעו קריאות שהעם יפנה לכיכרות, במיוחד לעמוד מול רכבות הצבא.


 
אל בשיר, שתקופת שלטונו היא הארוכה ביותר מאז קיבלה המדינה את עצמאותה ב-1956, נחשב כבר שנים לפורע חוק בעיני המערב, והוא מבוקש בקשר לביצוע רצח העם בדארפור.