מאט, 34, במקור מפילדלפיה, לא מוכן לחשוף את שמו המלא. "אני מצביע לטראמפ בשמחה, אבל בגלל כל הפרשיות שלו וההתבטאויות אני לא רוצה שזה ישפיע עליי מקצועית". מאט מנהל כאן בישראל את חייו כבר מספר שנים, אבל כל כולו במירוץ לנשיאות. "זה מאוד חשוב לי", הוא אומר ומציג את מסך הטלפון שלו, שמקבל עדכונים מרשתות החדשות בארצות הברית, "ישראל חשובה לי ולכן אני בעד טראמפ. אני מבין שרואים בו בעייתי אבל עבור ישראל הוא הבחירה הטובה ביותר".

מאט אינו לבד במערכה. יותר מ־300 אלף בעלי אזרחות אמריקאית חיים בישראל ובעלי זכות הצבעה במירוץ לנשיאות ארצות הברית. המספר הזה, בצירוף ההשפעה של הקול היהודי ישראלי על יהודי ארה"ב, שכנע את טראמפ שכדאי להקים כאן מטה בחירות שמטרתו לשכנע יהודים אמריקנים שגרים בישראל – להצביע לטראמפ.



לדברי יושב ראש המפלגה הרפובליקנית בישראל, עו"ד מרק צל, "להבדיל מהיהודים בארצות הברית שמזוהים עם המפלגה הדמוקרטית, כאן בישראל רב האמריקאים בעד טראמפ".



יו''ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, עו''ד מרק צל
יו''ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, עו''ד מרק צל



איך אתה מסביר את הקסם של המועמד השנוי במחלוקת?


"הציבור האמריקאי זועם על הממסד, ובמידה וטראמפ ייבחר, התחושה היא שהוא יזעזע את המערכת. כרגע יש לבוחרים בחירה בין מועמד שהוא אנטי־ממסד לבין אישה שמסמלת את הממסד המסואב ואת השקרים והשחיתות של הממסד הזה".



אגב, חשוב לציין שבבחירות המקדימות אתה עצמך לא תמכת בטראמפ.


"נכון, תמכתי במארקו רוביו והוא הפסיד וטראמפ לקח בגדול, יותר מכל מועמד בהיסטוריה, עם ניצחון בפריימריז שנערכו בלא פחות מ־37 מדינות. אי אפשר להתווכח עם הצלחה כזו. אני אמנם לא מסכים עם חלק מההתבטאויות שלו, אבל יכול להגיד שהשיטה שלו הצליחה – התקשורת נגדו אבל הציבור בעדו. טראמפ הצליח להכניס לשיח הציבורי נושאים כמו הגירה, שאלמלא ההתבטאויות שלו לא היו עולים לשיח הציבורי".



מה עמדתך לגבי קריאתו להגביל כניסת מוסלמים לאמריקה?


"טראמפ צודק לחלוטין. עובדתית, הרוב המוחץ של מתקפות הטרור בעולם בתקופה האחרונה בוצעו על ידי מוסלמים, והשיטה של אובמה וקלינטון להתעלם מזה היא מה שגורם לזוועות כאלה לטפוח. האמת היא קשה, אבל מרגע שמציפים אותה היא נכנסת לראש ומתחילים לדבר על פתרונות".




מי פרו־ישראלי?



במטה טראמפ סימנו את הקול היהודי כמי שיכול להכריע את הבחירות במדינות המתנדנדות. בישראל כאמור יש כמה מאות אלפי אזרחים אמריקאים עם זכות בחירה לנשיאות, להם מכוון הקמפיין שלו. במטה טראמפ טוענים שהכוח האלקטורלי של אותם מצביעים יהודים בישראל עולה על מספרם, בשל המדינות מהן הם עלו, שנחשבות מתנדנדות.



ומה לגבי הסיכוי שנזכה לראות את האיש בארץ לפני הבחירות שייערכו בראשית נובמבר? במסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחרונה אמר המועמד בתשובה לשאלה כי למרות שמועמדים לנשיאות נוהגים לבקר בישראל לפני הבחירות כ"מסורת" (דוגמת אובמה ב־2008), הרי ש"הוא אינו מסורתי". עם זאת טראמפ לא פסל את האפשרות שיגיע לארץ בשלב זה או אחר, ובינתיים מתפעל בשלט רחוק צוות שאמור לשכנע את האמריקאים בישראל להצביע עבורו, מתוך תפיסה שרק הוא, ולא הילרי קלינטון, ישמור על האינטרסים של ישראל.



עו"ד צל: "אנחנו מצפים שהבחירות יהיו צמודות והגורל של הבית הלבן יהיה תלוי על 4־3 מדינות בלבד: פנסילבניה, אוהיו, פלורידה ואולי עוד אחת. מי שיכול להכריע עשויים להיות אנחנו. תארי לך שעשרת אלפים איש מישראל יכריעו את הבחירות באוהיו או פלורידה. מה שמדהים אותנו זאת ההתעניינות דווקא אצל הישראלים. רבים בארץ מתייחסים לזה כמעט כמו אל בחירות בישראל. אין ספק שההשפעה היא רבה"



בשבועות האחרונים בחנו אנשי טראמפ את השטח ובחרו בצוות ישראלי שיוביל את הקמפיין: צביקה ברוט, לשעבר הכתב הפרלמנטרי של "ידיעות אחרונות", יוביל את הקמפיין. ברוט כבר הספיק להשתתף בוועידת המפלגה הרפובליקנית בקליבלנד, במסגרתה נפגש עם בכירים במפלגה. אל ברוט הצטרפה יועצת התקשורת דנה מזרחי, אשר שימשה בעבר כדוברת בצוות של שר הביטחון אהוד ברק (עד לפרישתו מהחיים הפוליטיים) ולאחר מכן מונתה מזרחי לדוברת של נפתלי בנט, בעת שכיהן כשר הכלכלה.



אחרי שפילחו את הקהל הישראלי־אמריקאי וראו שכ־30% מהם הם חרדים, הוחלט בנוסף על הקמת צוות יועצים חרדים, בראשו יעמוד יועץ התקשורת ירח טוקר, אשר יהיה אחראי על גיבוש המסר לבוחרים החרדים – שמהווים אחוז ניכר מהאמריקנים החיים בישראל. טוקר משמש בין היתר כיועץ לרב הראשי לישראל דוד לאו וליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני.



הקמפיינרים הישראלים מתכננים אירועים מסורתיים כמו סדרה של עימותים שתחל בספטמבר וכנסים בירושלים, רעננה ובגוש עציון, אבל בעיקר קמפיין רשתות חברתיות שיפנה לצעירים. "אנו נערכים לקרב צמוד ובטוחים שנוכל להניע יותר ממאה אלף אנשים להצבעה", נמסר מצוות הקמפיין.



איך מוכרים את טראמפ למי שמרכז חייהם בישראל?


"מסתכלים על הפן הישראלי. טראמפ נתפס כפרו־ישראלי בקרב הזה, וכך גם הכוורת המקיפה אותו, להבדיל מהילרי קלינטון".



הקמפיין הישראלי הולך להיות מלוכלך כמו בארצות הברית?


"אנחנו נשתמש בחומרים מהקמפיין האמריקאי על הטרור העולמי ומעבר לזה נפיץ גם מסרים יעודיים בעברית ובאנגלית, שיציגו את הרקורד של טראמפ והצוות שלו. במקביל נציג כמובן גם את הרקורד הבעייתי של הילרי".



כמו מה למשל?


"לקלינטון יש רקורד ארוך גם כאשת נשיא שאפשר להשתמש בו. לדוגמא, בנובמבר 99', כשישבה ליד סוהא ערפת בביקור ברשות הפלסטינית, סוהא טענה ש'הישראלים הרעילו מים של ילדי עזה' וקלינטון הנהנה ולא אמרה כלום. רק אחר כך התנצלו בדיעבד. בעינינו היא חלק קרדינלי מממשל אובמה, והיא תוצג כמועמדת הפחות פרו־ישראלית".




מדינות מתנדנדות



אין ספק שהמרדף אחרי הקול היהודי הוא "אישיו" במירוץ הזה. בעוד קלינטון פותחת פערים, לפי הסקרים האחרונים, בקרב האוכלוסיה הכללית, דווקא סקרים בקרב הקהילה היהודית האמריקאית מראים זליגה לכיוונו של טראמפ. זליגה זו, הגם שאובחנה לפי שעה כמועטה, שכנעה את המועצה הלאומית לדמוקרטים להשיק קמפיין בעלות של כשישה מיליון דולר שישכנע את היהודים האמריקנים להצביע למועמדת שלהם.



"בכל ארבע שנים מפיצים שקרים חדשים על מנת למנוע מיהודים דמוקרטים להצביע למפלגה הדמוקרטית", אמר השבוע רון קליין, יוזם הקמפיין בתקשורת האמריקאית. לדבריו, מטרת הקמפיין היא לנסות ולהטות את הכף ב"מדינות המתנדנדות", בהן הפער בין הדמוקרטים לרפובליקנים קטן למדי, כאשר "גם 1,000 קולות במדינות אלו יכולים להיות חשובים מאוד".



קליין סבור שהקהילה היהודית בארצות הברית עושה למועמדת הדמוקרטית עוול: "אני לא אומר שכולם מסכימים עם כל דבר שהיא עשתה, אבל יש לה רקורד מוכח של עמידה לצד האינטרסים הביטחוניים של ישראל והמשך היחסים המצוינים בין ישראל לארצות הברית", הוא אמר בראיון לשבועון היהודי The Jewish Week .



קליין מודה כי הכוונה היא לתקוף את טראמפ אישית בקמפיין. "המשימה שלנו היא לחנך את הקהילות היהודיות ב'מדינות המתנדנדות'. זו הולכת להיות מערכת בחירות קשה ומלוכלכת", העריך.



לעומתו טוען אלון פנקס, לשעבר הקונסול הכללי בניו יורק, כי כבר אין דבר כזה "קול יהודי": "זה נגמר מזמן, בגלל אחוז היהודים באוכלוסיה. היום חיים בארצות הברית 5.2 מיליון יהודים, מספר שולי מתוך 324 מליון בני אדם. היהודים פעם היו מרוכזים, אז היה לקול שלהם משמעות מסויית כשהיו בניו יורק, למשל. היום הפיזור הוא כזה שאין להם באמת השפעה, מלבד מקום אחד פוטנציאלי – מדינת פלורידה, ששם עדיין קיים אחוז יהודים גבוה".



"השפעה בעיקר במקום אחד - בפלורידה". הקונסול הכללי לשעבר בניו יורק, אלון פנקס. צילום: פרטי
"השפעה בעיקר במקום אחד - בפלורידה". הקונסול הכללי לשעבר בניו יורק, אלון פנקס. צילום: פרטי



ובכל זאת, למי יצביעו היהודים?


"מסורתית, רובם ילכו עם הדמוקרטים. הסיכוי שפחות מ־70% יצביעו לקלינטון הוא אפסי. היהודים אוהבים אותה ויש לה רקורד פרו־ישראלי ללא דופי. בהתחשב בזה שהיריב הוא טראמפ, הסיכוי של קלינטון לקבל אפילו 80% מיהודי ארצות הברית היא גבוה. יש רק קבוצה אחת מובהקת שמצביעה לרפובליקנים וזו החרדים בניו יורק. אבל עם כל הכבוד ליהודים, אנחנו לא האישיו בבחירות".