תורג'מן: הראש שלי נמצא רק באירופה, לא רואה סיטואציה שלא אצא

אלון תורג'מן
אלון תורג'מן | דני מרון

הוא חיפש כל הקריירה לשבור את סטיגמת המחמיצן ולהוכיח שהוא לא שחקן של עונה אחת. עכשיו, הוא מדבר על הכל כמו שלא דיבר מעולם. מכבי חיפה, קלינגר, כץ, ממן, סבע, סוארס, מסי הרגעים הקשים וההבטחה. ראיון מיוחד

(גודל טקסט)

קיץ 2017. אלון תורג'מן סיים לחגוג את הזכייה ההיסטורית עם בני יהודה בגביע המדינה והתפנה לעשות חושבים. שבע שנים לפני כן, בגיל 19, בעונתו הראשונה בבוגרים, הוא כבש שישה שערים במדי הפועל פ"ת והפריצה המהירה לתודעה סידרה לו כרטיס כניסה למועדון הכי נחשק בליגה באותם ימים – מכבי חיפה. סוללת הכוכבים לא הבהילה את החלוץ ובגיל 22 מאזנו בכרמל עמד על 27 שערי ליגה ב-56 משחקים בהם פתח בהרכב. ממוצע של כמעט שער אחד בכל שני משחקים. נתון ש-99% מהחלוצים היו חותמים עליו, על אחת כמה וכמה שחקן שעושה את צעדיו הראשונים.

"אני לא במכבי חיפה בגלל שהצוות שהיה שם לא האמין בי ויותר מדי מאמנים התחלפו", הוא נזכר ואולי אפילו מנסה בעצמו להבין מה באמת קרה שם. "הרגשתי שיש כלפי חוסר אהדה מהקהל שחשב שאני פשוט לא מתאים לשחק במכבי חיפה. קשה לי להסביר למה הם חשבו כך, קצת חבל לי, אבל כיום יש להם מספיק בעיות. אני לא חושב שאחזור למכבי חיפה בעתיד, אבל כל מה שהיה שייך להיסטוריה. אני בכל זאת מנסה לחשוב למה הקהל חשב שאני לא מתאים, אבל יש עובדות ומאז אף אחד לא כבש במדי מכבי חיפה כמות כזו של שערים לעונה (15 שערי ליגה בעונת 2013/14).

חזרה לקיץ 2017. העונה בצד הכתום של תל אביב אמנם הסתיימה עם תואר מתוק ובלתי נשכח, אבל תורג'מן לא באמת מצא את מה שחיפש ואחרי שלוש עונות בהן מיעט לשחק וכבש רק שמונה שערים, הוא הבין שאין ברירה אלא לחשב מסלול מחדש. "בשלב הזה היה יותר חשוב לי למצוא מישהו שיאמין בי כמו שאריק בנאדו האמין בי בעונת השיא במכבי חיפה, זה היה הרבה יותר חשוב לי מכסף".


השיחה עם קלינגר טרפה את הקלפים. אלון תורג'מן (דני מרון)

מכבי פתח תקווה סיימה את העונה בפלייאוף העליון ורצתה אותך מאוד, הפועל חיפה כהרגלה דשדשה בחלק התחתון. מה הוביל אותך לעלות דווקא לצפון?
"השיחות הראשונות עם ניר קלינגר. עכשיו אני יכול לגלות שפ"ת הציעה לי יותר כסף, אבל הביטחון שניר נתן לי עוד לפני שהייתי חלק מהקבוצה, זה משהו שחיפשתי כבר תקופה והיה יותר חשוב מהכל בשבילי. בשום שלב לאורך כל התקופה הזו לא היה לי ספק שברגע שיהיה מאמן שיאמין בי, אני אשחזר את היכולת מהעונה ההיא במכבי חיפה. זה מה שהיה חסר לי מאז".

קלינגר עמד בדברים שהוא אמר לך באותן שיחות?
"כשלא הבקעתי במשך שלושה משחקים רצופים הוא היה שם בשבילי, נתן לי להמשיך ולא הרגשתי שאני מתנדנד כי הוא שידר ביטחון. זה השתלם לו בהמשך כשנקלענו לסיטואציות שאנחנו חייבים ניצחון, הייתי שם בשבילו. יד רוחצת יד. כשמישהו מאמין בך בצורה כזו, אתה רוצה להחזיר לו. גם ברגעים הפחות טובים ניר היה שם לצדי, אך לשמחתי לא היו הרבה רגעים כאלה העונה. למרות שבמכבי חיפה כבשתי יותר שערים מאשר העונה (21 בכל המסגרות אז, 17 העונה), זו העונה הכי טובה בקריירה שלי. אלו לא רק מספרים, התחושות הרבה יותר טובות. אני תורם בעוד דברים, מרגיש בשל ובוגר. הייתי פקטור הרבה יותר משמעותי".

אתה מעדיף לשחק במרכז הרחבה ולא באגפים. ספר על ההבדלים.
"כשאתה משחק בכנף אתה צריך לחזור עם המגן עד לרחבה שלך ואז כשאתה מגיע למצבים אין לך מספיק חמצן לקבל את ההחלטה הנכונה. עבודה קשה זה משהו שתמיד אפיין אותי, אנשים יגידו לך 'אלון תורג'מן תמיד עבד קשה על המגרש', גם בתקופות שפחות הלך לי מבחינת מספרים. כשאני חלוץ מרכזי אני עובד הרבה, משחק עם הגב, אבל עושה את כל העבודה באזורים יותר מסוכנים. כששיחקתי על הקו הייתי מגיע למצבים של פס שאני שם אותו ברשת 10 פעמים מתוך 10, ופתאום הכדור טס לשמיים, אין אוויר. זה בדיוק ההבדל שרואים במספרים שלי בין העונות".


"הייתי מגיע למצבים של פס שאני שם אותו ברשת 10 פעמים מתוך 10, ופתאום הכדור טס לשמיים" (דני מרון)

אולי בגלל זה נוצרה לך, לפחות באותן שלוש עונות פחות מוצלחות, תדמית של מחמיצן?
"אם הייתי מתייחס לזה וזה היה יושב לי בראש, לא הייתי מצליח לעבור את זה. ברגע שבן אדם שקוע במשהו זה ייכנס לו לראש ויהיה תקוע לו על הצוואר והוא לא יצליח לצאת מזה. הוכחתי מי אני בעבר וגם השנה. לאורך כל הדרך ידעתי מי אני ומה אני שווה. זה לא תירוץ, אבל כשלא שיחקתי בתפקיד שלי היה לי יותר קשה לבוא לידי ביטוי וזה בסדר. גם לואיס סוארס, שכובש צמדים כמו גרביים, מחמיץ שמונה מצבים מתוך עשרה שמסי מסדר לו. יש לו את ההברקות הגדולות שלו, אבל אין חלוץ שלא מחמיץ, זה חלק בלתי נפרד מהמשחק. כשאתה משחק בעמדה שלך, הדברים נראים אחרת ואני שמח שזה בא לידי ביטוי העונה".


אתה מסוגל לנפק בעתיד מספרים כמו של דיא סבע העונה, אולי אפילו כמות כמו שערן זהבי נותן?

"היה חסר לי בעיקר ריכוז ליד השער. כן, אני חושב שאני יכול להגיע לכמות כזו של שערים בעונה".


עשיתם היסטוריה השנה. זכיתם בתואר והייתם בצמרת הכי גבוהה במרבית שלבי העונה. באיזה שלב הבנת שמתבשל בהפועל חיפה משהו יוצא דופן?

"הפגיעה בזרים הייתה בינגו אחד גדול. גם הישראלים, ללא יוצא מן הכלל, כולם בול פגיעה. המרקם פשוט מושלם והצוות המקצועי פגע בכל השחקנים. לא הרבה יאמינו, אבל כבר במחזור השלישי הבנתי שיש כאן עסק עם קבוצה מיוחדת, מלאה בגברים וכזו שיכולה ללכת עד הסוף. כשהיינו במקום הראשון אחרי כמה מחזורים, ניר תפס אותנו ואמר 'חבר'ה, תקשיבו, זאת הולכת להיות העונה שלנו ולא יעזור לאף אחד'. כל שחקן בקבוצה יספר לך שזה לא יצא לאף אחד מהראש עד עכשיו. היו רגעים שחשבנו שהוא אולי מבולבל, אבל הוא החדיר בנו אמונה כל יום. לאט לאט ראינו שאנחנו חוזרים מפיגור, משחקים כדורגל טוב, ושיש כאן חבורה מדהימה. האמנו שזה יכול להסתיים באליפות, היו רגעים כאלה, אבל לקראת הסוף קצת פישלנו. הדברים הקטנים הכריעו. עם כל הכבוד לבאר שבע, היו להם אליפויות גדולות מזו מבחינת מחץ וכוח. הגיע להם בסוף לזכות כי הם הגיעו מוכנים לפלייאוף ונתנו שם גז, אבל היו רגעים שחשבנו שזה יכול ללכת לכיוון שלנו".


מרקם מושלם. שחקני הפועל חיפה חוגגים את הזכייה בגביע הראשון אחרי 44 שנים (אודי ציטיאט)

היה לך חיבור טוב עם חנן ממן. הוא דאג להכניס לך כדורי עומק נפלאים והיו שם רגעים של כדורגל סוחף. פתאום התחילו גם עוד ועוד רעשים סביב מעבר אפשרי של שמואל שיימן. איך הצלחתם לעבור את זה כאילו שזה מעולם לא קרה?
"הצוות המקצועי והנהלת הקבוצה נכנסו לעניין ופעלו מאוד מהר. הם נתנו לנו להתרכז רק בכדורגל. חנן שחקן מדהים שהיה בורג משמעותי באליפות של באר שבע שמבחינתה כמובן פגעה בול. ההנהלה שלנו עשתה בשכל ומהר מאוד הביאה את גילי. אף אחד לא שם לב לשינוי והוא השתלב מהר מאוד. זה היה מדהים. כבר בתחילת הדרך הוא עזר לנו לעבור את מכבי חיפה ועלינו לחצי גמר הגביע. הקריאות של הקהל נגד חנן? לאנשים יש רגשות. הם היו מחוברים אליו, אולי אפילו יותר מדי. אם היו מגישים לו הצעה אחרת, יכול מאוד להיות שהוא היה נשאר בהפועל חיפה. לגבי שיימן, צריך לכבד את השיקול שלו. הוא לא תחת חוזה. אולי הוא קיבל הצעה מעליבה ועשה את הבחירה שלו. צריך לכבד את זה".


מה צריך לקרות בשביל שאלון תורג'מן ישחק בהפועל חיפה גם בעונה הקרובה?

"אני לא מסתיר את הרצונות שלי, רוצה לעבור לאירופה כבר עכשיו. אני רוצה להגשים את עצמי וחושב שאני בשל, מוכן ובוגר מספיק בשביל לעשות את זה. אמרתי את זה אפילו לקהל של הפועל חיפה. אם זה לא יסתדר ואני לא אמצא מקום שיתאים לי, כי יש לי כמה הצעות מקבוצות באירופה כרגע, אז נצטרך להחליט. אני מחכה למצוא את הקבוצה שתגיע בזמן הנכון ותתאים לי, קבוצה שאוכל להתקדם ממנה לרמות הכי גבוהות. אי אפשר לקפוץ ישר למים העמוקים, אני לא רוצה ללכת למקומות שאני חושב שלא מתאימים לי. צריך לעבור דרך לפני ולהרגיש כדורגל קצת אחר. אולי בלגיה, אוסטריה, שווייץ".


הדיבורים על מעבר להפועל באר שבע הולכים ומתחזקים כל יום.

"זה מחמיא לי, אפילו מאוד, אבל כשזה התחיל היו לי מטרות עם הפועל חיפה וזה בכלל לא עניין אותי. כל מה שראיתי זה את הגביע מול העיניים. כשסיימנו את העונה חשבתי עם עצמי מה אני רוצה ולאן אני מכוון וכמו שאמרתי – אני רוצה לצאת לאירופה. אני מכוון רק למקום אחד. אם זה לא יסתדר לי, קשה לדעת מה יהיה. הראש שלי נמצא אך ורק באירופה ואני לא רוצה לחשוב אפילו על סיטואציה כזו. אם וכאשר זה יקרה, אקבל החלטה".


"באר שבע זה מחמיא, אבל הראש באירופה". תורג'מן מול אוגו וטאהא (דני מרון)

בוא נניח לרגע, לצורך הדיון, שחתמת במכבי ת"א או בהפועל באר שבע. אצל שתיהן יש תחרות מאוד גדולה על ההרכב ולא בטוח שתקבל את הביטחון והאמונה שמצאת אצל קלינגר ובנאדו.
"במכבי חיפה בזמנו הייתה תחרות גדולה על ההרכב והיו שחקנים מצוינים. אני בעד תחרות, זה נותן לי דרייב ואני אוהב את זה. השאלה היא עד כמה המאמן הולך איתך ומאמין בך. מאמן כדורגל חייב לדעת שיש משברים קטנים וצריך לעבור אותם, להמשיך להאמין ואז התמורה מהשחקן תגיע. אני לא חושש מסיטואציה כזאת, התמודדתי עם זה במכבי חיפה ועשיתי את זה מצוין".

על מה אתה מתחרט?
"המעבר להפועל תל אביב. האמנתי שזה יהיה בית עבורי ומקום טוב להיות בו, אבל בדיעבד אם הייתי יכול הייתי מוחק התקופה הזו כי היא לא עזרה לי בשום צורה. לא מצאתי בהפועל תל אביב מישהו שיבוא ויגיד לי 'קח את המושכות' ומסתמן שזה מה שאני צריך. ברגע שיש לשחקן טוב ביטחון, הוא נהיה מצוין. ברגע שיש לשחקן מצוין ביטחון הוא נהיה פנטסטי".

בוא נחזור לשנים הפחות טובות. הקריירה החלה בסערה והכל היה ורוד ואז הגיע הסוף במכבי חיפה, הפועל ת"א ובני יהודה. איך התמודדת עם השינוי הקיצוני?
"הראשונים שהיו שם בשבילי הם בני המשפחה. המשפחה שלי הייתה איתי כשהייתי בקרקעית. יש לי גם חברים שיודעים מתי אני נופל למקום נחות ועוזרים להתרומם. היו לי תקופות בכלל לא כיפיות והתחילו המון מחשבות כמו שיש לכל בן אדם, לא רק בכדורגל, כשלא הולך לו בחיים. האנשים הנכונים היו שם בזמן הנכון והצליחו להרים אותי, התברכתי. בסופו של דבר, אין תחליף לעבודה קשה ולסביבה תומכת".


קם מהקרשים והפך לאחד השחקנים החמים בליגה. תורג'מן (דני מרון)

ואז אתה פוגש את יואב כץ. התדמית שנוצרה לו קרובה למציאות?
"אני רוצה להגיד שבאתי להפועל חיפה עם משהו בראש על יואב כץ ויצאתי משם בתחושה שונה לגמרי. קמצן, לא נעים, בן אדם קשה – הכל סטיגמות. כמו שלי הייתה סטיגמה של מחמיצן. יואב משרה ביטחון, נותן את כל הגב שבעולם ואני חייב לומר שהוא בן אדם מדהים ובעל בית למופת. הוא נדיב כשהוא חושב לנכון, המשכורות לעולם לא מאחרות וכל העסק שנקרא הפועל חיפה דופק כמו שעון. אולי בעבר הוא היה כזה, אני לא יודע, הרושם שאני קיבלתי הוא שונה לחלוטין. אני מאחל לעצמי בעתיד בעלי בית כמו יואב כץ. אם חבר היה מתקשר ושואל, הייתי ממליץ לו להגיע להפועל חיפה בלי לחשוב פעמיים".

נולדת בחדרה ועד היום אתה גר פה. אתה קולט שהם בליגת העל?
"אני לא ממש מסתובב בעיר אז לא חוויתי את האווירה ברחובות, אבל זה שהם עלו מדהים והזוי לגמרי. מי היה מאמין? הפועל חדרה בליגת העל? הם היו בליגה א' ועלו ואחרי זה רק חיפשו לשרוד בלאומית. זה סיפור פשוט מדהים ומגיע כל הכבוד לכל מי שאחראי על ההצגה הגדולה שהם נתנו. אני מקווה שהם יצליח לייצג את העיר בקרוב ואני מאחל להם את כל ההצלחה שבעולם".

אתה על אותו מגרש עם ליאו מסי עוד מעט. מתרגש?
"לקבל זימון לנבחרת זה מרגש, זו גאווה. אני מקווה שאוכל לעזור ולתרום. המשחק מול ארגנטינה יהיה בדיוק ביום ההולדת שלי, כך שמסי בא לבקר אותי. אני מקווה שנשמור על הכבוד ונפיק את המקסימום מהמשחק הזה. בשבילי, ליאו מסי הוא מספר אחד בלי עוררין בכלל. לא יודע איך אנשים משווים בינינו לבין רונאלדו, איך יש חילוקי דעות? אני לא יודע מאיפה מביאים את זה. הוא מעל כולם, רמה מעל הכדורגל, אשמח לראות אותו על המגרש".


"רמה מעל הכדורגל". ליאו מסי (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי