מעבר קיצוני: קוקו מרגיש את הלחץ עוד לפני המשחק הראשון

פיליפ קוקו
פיליפ קוקו | האתר הרשמי

אחרי שלוש אליפויות בעיר הולדתו, בחר המאמן בפרויקט היוקרתי של פנרבחצ'ה במטרה להשיב את האליפות ולהחזיר את הקנריות לליגת האלופות. יוכין על הקללה שמרחפת והסכינים שנשלפו עוד לפני בנפיקה (22:00, ספורט1)

(גודל טקסט)

חוס הידינק מונה למאמן פנרבחצ'ה בקיץ 1990 והציפיות מהמאמן ההולנדי הצעיר היו בשמיים. שנתיים קודם לכן הוא הצעיד את איינדהובן לזכייה בגביע האלופות, ליקט בנוסף שלוש אליפויות ושלושה גביעי הולנד והיה אמור להצעיד את הקנריות מאיסטנבול לעתיד מזהיר אחרי שאיבדו את התואר לבשיקטאש בעונה הקודמת.

הייתה זו ההרפתקה הראשונה של הידינק מחוץ להולנד ומשחק הפתיחה היה על הנייר קל במיוחד – בבית מול העולה החדשה הקטנטנה איידינספור. את התוצאה זוכרים בטורקיה עד היום – 1:6 לאיידינספור. הייתה זו התבוסה המשפילה ביותר של פנרבחצ'ה אי פעם והקוסם ההולנדי הפך תוך 90 דקות ללוזר האולטימטיבי בעיני האוהדים.

בדיעבד, היה מעדיף הידינק להיות מפוטר אחרי משחק אחד. במקום זאת, הוא נשאר למספר חודשים וניהל רומן סוער עם רקדנית מקומית אשר ניצלה זאת לקידומה האישי. היא הזמינה בעצמה צלמי פפראצי לפתח ביתה וההולנדי הנשוי מצא את תמונותיו נמלט מביתה עם מכנסיים על הראש מפורסמים בעמודים הראשונים של העיתונים. בקיצור, הייתה זו הקדנציה האומללה ביותר בחייו. הוא נזרק לפני סיום העונה אשר הסתיימה במקום החמישי המביש, 25 נקודות אחרי האלופה בשיקטש.

בחלוף רבע מאה, הגיע לפנרבחצ'ה מאמן הולנדי חדש, בנסיבות אחרות לגמרי. דיק אדבוקאט הוותיק, יריבות האישי המר של הידינק, אשר את הצלחתו הגדולה חווה אף הוא על ספסל איינדהובן, אי שם בין 1994 ל-1998, הגיע לאיסטנבול בגיל 69 על תקן המושיע שעשוי להוציא את המועדון מהמשבר. הקנריות פיטרו באוגוסט 2016 את ויטור פריירה הפורטוגלי בעקבות פיאסקו במוקדמות ליגת האלופות ופנו לשועל הקרבות המנוסה במטרה לזכות באליפות.


אחרי הידינק, הגיע תורו של אדבוקט באיסטנבול (Gettyimages)

גם הפעם זה נגמר רע. פנרבחצ'ה אמנם ניצחה את מנצ'סטר יונייטד בליגה האירופית וסיימה לפניה בשלב הבתים, אבל החלום בליגה הטורקית התרסק לרסיסים וחדר ההלבשה סבל מחוסר משמעת. בפברואר הוגדר אדבוקאט בתקשורת המקומית כמאמן הגרוע ביותר של פנרבחצ'ה במילניום הנוכחי, ויצא למתקפה חזיתית. "לא בניתי את הסגל הזה", הוא טען במידה רבה של צדק, בעוד הפגנות האוהדים מול משרדי המועדון התעצמו. הוא פוטר חודש לפני סיום העונה, אחרי ההצהרה כי יפרוש מכדורגל בתום הקדנציה – אותה הפר בסופו של דבר כי הדריך מאוחר יותר את נבחרת הולנד ואז את ספרטה רוטרדאם.

לאור ההיסטוריה העגומה של שני ההולנדים הבכירים עם עבר מפואר באיינדהובן על ספסל הקנריות, הגיוני היה להניח כי פיליפ קוקו ייזהר. הרזומה שלו הרי נהדר – הוא הוביל את איינדהובן לשלוש אליפויות בארבע השנים האחרונות והיו שציפו כי ינסה להתקדם לליגה בכירה יותר. אחרי הכל, כשחקן בחר קוקו לעזוב את איינדהובן לטובת ברצלונה וקבע שיא מועדון למספר הופעות כזר, לפני שליאו מסי עבר אותו. ואולם, איש המקצוע בן ה-47 לא נרתע מהקללה והוקסם על ידי הפרויקט באיסטנבול. דמיאן קומולי, המנהל הספורטיבי שזכור מימיו בארסנל, טוטנהאם וליברפול, מונה בתחילת יוני לפנרבחצ'ה – והוא זה שהנדס את העסקה. איינדהובן נפרדה בצער מהאגדה ומינתה את מרק ואן בומל במקומו, בעוד קוקו עשה את הדרך לטורקיה.


לא נרתע מהקללה, אבל בוודאי יצטרך להיזהר (Gettyimages)

"אני חושב שזה הרגע הנכון והמועדון הנכון. אני אוהב את החזון של פנרבחצ'ה, והתרשמתי מאוד מהתוכניות", הוא הצהיר אחרי שחתם ל-3 שנים. זו הייתה הצהרה אופטימית, אבל משך החוזה אופטימי אפילו יותר. מעטים מאוד המאמנים ששרדו בפנרבחצ'ה תקופה כה "ארוכה", ומאז 2013 הוחלפו המאמנים כל שנה. אולי הוא רגיל ללחץ של ברצלונה כשחקן וראה כיצד מתמודד לואיס ואן חאל עם התקשורת הקטלונית, אבל החיים באיינדהובן הם גן עדן לעומת טורקיה. למעשה, זוהי החממה הטובה ביותר למאמנים – הם נהנים מתנאים נהדרים של מועדון צמרת במונחים הולנדים, אך ללא הבלגן התקשורתי שמלווה תמיד את איאקס ואת פיינורד. המעבר מאיינדהובן לפנרבחצ'ה פשוט לא יכול להיות קיצוני יותר, וקוקו הרגיש זאת מהרגע הראשון.

היה מספיק להפסיד ללוזאן במשחק ידידות באמצע יולי כדי שהסכינים בעיתונים יישלפו. "יש פה עיתונים שחייבים למלא המון עמודים עם חדשות על פנרבחצ'ה כל יום", אמר ההולנדי המופתע, וניסה לשדר עסקים כרגיל. "יש לנו דרך ארוכה לפנינו אנחנו רוצים ליישם כאן את השיטות של איינדהובן, וזה עשוי לדרוש זמן. זה לא קל עבור השחקנים, כי התרגילים שלנו שונים באופן מהותי ממה שהיה כאן קודם. אני לא רוצה לומר שהשיטות הקודמות היו שגויות – הן פשוט שונות בתכלית".


כבר היה בליגת האלופות, עכשיו צריך לדאוג שפנרבחצ'ה תעפיל (Gettyimages)

השקט הנפשי שלו ראוי להערכה, אבל קוקו טרם הפנים עד הסוף עד כמה יקרה עלולה להיות כל מעידה עבור מאמני פנרבחצ'ה. אולי היה כדאי לו להתייעץ עם הידינק ואדבוקאט על מנת לקבל את קנה המידה הנכון. והעניין פשוט – ההעפלה לליגת האלופות קריטית מבחינת האוהדים והתקשורת, והם לא יקבלו שום תירוץ לפיאסקו. רצה הגורל, וההגרלה זימנה לקנריות יריבה קשה מאוד כבר בשלב המוקדמות הראשון מבחינתם. בנפיקה ממתינה לקוקו והמשחק הראשון ייערך הערב בליסבון (22:00, ישיר בספורטHD1). תוצאה גרועה תוביל כבר עכשיו לעליהום בלתי נסבל על המאמן החדש ושום דבר ממה שחווה באיינדהובן לא מכין אותו לכך. זהו מבחן קריטי מבחינתו, וקללת מאמני איינדהובן באיסטנבול עדיין לא בוטלה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי