האם המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ קרא להתנקשות בחייה של מקבילתו הדמוקרטית הילרי קלינטון? דברים שאמר הלילה (רביעי) איל ההון השנוי במחלוקת, במהלך כנס בחירות בצפון קרוליינה, הכניסו את מנהלי הקמפיין שלו להתמודדות עם משבר חדש. המועמד הרפובליקני התייחס במהלך הכנס לאפשרות שיריבתו תבטל את הסעיף בחוקה האמריקנית המתיר לכל אחת ואחת לשאת נשק, ואמר: "היא רוצה לבטל את הסעיף השני לחוקה. אם היא תיבחר את שופטיה, אין לנו מה לעשות בקשר לזה חבר'ה". לאחר מכן הוסיף טראמפ: "אולי בעצם יש  מה לעשות, אינני יודע". למרות שהדברים לא נאמרו בצורה ישירה, רבים בארצות הברית, בייחוד בקרב הדמוקרטים, פירשו את הדברים כרמיזה לפגיעה ישירה בקלינטון. 

לאחר התגובות הקשות שעוררו דבריו של טראמפ, הוא מיהר לפרסם הבהרה, והאשים את התקשורת בסילוף דבריו. בציוץ שפרסם ברשת הטוויטר שלו, כתב: "התקשורת נואשת מניסיונה להסיח את הדעת מהעמדה של קלינטון על הסעיף השני. אמרתי שמי שתומך בהשארת הסעיף, צרך לצאת כדי להצביע נגדה". 


"בדיחה גרועה"


יושב ראש בית הנבחרים האמריקאי פול ריאן התייחס לדברים של טראמפ, ואמר כי לדעתו מדובר ב"בדיחה חלשה". עוד הוסיף: "הייתי קצת עסוק היום, אבל שמעתי על ציטוט התיקון השני הזה, זה היה כמו בדיחה גרועה. לא מתבדחים על דבר כזה". 

דבריו של טראמפ מגיעים על רקע הסקרים האחרונים שמציגים ירידה בתמיכה במועמד. התוצאות האחרונות מציגים כי ישנו גידול מתמשך ועקבי בשיעור התמיכה בקלינטון, ועל פי חלק מהסקרים, הפער מגיע אף ל־15% לטובתה. ייתכן כי השיפור במעמדה של קלינטון הוא תוצאה ארעית של שלושה שבועות רעים במיוחד לטראמפ. מאז אישור מועמדותו בוועידת המפלגה בקליבלנד, שבר המועמד שיאים חדשים של הצהרות הזויות, הופעות המגחיכות את עצמו ואת סובביו, והתנהלות הגובלת באיבוד חושים מוחלט. 

רק לפני שלושה ימים המועמד הרפובליקני תקף בחריפות את קלינטון, כשאמר  בכנס בחירות בניו המפשייר כי "העם האמריקני לא יכול לקבל מישהי שאומרת שיש לה 'קצר חשמלי'. תזכרו, דאעש מסתכלים עליה וחולמים שהיא תהייה הנשיאה האמריקנית". לדבריו, "הם מסתכלים ואומרים; 'זה לא באמת קורה לנו, כמה שזה טוב. הם פשוט מסתכלים מפנטזים על בחירתה ואומרים: "זה מה שאנחנו רוצים". בסרטון לעגני שפרסם בפייסבוק כתב טראמפ: "הילרי הפתלתלה לא ראויה להיות הנשיאה הבאה שלנו".


הילרי קלינטון. צילום: רויטרס