נדיר מאוד לראות בכירים במדינות גדולות, שמתערבים בבחירות של מדינות אחרות, בעיקר כשמדובר במעצמות כמו ארצות הברית וגרמניה. מי שהחליט לשבור את היחסים העדינים, הוא דווקא שר החוץ, פרנק וולטר שטיינמאייר, שהתראיין לעיתון הגרמני "פסאור נוי פרסה", ותקף בחריפות את המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית. טראמפ, סביר להניח, יגיב על כך במהלך היום, אך עוד לפני כן טען כי גרמניה ביצעה שורה של טעויות, שיביאו בסופו של דבר את בעיות הטרור אל גבולותיה.



"הבחירה בטראמפ עשויה ליצור אי-ודאות רבה ליחסים הטרנס-אטלנטיים", הדהים שטיינמאייר והוסיף: "הוא טוען שהוא יהפוך את את אמריקה לגדולה מחדש, אך גם מבהיר שלא יהיה חלק ממלחמות ועימותים בהם צריכים להתעסק המעצמות הגדולות בעולם. זה לא מתיישב נכון", טען שר החוץ הגרמני. בכלל נדמה כי אירופה חוששת מאוד ממינויו של טראמפ, שכן זוהי לא ההצהרה הראשונה בנושא שניפקו פוליטיקאים בכירים באירופה, שלא ששים לראות את המיליארדר בתפקיד החזק בעולם. הוא מונע משנאה, מונע מניסיון להפחיד את הבוחרים, ומנסה לפתח את פוליטיקת השנאה והבידוד שלו.



"פוליטיקה כזאת מביאה פחות ביטחון, לא יותר, ולא רק עבור ארצות הברית, אלא גם עבור אירופה ושאר מדינות העולם". את הדברים אמר רגע לפני שהוא ממריא לוושינגטון, לסבב פגישות בנושא המדינה האסלאמית, ושיתוף הפעולה בין המדינות. 

אובמה: "טראמפ יודע רק ללבות אש, אשמה, כעס ושנאה"

ברחבי ארצות הברית ממשיכים לתקוף את טראמפ, בעיקר מהכיוון של הדמוקרטיים. במהלך השבוע הופץ סרטון ברשתות, בו נראים מספר פוליטיקאים תומכי טראמפ כעת, שבעבר הם אמרו עליו מילים קשות מאוד, לגבי מנהיגותו, והאופן שבו הוא עשוי להיות נשיא ארצות הברית. בשעות הלילה, במהלך הוועידה הדמוקרטית, עלה לבמה הנשיא, ברק אובמה, שהמשיך את הקו התקיף, גם בניסיון להשכיח כמה שיותר את פרשיית המיילים של הילרי. 
 
 "אני מתייצב כאן כמעט לאחר שתי קדנציות ואומר לכם: אני הרבה יותר אופטימי בנוגע לאמריקה, אני בא לכאן הערב לומר לכם שיש לנו עוד הרבה עבודה לעשות ויכול לומר בביטחון שמעולם לא היו גבר או אישה מוסמכת יותר לכהן כנשיא של ארצות הברית מהילרי קלינטון", אמר אובמה והוסיף: "אני מבקש מכם לעשות עבור הילרי קלינטון את מה שעשיתם עבורי, תבחרו בה לנשיאה של אמריקה".

שר החוץ הגרמני. ביקורת חריפה. צילום: מרק ישראל סלם
 
אובמה התייחס לבחירות 2016: "זאת לא מערכת בחירות טיפוסית, משום שזו לא רק בחירה בין מפלגות ובין מדיניות, הוויכוח הרגיל בין ימין לשמאל. מדובר בבחירה בסיסית יותר, על מי אנחנו רוצים להיות ואיך אנחנו נשארים נאמנים לאמריקה הגדולה שיש לה שלטון משלה". אובמה תקף את המחנה הרפובליקני ואת העומד בראשה, דונלד טראמפ: "מה שאנחנו שומעים מהמועמד הרפובליקני זאת פסימיות גדולה וחזון שבו האמריקנים ילחמו זה נגד זה ויפנו עורף לשאר העולם. לא היו פתרונות יצירתיים לבעיות - יש רק ליבוי אש, טינה, אשמה, כעס ושנאה". 
 
טים קיין, סגנה של קלינטון במירוץ לנשיאות נאם גם הוא בוועידה, ותקף את דונלד טראמפ: "האם אתם מאמינים לו? השקר הוא הטבע השני שלו". בוועידה ג'ו ביידן, סגן נשיא ארה''ב, מתח גם הוא ביקורת על המועמד הרפובליקני, ואמר כי הוא חסר כל הכשרה וניסיון להיות נשיא, "הוא מנסה להגיד לנו שהוא דואג למעמד הביניים. תעשו לי טובה – לאיש הזה אין מושג על מעמד הביניים, אפילו לא קלוש". ביידן הוסיף: "לא היה מועמד רשמי בהיסטוריה שלנו שידע כל כך מעט ועשה כל כך מעט כדי להתמודד עם הביטחון הלאומי שלנו". לצד שלילתו של טראמפ, ביידן שיבח בנאומו את קלינטון: "כולם יודעים שהיא חכמה, כולם יודעים שהיא קשוחה, אבל אני יודע שהיא מלאה בתשוקה ורצון עז. היא מבינה. והיא יודעת מה לעשות". 
 
קודם לכן, נאם גם ליאון פאנטה, מי שכיהן כמזכיר ההגנה של ארה''ב וראש ה-CIA. פאנטה תקף את דונלד טראמפ, "היום, הוא שוב לקח את הצד של רוסיה. הוא ביקש מהרוסים להתערב בפוליטיקה האמריקנית. תחשבו על זה רגע, דונלד טראמפ, שרוצה להיות נשיא ארצות הברית, מבקש מאחת מיריבותינו לעסוק במאמצי פריצה או מודיעין נגד ארצות הברית של אמריקה כדי להשפיע על רוח הבחירות". פאנטה הוסיף: "כמי שהיה אחראי על אבטחת אומתנו מתקיפות סייבר, זה בלתי נתפס בעיניי שכל מועמד לנשיאות ירשה לעצמו להתנהג בצורה חסרת אחראית שכזו. דונלד טראמפ איננו יכול להיות המפקד העליון של הצבא".