התזמון של ניסיון ההפיכה היה מושלם, הרבה יותר מהפארסה בטורקיה. חודש לפני הופעת נבחרת ההתעמלות בריו 2016 יצאו הבנות וצוות המאמנות לטורניר גביע העולם בקאזאן, רוסיה. לפי גרסת המתעמלות, באחד האימונים בעטה המאמנת הראשית, אירה ויגדורצ'יק, ביקטרינה (קטי) לבינה.



שש המתעמלות בסגל (חמש מתחרות ומחליפה) הכריזו מלחמה כבר בקאזאן. הנחיתה בארץ הייתה שיא הפיצוץ, בסיוע בני המשפחה של הבנות. הדרישה הייתה חד־משמעית: להדיח את ויגדורצ'יק. מסביב רחשה הפוליטיקה של ענף ההתעמלות האמנותית בקרב אנשי המקצוע, המתעמלות וכמובן ההורים. תומכיה של ויגדורצ'יק טוענים שאלה סאמופלוב, המאמנת של נטע ריבקין ושל חלק מהבנות במכבי ת"א, מעוניינת שאלה לא תהיה בריו כמאמנת הקבוצתית.



נטע, שתישא את דגל המשלחת בריו, באולימפיאדה השלישית שלה, היא מבכירי הספורטאים בארץ, מגובה הישגים מרשימים, אבל היא לא תשיג מדליה אולימפית. הנבחרת, בתחרות הקבוצתית, מדורגת בצמרת העולמית ובהחלט תתמודד על מדליה. תמונת מצב, נכון לעכשיו – אם לא תושג הפסקת אש בין המתעמלות והוריהן לבין ויגדורצ'יק ואיגוד ההתעמלות חבל על הנסיעה לריו כי החלום על המדליה נגמר. אירה היא מבכירות המאמנות בעולם, עם הישגים מדהימים כראיה. היא מקושרת לצמרת העולמית, השופטות מעריכות אותה וחלקן חברות שלה. כל ראשי הענף בעולם מיודדים איתה והיא הסיבה העיקרית שישראל על מפת אירוח טורנירים בינ"ל כמו אליפות אירופה וגביע העולם.



פאוזה. אני מכיר אותה מעל 20 שנה. בכל פעם שאני פוגש בה, אני שואל אותה: 'מכשפה, איפה החנית את המטאטא?'. היא לא מתרגשת מאף אחד, כי היא אשת מקצוע. יש בספורט הישראלי חריגים בהתנהגות, כולל זו התקשורתית, אבל על אירה אי אפשר לומר שהיא לא אשת מקצוע לעילא ולעילא. המתעמלות שלה תמיד כעסו עליה, לאורך השנים ההורים ניהלו איתה מלחמות עולם, אבל עד היום היא ניצחה בכולן. הפעם מסתמן שהיריבות קשוחות יותר.



"לא מצליח לגשר"

אופיר פז־פינס נבחר ליו"ר איגוד ההתעמלות ביוני 2013. הוא פרש מפוליטיקה (היה בין השאר שר הפנים, מדע וספורט מטעם מפלגת העבודה), והחליף את רענן ורשביאק, שניהל עם ההתעמלות האמנותית מלחמות נוטפות רוע הדדי. זו הייתה המציאות במועדונים כמו פ"ת, כפ"ס, ת"א וחולון, וחלק מהמקרים הגיעו לבית המשפט. פינס נתן לאירה ולבנות מעטפת מוגנת רק כדי שיצליחו. הוא היה כדור־ידן בהפועל ראשון ושיחק בקבוצת ותיקים גם בהיותו פוליטיקאי. כדור־יד הוא ספורט קשוח, הוא חטף פצצות מיריביו ומאמניו, אבל עוצמה רגשית, כמו של הורי המתעמלות, הוא לא חווה. ביום חמישי, אחרי שנפגש איתם, הוא הבין שאין עם מי לדבר. "חייבים להבין, זו לא הבעיטה או לא בעיטה, זה לא מעניין את ההורים. הם מסכמים כאן תקופה של שלוש שנים, שהם טוענים שהיו טרור אמיתי. אני לא מצליח לגשר בין הבנות וההורים לאירה".



אולי ההורים מכים על חטא? אולי פתאום הם הבינו שההשקעה העצומה של הבנות במשך 75% מחייהן חוזרת אליהן כבומרנג? הרי זו אולימפיאדה אחת ויחידה לבנות, ואז הן חוזרות הביתה לסגור חשבון עם ההורים. "אני לא פסיכולוג ואיני מתיימר. מה שהיה בין המתעמלות לאירה היה ביניהן. לא הכול אני יודע, אבל אני יודע מספיק. מבחינתי, אירה היא המאמנת הטובה בעולם, ואמרתי להם את זה. הם נחושים ונראה מה יהיה. המצב לא טוב".



אז עכשיו החליטו בוועד האולימפי ובאיגוד ההתעמלות על ועדה מיותרת של אנשי ציבור. מה תעשה הוועדה? תתחיל ללמוד התעמלות אמנותית? תשמע עדויות ומחקרים מדוע מתעמלת אמנותית זקוקה להפרש מינימלי של 20־22 יחידות בין גובהה למשקלה (לדוגמה גובה 1.68 מ' = משקל 46־48 ק"ג, מותנה במבנה)? תבחן את הערך הקלורי והגליקמי של הרוטב המותר בסלט חסה?



הייחוד ההישגי של ההתעמלות האמנותית בארץ ובעולם הוא המשטר הסובייטי הקפדן והמחמיר. המתעמלות מאותרות בגילאי גן. מגיל 12־13 הן עובדות 10־12 שעות ביום במשמעת קפדנית נדירה במחוזותינו. הן נשקלות בכל יום והמזון שלהן מבוקר. אין מקום לסוכרים, כי הן חייבות להיות אסתטיות, ללא פצעי פנים וגוף כתוצאה מג'אנק פוד. אבל, וזה משמעותי, אף אחד לא הכריח אותן. הן בחרו לגדול כך. שש בנות בנבחרת, בגיל ההתבגרות, עם עוד 3־4 מאמנות בוגרות וקפדניות זו אווירה יומיומית של רגע לפני פיצוץ.



כרגע לאירה אין מחליפה. העוזרת רעיה וירגו לא מסוגלת לעמוד בעומס של מנהיגות+פוליטיקה בינ"ל פנים־ענפית בריו. נכון שהמתעמלות כבר יודעות את התרגיל בשלמותו, אבל הן יודעות שנוכחותה של אירה בהמתנה לניקוד שווה לעתים חצי נקודה, וזה כבר עולם ומלואו. סאמופלוב עסוקה עם נטע, היא לא יכולה להחליף את אירה. איך שלא בוחנים את המצב, יש כאוס אמיתי. מדליה כבר לא תהיה, כמעט בוודאות. אולי הופעה מכובדת, ואולי לא. תמיד יכול ליפול מכשיר, והתקשורת הצינית תשאל את הבנות והוריהן: נו? מבסוטים? למה לא אפסנתם את האגו בארון לעוד חודש?



אפשר לבטל את הוועדה המטופשת ולהימנע מביזוי חבריה, המתעמלות והמאמנות. מנכ"ל הוועד האולימפי, גילי לוסטיג, ראש היחידה לספורט הישגי שאחראי למשלחת לריו, דני אורן, ואופיר פז־פינס חייבים לכנס את ההורים ואת המתעמלות ולומר להם שלושה משפטים: או שנוסעים עם אירה (ונריב אחרי ריו), או שלא נוסעים בכלל. יש לכם שלוש שעות לחזור עם תשובה.


המשך יבוא.