סוף שבוע קשה ועגום מחכה לאמריקאים. מגל החום הצפוי במדינות רבות בארבעה הימים הבאים אפשר להיחלץ. יש חופי ים נהדרים, יש עיירות ואתרי נופש למכביר באיזורים הרריים ולאלה המעדיפים להשאר בבית יש מזגנים. אבל איך ולהיכן נמלטים מאמריקה הנחשלת, המפגרת, המפחידה, הבזויה, השקועה בשפל ומתדרדרת לתהומות בכל תחום שרק אפשר לעלות על הדעת?



הכוונה כמובן לתיאור של אמריקה שנתן אמש (חמישי) המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ. לא היתה בנאום הארוך (שעה ורבע) אף התבטאות חיובית, אף התייחסות מעודדת, אף לא ביטוי אחד של הערכה למה שאמריקה מעניקה לאזרחיה. הכל שחור, אין בה מתום באמריקה. בתוכנית הבוקר של ערוץ cbs. ספרו כמה פעמים בנאום של טראמפ הושמעו המלים, בטחון, טרור, חוק ומשטרה. "מילה אחת לא הוזכרה בכלל בנאום", סיכם המנחה צ'רלי רוז. "המילה תקווה".



"בוועידה הזאת לא תישמע מילה של שקר", הצהיר טראמפ. לפי דיווחים שפורסמו באמצעי התקשורת הבוקר ולפי תוצאות של בדיקה מיוחדת שקיימו עורכי


האתר "פוליטיקו" כמעט כל נתון סטטיסטי, כל קביעה ותמונת מצב שטראמפ הזכיר לחיזוק תיאורו את המציאות בארה"ב כקטסטרופלית היו שגויים, מוגזמים ומטעים.



כמו רופא המאבחן מחלה קשה אבל איננו רושם תרופה לחולה הזכיר טראמפ ומנה את החסרונות, הפיגורים, המחדלים והכישלונות שהממשל הנוכחי אחראי


להם. אבל טראמפ לא דיבר כלל ולא הזכיר בכלל בנאומו תוכנית מעשית, יוזמה יצירתית והצעות אופרטיביות לפתרון תחלואי ומצוקות החברה שהוא תיאר בהתלהבות ובסיפוק של רואה שחורות.



מחיאות הכפים שנאומו של טארמפ עוררו לא העלימו את ההיקף והעומק של הפילוג, השסע ותחושות התסכול והיאוש בקרב רפובליקנים שמועמדותו של


טראמפ לנשיאות גרמה והניבה. בוב שיפר, עתונאי ופרשן פוליטי ותיק ומוערך ביותר בערוץ cbs ש"מכסה" ועידות מפלגתיות מאז שנת 1968 אמר אמש.


"ועידות מפלגתיות נועדות להפגנת אחדות והתלכדות. הועידה הרפובליקנית הנוכחית הפגינה התפרקות והתפוררות". באתר 'פוליטיקו' פורסם השבוע כי בשיחות פרטיות עם ידידים הנשיא לשעבר ג'ורג דבליו בוש מביע דאגה וחדה לעצם קיומה של המפלגה הרפובליקנית. "אני חושש שאני הייתי הנשיא הרפובליקני האחרון", אמר.