המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, מוכר את עצמו לציבור הבוחרים האמריקאי כאיש עסקים מוצלח שעשה מיליארדי דולרים ולא חייב דבר לאיש, אך תחקיר שפרסם היום (שבת), עיתון הניו יורק טיימס חושף כי חברות בבעלותו נמצאות בחובות של לפחות 650 מיליון דולר. כפליים מהסכום שביכולתו לגייס, לפי שבבי המידע שהמועמד פרסם במהלך הקמפיין לבית הלבן. הטיימס נחשב לאחד העיתונים החשובים בארצות הברית, אך גם באחד הידוע בנטיותיו הדמוקרטיות ונחשב לעויין במיוחד את המועמד הרפובליקני.



בתחקיר התגלה בניין עסקים במנהטן, שנמצא בבעלותו החלקית של טראמפ ונושא על גבו הלוואה של 950 מיליון דולר. חלק מבעלי החוב הם בנק סין, הבנק המרכזי של אחת המדינות שטראמפ מגדיר אותה כיריבה העיקרית של ארה"ב ובנק ההשקעות גולדמן סאקס.



מגדלי טראמפ, צילום: רויטרס
מגדלי טראמפ, צילום: רויטרס



בנוסף לחובות ישירים, התחקיר מצא כי חלק רב מהונו של טראמפ נמצא בקבוצות השקעה, שגם הן שקועות בחובות ונטלו הלוואות בסך של 2 מיליארד דולר לשורה של לווים. טראמפ הצהיר בעבר כי אם הוא ייבחר לנשיאות, ילדיו ינהלו את עסקיו, זאת בניגוד לנשיאים רבים אחרים, שהעבירו את ניהול הונם לניהול קרנות "עיוורות", מתוך מטרה להימנע מניגודי עניינים.



הטיימס הוסיף כי מעקב אחרי הבעלויות על בנייניו של טראמפ יכול להיות משימה מסובכת, לפעמים יש בבעלות את הבניין ואת הקרקע שהוא בנוי עליו, לפעמים הוא מחזיק רק אחד מהם ולפעמים אפילו רק חלקים מסויימים בבניין. ולפעמים הבעלות על הבניינים לוטה בערפל, תחת חברות בע"מ שמגדילות את הסיכויים לקשרים לא ידועים של המועמד לנשיאות.



במהלך מסע הבחירות הגיש טראמפ דוח על מצבו הכלכלי בו מופיעים חובות נמוכים בהרבה מאשר חושף הניו יורק טיימס. יועצו הכלכלי של ארגון טראמפ, אלן וויזלברג, לא הכחיש את ההבדלים ואף הודה כי בטופס שטראמפ הגיש צויינו רק חובות פרטיים. לפי וויזלברג, טראמפ לא היה חייב לדווח על חובותיו העסקיים, ודיווח רק על חובות עסקיו שהם בבעלותו המלאה. לדוגמא, טראמפ מחזיק ב-50% מבעלות מלון בינלאומי בלאס וגאס שלווה 190 מיליון דולר, אותו טראמפ לא ציין בדוח שהעביר. וויזלברג ציין גם כי מרבית ההלוואה הוחזרה מאז.


"השפיל נשים מינית"




זהו אינו התחקיר הראשון שהעיתון הניו יורקי מפרסם על המועמד הרפובליקני. במהלך חודש מאי פרסם העיתון את עדויותיהן של 50 נשים, עובדות במשרדיו של טראמפ, חברות לשעבר, ואפילו מועמדות למיס יוניברס, שמתארות כיצד טראמפ השפיל אותן מינית וניצל אותן.



בתחקיר מתארות אותן נשים כיצד טראמפ מינה מצד אחד נשים לתפקידי מפתח בחברה שלו, ומצד שני, נהג להשפיל נשים והטריד אותן מינית. אחת הנשים, רואן ברואר ליין, דוגמנית לשעבר, תיארה כיצד טראמפ ביקש ממנה ללבוש בגד ים במהלך מסיבת בריכה שערך בביתו: "כשיצאתי מהאמבטיה לבושה בבגד ים, הוא הוליך אותי בין כל האורחים ואמר להם 'זוהי נערת טראמפ מדהימה, נכון?". טמפל טגרט, מיס יוטה בשנת 1997, סיפרה כי באירוע אחד שהתקיים בעבר, נישק אותה טראמפ על השפתיים: "חשבתי לעצמי, איכס", תיארה טגרט את תחושותיה מאותו מקרה.