המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, התנצל אמש על אמירות שנויות במחלוקת שלדבריו "יכול להיות שפגעו באנשים וגרמו לכאב אישי". החרטה של טרמפ מגיעה על רקע הפערים בסקרים מול המועמדת הדמוקרטית, יריבתו הילרי קלינטון. "לעיתים בלהט הוויכוח ובשטף הדיבור על סוגיות שונות, אתה לא בוחר את המילים הנכונות או שאתה אומר את הדבר הלא נכון", אמר טראמפ לתומכיו בכנס בקרוליינה הצפונית. "אני עשיתי זאת, ואני מתחרט על כך, בייחוד במקומות בהם נגרם כאב אישי".



לצד ההתנצלות טראמפ לא סיפק דוגמאות ספציפיות. מדובר בהתנצלות שאינה אופיינית לטראמפ הידוע בסגנונו הישר והחצוף, כאשר בעבר התנגח במוסלמים ושיגר עלבונות לעבר נשים ומהגרים. בתגובה, מטה הבחירות של היריבה קלינטון מיהר לזלזל בהתנצלות של טראמפ. "דונלד טראמפ החל את הקמפיין שלו בהעלבה של אנשים". בהצהרה מטעם המטה של קלינטון נמסר עוד כי "ההתנצלות נכתבה היטב אבל הוא לא אומר על אילו אמירות הוא מתחרט ולא משנה את סגנונו".



מטה קלינטון לא לוקח את ההתנצלות ברצינות. צילום: רויטרס
מטה קלינטון לא לוקח את ההתנצלות ברצינות. צילום: רויטרס



מצמצם פערים


ההתנצלות מגיעה שבוע לאחר ששידר טראמפ כי ברצונו למתן את הדימוי התוקפני שלו. "אני מקשיב לאנשים שאומרים לי להיות קל יותר, נחמד יותר ויותר רך. ואתה יודע, זה בסדר. אני עושה את זה. באופן אישי, אני לא יודע אם זה מה שהמדינה רוצה", אמר טראמפ. 



איש העסקים מנסה לעדן את תדמיתו בעקבות הפערים בסקרים מול קלינטון. בסקר שמתפרסם היום עולה כי הפערים מצטמצמים וכי קלינטון מובילה על טראמפ בארבעה אחוזים. סקר של מכון פיו האמריקני מראה כי הפער בין המתמודדים הוא קטן וכי 15% מהאמריקנים יצביעו לאחד משני המתמודדים העצמאיים בבחירות, גארי ג'ונסון וג'יל שטיין.



טראמפ יכול להיות מעודד מהסקרים, אולם עדיין עליו להתמודד עם התנגדויות כאשר יש מי שחוששים כי ייבחר לנשיא. בימים האחרונים מתמקדים כלי התקשורת בארה"ב ברמז העבה שמגיע מצדו של ראש ה־CIA, ג'ון ברנן, שטוען בשיחות סגורות כי יעדיף ככל הנראה להתפטר מתפקידו מאשר לקבל הוראות מטראמפ. החלטה זו נובעת מהביקורת הקשה שמטיח המועמד הרפובליקני בשירותי הביטחון האמריקאיים.



שעות ספורות בלבד לפני שזכה לקבל את תדרוכו הביטחוני הראשון, התראיין טראמפ לרשת פוקס ניוז. במהלך הראיון נשאל אם הוא סומך על שירותי הביטחון של ארה"ב, וענה: "אני לא כל כך סומך על האנשים שעושים זאת עבור ארצנו. תראו מה קרה כאן במהלך עשר השנים האחרונות, זו קטסטרופה. קל מאוד לסמוך עליהם (על ראשי מערכת הביטחון האמריקאים), אבל אני לא אעשה זאת, כי הם קיבלו הרבה מאוד החלטות גרועות".



טראמפ המשיך ותקף את מערכת הביטחון ונתן דוגמה לחיזוק דבריו כאשר טען כי ההחלטה לפלוש לעיראק בשנת 2003 הייתה שגויה לחלוטין. לדבריו, ההחלטה לפלוש התקבלה רק לאחר ששירותי הביטחון שכנעו את הנשיא דאז, ג'ורג' בוש, כי סדאם חוסיין מפתח נשק להשמדה המונית. "אם לא היינו נוגעים במקרה הזה, היה הרבה יותר טוב", אמר טראמפ.