ציידים ולקטים של רגעים יהודיים יוכלו להביט אל הוועידה הדמוקרטית של שנת 2016 – בעיקר אל הערב הראשון שלה – בגאווה לא מבוטלת. מה היה לנו? מועמד יהודי לנשיאות, ברני סנדרס, שהודיע לאלפי נאמניו הדומעים שהגיע הזמן להעביר את תמיכתם למועמדת האמיתית. קומיקאית יהודייה, שרה סילברמן, שהודיעה לאלה מבין הנאמנים לסנדרס והמסרבים להעביר את תמיכתם להילרי קלינטון שהם ״מגוחכים״. אשת נשיא אחת – מישל אובמה – שנשאה את אחד הנאומים המרשימים ביותר שנשמעו באמריקה בשנים האחרונות. את הנאום כתבה לה שרה הורביץ. אתם יודעים מאיזו עדה. 

הורביץ (38) סגרה שלשום מעגל. בשנת 2008, ככותבת נאומים למועמדת קלינטון, לא הצליחה להציל אותה מהפסד לברק אובמה. אחר כך הלכה לעבוד אצל אובמה. והנה, עכשיו הגיע זמנה להציל את מי שאז לא יכלה להציל. יותר מסנדרס, יותר מסילברמן, הנאום של מישל אובמה שינה את הדינמיקה הפנימית במפלגה הדמוקרטית. בשני בצהריים עוד עמדו אלפים רבים של מפגינים מגזרת סנדרס בחום המעיק של פילדלפיה וסירבו להשלים עם גזר הדין הפוליטי. בשני בלילה הזכירה להם אובמה את חובתם לעצמם ולחברה שהם חיים בה. אחרי הנאום שלה היה אפשר לשמוע את האוויר יוצא מבלון המחאה בשריקה חרישית.

מישל אובמה בוועידה. צילום: רויטרס
גם היום השני של הוועידה היה יום יהודי מאוד. המפלגה הזאת היא מפלגה יהודית מאוד. הסנאטור צ׳אק שומר מניו יורק, הכותבת והשחקנית לנה דאנהם, הסנאטורית ברברה בוקסר. אבל עוד יותר מהם, הצירים המסתובבים במסדרונות וברחובות פילדלפיה. צעירים ומבוגרים, רדיקלים ומתונים. גם המלחמות הפנימיות הן מלחמות יהודים. דבי וסרמן־שולץ היהודייה הוזזה לאחר שהתברר שחתרה נגד מועמדותו של ברני סנדרס היהודי כולל דיון של אחד מאנשיה באפשרות להשתמש בדתו של סנדרס נגדו בפריימריס של מדינות הדרום. לא בזה שהוא יהודי מדי – אלא בזה שהוא לא יהודי מספיק, עד כדי חשד באתיאיזם.

כל זה לא בהכרח מבשר טובות ליחסי המפלגה הזאת וישראל. בטח לא בעידן שבו הילרי קלינטון נדרשת להאזין ברוב קשב לקולות הצעירים המוחים, המניפים גם דגלים אדומים וגם דגלי פלסטין ומתעקשים שעדיין אפשר לשנות את מצע המפלגה עוד קצת לכיוון ביקורתי יותר על ישראל. הסגן שבחרה, טים קיין מווירג׳יניה, חתם אתמול, עם עוד 35 מחבריו לסנאט, על מכתב הקורא להגדיל את תקציב הסיוע למערכות הגנה מפני טילים ישראליות ב־320 מיליון דולר. גם זו דרך להדוף את מבול הביקורת שהוטח בקיין עם בחירתו בגלל הרקורד הישראלי שלו: החרמת נאום בנימין נתניהו בקונגרס, מילים חריפות שאמר נגד ראש הממשלה, תמיכה נמרצת של ארגון השמאל ג׳יי סטריט במועמדותו ועוד. 
היהודים שהריעו שלשום לסנדרס, ואלה שיריעו היום לקיין בבואו לנאום בוועידה, אינם בהכרח חסידים נלהבים של מדיניותה של ממשלת ישראל. לא של הכיבוש בשטחים וגם לא של חוק המקוואות. היהודים הללו הודיעו אתמול שבכוונתם להחריף את מלחמת היהודים הנוגעת לישראל בהקמתו של ארגון גיוס תרומות חדש, יהודים למען קדמה, שמטרתו להילחם נגד ״שלדון אדלסון והקואליציה היהודית רפובליקנית וחבריהם״. חבר קונגרס לשעבר, רון קליין, יעמוד בראש ההתארגנות הזאת.