אין שכל, יש דאגות: מכבי לא מספיק חכמה להגיע לפלייאוף

נבן ספאחיה
נבן ספאחיה | דני מרון

שילינג סבור שאת המשחק מול חימקי (94:91) הפסידו כל קודם השחקנים בקבלת החלטות גרועה עד שערורייתית בהתקפה. לגבי משחק ההגנה כבר ניתן לומר שלספאחיה פשוט אין כזה. אנטומיה של כישלון

(גודל טקסט)

את משחקה החשוב ביותר העונה עד כה הפסידה מכבי ת"א לא בשל היותה קבוצה פחות מוכשרת מחימקי, לא משום שנקלעה לערב שחור ולא בגלל תצוגת שיא של אלכסיי שבד וחבריו. הסיבה המרכזית להפסד הכואב והקריטי היא שהצהובים התגלו כקבוצה פשוט לא חכמה.

לשם שינוי לא נתחיל בסקירת טעויותיו של מאמן הקבוצה, נבן ספאחיה, משום שכאשר שחקניו מבצעים טעויות דוגמת אלו שביצעו מול הרוסים בהפסד 94:91, קשה לבוא אליו ביותר מדי טענות. לא מדובר בהחטאות הרבות, חלקן ממצבי קליעה נוחים ביותר, שהן חלק מהמשחק, בוודאי בהתייחס לקבוצת קליעה בינונית מינוס. מדובר בקבלת החלטות רעה, לעתים על סף השערורייתית, שפשוט עלתה לצהובים במשחק.

דוגמאות לא חסר. זה התחיל עם חוסר האחריות המשווע של נוריס קול, שספג עבירה שלישית בשלב מוקדם של הרבע השני והוסיף חטא על פשע כאשר קיבל בעקבותיה גם עבירה טכנית כל כך מיותרת. מעט לאחר מכן, כאשר חימקי עלתה ליתרון של שמונה נקודות יצאה מכבי להתקפה מתפרצת של שלושה מול אחד ומשום מה העדיפה לסיים אותה במהלך "האלי הופ" לא מוצלח במקום בסל פשוט, ובעקבות כך נעשה בשלשה מן הצד השני.

הלאה, למהלך המסיים של המחצית, בו דשון תומאס, מהמנוסים שבשחקני הקבוצה, לקח ריבאונד התקפה ובמקום לסחוט את השעון ולזרוק רק סמוך לבאזר העדיף לקחת זריקה מהירה וקשה, כאשר שוב בעקבות החטאתה יצאו הרוסים למתפרצת אותה סיימו עם סל קל.


קול. הוסיף חטא על פשע (דני מרון)

מהלכים דומים חזרו על עצמם גם בדקות הסיום בהן הצהובים יכולים היו להפוך את המשחק, אך כשלו פעם אחר פעם בהתקפות קריטיות (כולל חוסר יכולת לעתים להוציא כדורי חוץ) והגיעו לזריקות קשות. ועד כה דיברנו רק על החלק ההתקפי, הפחות בעייתי של הקבוצה, שמצליחה לחפות על משחק חצי המגרש החלש שלה בעזרת התקפות מתפרצות ויכולת אישית גבוהה של מספר שחקנים.

בחלק ההגנתי היה הכישלון גדול אפילו יותר, וכאן כבר יש למאמן הקרואטי חלק נכבד. בהתלבטות האם לנסות ולנטרל את כוכבה של חימקי, אלכסיי שבד, בכל מחיר או לשמור על היריבה בצורה קונבנציונלית בכדי למנוע מהצוות המסייע שלו לחולל נזקים, בחר הצוות המקצועי של מכבי באופציה הראשונה. שבד זכה לשמירה כפולה בכל פעם שביצע מהלך של פיק אנד רול במטרה להוציא לו את הכדור מהידיים.

בתחילה נראה היה כי מדובר בהימור מוצלח, מאחר וחבריו לקבוצה התקשו למצוא את הטבעת בזריקות מעבר לקשת. אך ככל שהמשחק התקדם מצאה חימקי דרכים להעניש את הגנת מכבי ולהגיע למצבי קליעה נוחים ביותר מתחת לסל, ואין בכך שום הפתעה.


ג'קסון. ההגנה של מכבי פגיעה ובעיקר לא חכמה (דני מרון)

קבוצה שאין לה שיטה ורוטציה הגנתית מובנית, שקבלת ההחלטות של שחקניה בהגנה לוקה בחסר ושמאמנה מתקשה להגיב ולשנות דברים תוך כדי משחק תיכשל בדרך כלל מול קבוצה בעלת אינטליגנציית משחק בסיסית. לשבד יש הרבה יותר מאינטליגנציה בסיסית, ו-12 האסיסטים שלו (שבאו בתוספת ל-22 נקודות) פירקו לחלוטין את ההגנה הצהובה שפעם נוספת ספגה כמות נקודות בלתי מתקבלת על הדעת.

המהלך הקריטי של המשחק, בו נשאר אנתוני גיל (המעולה) חופשי לחלוטין בכדי לקבור את השלשה שהכריעה למעשה את ההתמודדות בעקבות מהלך פיק אנד רול פשוט, המחישה עד כמה פגיעה ובעיקר לא חכמה היא ההגנה של הצהובים.

אין שום סיבה לבוא בטענות בכל הנוגע למוטיבציה ולרוח הלחימה של שחקני מכבי. רובם ככולם השאירו הכל על הפארקט והצליחו להשאיר את קבוצתם בתמונה בזכות המון רצון שהתבטא למשל בשליטה בריבאונד ההתקפה. אך שוב, רצון ומאמץ ללא שכל אינם מספיקים, גם לא מול הרכב חסר של קבוצה לא יותר מסבירה דוגמת חימקי, והם ככל הנראה לא יספיקו גם במשחקיה הקרובים של הקבוצה מול פנרבחצ'ה ופנאתינייקוס החזקות.

כרגע נראה שגורל עונת היורוליג של מכבי יתנקז למשחק אחד, בחוץ מול באסקוניה. כמו ששתי הקבוצות נראות כרגע, רק משהו יוצא דופן ימנע ממכבי לספוג גם בו מפלה. זה כואב, זה אכזרי לנוכח פתיחת העונה הכל כך חיובית, אך האמת צריכה להיאמר. הכדורסל שמכבי ת"א משחקת בחודשיים האחרונים, והכדורסל הלא חכם שהפגינה במבחן הגדול שלה מול חימקי, פשוט איננו ברמה של קבוצה הראויה להימנות על שמונה הגדולות של היורוליג.
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי