המרוץ מתחיל בגיל עשרים ומשהו: אנחנו נכנסים לשוק העבודה, מוצאים משרה, עובדים קשה, מפרנסים את המשפחה, קונים דירה, שמים משהו בצד לילדים ומתבססים כלכלית. פתאום, בלי שהרגשנו, אנחנו כבר בני חמישים וחמש פלוס, ושלב חדש בחיינו עומד להתחיל.

בהדרגה, סדר העדיפויות שלנו מתחיל להשתנות. אחרי עשרות שנים של עבודה מאומצת, אנחנו מתחילים לחלום על נופש, טיולים, לימודים וזמן עם המשפחה. מצד שני, אנחנו מתמלאים חששות: האם גיל הפרישה מבשר גם ירידה ברמת החיים? האם אנחנו צריכים להיערך לשינוי בשגרה הכלכלית?
מסקר שערכנו בקרב לקוחות וותיקים של בנק הפועלים עולה, כי מספר שאלות פיננסיות מטרידות אותם במיוחד: האם יצליחו לשמור על רמת החיים הרצויה לאורך זמן? האם יוכלו להיות ערוכים פיננסית ל"יום שחור", חלילה? כיצד יצליחו להיערך כך שלא יזדקקו לתמיכת הילדים מחד, ויוכלו עדיין לתמוך בהם מאידך? האם יוכלו לתמוך בהוריהם, שהולכים ומזדקנים? שאלות לא פשוטות, שדורשות היערכות מבעוד מועד. 


אנחנו בבנק הפועלים, כחלק מחזון הבנק לעודד חירות פיננסית בקרב לקוחותיו, פתחנו במהלך אסטרטגי רחב - ראשון מסוגו בישראל - שמתמקד באוכלוסיית הלקוחות הוותיקים לקראת ואחרי גיל הפרישה. זאת, מתוך תפיסתו של בנק הפועלים כי גיל הפרישה פותח תקופה חדשה בחייו של הלקוח, שיכול כעת ליהנות מעמל כפיו אחרי שנים של עבודה קשה.

חשוב לזכור: מגזר הוותיקים מהווה כ-10% מהאוכלוסייה בישראל, ועד שנת 2035 אמורה קבוצת אוכלוסייה זו להכפיל את גודלה. גידולו המואץ של המגזר צפוי להשפיע משמעותית על המשק והכלכלה, ברוב תחומי החיים.

אוכלוסיה זו, שחלק ניכר ממנה נמצא לקראת או אחרי פרישה מהעבודה, צפויה התמודדות עם אתגר של הכנסה נמוכה יותר - בטווח של 35%-40%. על רקע זה, חשוב שבעתיים להיערך פיננסית מראש. כאן טמונה הבעיה: מסקר שערך בנק הפועלים עולה, כי 16% בלבד מהלקוחות הוותיקים נפגשו עם גורם כלשהו לייעוץ פיננסי לתקופת הפנסיה, ורק שליש מהלקוחות הרלוונטיים ערכו תכנון הוצאות מקיף לקראת גיל הפרישה מהעבודה.

אלה נתונים מדאיגים: היעדרו של תכנון פיננסי מעמיק לתקופת חיים זו עלול לתת אותותיו ברמת החיים שלנו בגיל הפרישה, דווקא בשנים בהן אנו זכאים ליהנות מפרי עמלנו. מדובר באוכלוסייה גדולה ומשמעותית של ישראלים שנמצאים באחת הצמתים החשובים בחייהם, וסובלת מהיעדר משמעותי של ייעוץ והכוונה פיננסיים.

כדי לתת מענה לצורך מהותי זה, פיתחנו את "פועלים Advisor" - מערכת ייעוץ חדשה ופורצת דרך המיועדת לספק תכנון פיננסי מיוחד לגיל המבוגר. המערכת מציעה לאוכלוסיית הלקוחות הוותיקים תהליכי ייעוץ ייחודיים, הכוללים הגדרת מטרות פיננסיות ומתן פתרונות להשגתן, כמו גם מיפוי מלא של הנכסים וניתוח הכנסות והוצאות בהווה ובעתיד. בתום תהליך הייעוץ מוצעים ללקוח פתרונות המותאמים לצרכיו ומבוססים על יכולותיו הכלכליות ותוכניותיו לעתיד, תוך התחשבות בגילו וברמת הסיכון שהוא קובע לעצמו. 

כחלק מהצעת הערך הכוללת ללקוחות הוותיקים, נשיק מוצרים ושירותים ייעודיים ובניהם את "מועדון הוותיקים החדשים" של הבנק אשר יציע לחבריו הטבות בלעדיות במגוון תחומים, כולל הנחות לפעילויות נבחרות כדי להינות מהפנאי עם המשפחה והנכדים או לבד.

בסיכומו של דבר, המסר המרכזי לאוכלוסייה החשובה של "הוותיקים החדשים" היא חשיבותם של קבלת ייעוץ ותכנון מוקדם. אנחנו, בבנק הפועלים, מגויסים למשימה זו יחד איתכם, ומשוכנעים כי בעזרת הכלים הפיננסיים שתקבלו וההכוונה המקצועית הנכונה תוכלו לצעוד אל פרק חדש ונפלא בחיים, מתוך רווחה, בריאות ובטחון.

כותב הטור הוא משנה למנכ"ל וממונה על החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים