1. "הייתה לי מערכת יחסים טובה עם האוהדים, אבל מעולם לא היו לי יחסי חברות עם הבעלים". בתום דקות ארוכות של תשובות חמקמקות ביום שישי האחרון, זה הציטוט שז'וזה מוריניו רצה שהעיתונאים ייקחו איתם לכותרות של סוף השבוע. לאמור: אני אוהב את צ'לסי, אני אהוב בצ'לסי – ורק בגלל האיש ההוא וההנהלה שלא נתנה בי אמון אגיע הפעם לסטמפורד ברידג' כאורח.



גם בהנהלה של הכחולים מתאמצים לעבור הלאה. המנג'ר הנוכחי, אנטוניו קונטה, אומנם אמר כי לפורטוגלי "מגיעות תשואות ביום ראשון", אבל במועדון עשו הכל בחודשים האחרונים כדי להשכיח את המנג'ר הקודם שלהם. אחרי שהסירה את כל המזכרות שנושאות את שמו מהמדפים בחנות הרשמית, דרשה ההנהלה לוודא כי כל השלטים באצטדיון שנואים את שמו – כולל אלה המפורסמים שבהם כתוב "אחד מאיתנו" ו"מוריניו – פשוט הטוב ביותר" – יועלמו לקראת המשחק הערב בין צ'לסי למנצ'סטר יונייטד.



זו לא הפעם הראשונה שהנהלת צ'לסי מנסה להשכיח את מוריניו, מבלי לשים לב שהיא יורה לעצמה ברגל ומתכחשת לאיש שחתום על שלוש מתוך חמש האליפויות בהיסטוריה של המועדון. למען האמת, רומן אברמוביץ' ויועצי האחיתופל שלו ניסו בכל דרך להסיר את מורשת מוריניו מה־DNA של המועדון כבר אחרי הפיטורים שלו ב־2007. מה הם לא עשו? קנו שחקנים התקפיים למכביר, שכרו שבעה מאמנים עם סגנונות שונים, חיזרו באגרסיביות אחרי פפ גווארדיולה – ולמרות זאת זכו בליגת האלופות, ביהלום שבכתר, דרך חניה של האוטובוס ברחבה. גם ביומו הגדול ביותר של המועדון, כמעט חמש שנים אחרי שפוטר, רוחו של מוריניו ריחפה עדיין מעל צ'לסי. חותם רציני מאוד עבור מאמן שלא נתפס כאחד שמותיר אחריו מורשת.



אלא שהמשחק הערב תופס את הקבוצה ממערב לונדון בפתיחתה של תקופה חדשה. זו לא רק הרוח השונה של קונטה וחילופי התפקידים במועדון, אלא בעיקר השיטה וההתנהלות. מוריניו יפגוש הערב צ'לסי שעולה למגרש עם שלושה בלמים, שמשחקת עם שני מגינים תוקפים, שמעניקה הזדמנות לשחקנים צעירים ולמושאלים שהוכיחו את עצמם בקבוצות אחרות. ללא קשר לתוצאת הסיום, רומן אברמוביץ' יכול להרגיש נינוח. ייתכן שסוף־סוף הוא מתחיל להיפטר מהצל ה"מיוחד" שמרחף מעל למועדון שלו.



2. ביחד עם מוריניו יחזור לסטמפורד ברידג' גם חואן מאטה. הקשר אומנם שיחק כבר מול קבוצתו לשעבר, אבל בעוד שמעט אוהדים בפורומים הגדולים של צ'לסי כבר רואים במוריניו אויב, מאטה תמיד יתקבל בברכה במערב לונדון.



הסיבה, אגב, ברורה וזכורה עוד מהמכתב הפתוח שפרסם הספרדי ביום שבו חתם במנצ'סטר יונייטד. "אני כותב לכם מעמקי ליבי, משום שלעולם לא אשכח את מה שנתתם לי. בזכות האהבה שלכם גדלתי כשחקן וכאדם מחוץ למגרש. לעולם לא יהיו לי מספיק מילים כדי להודות לכם. חוויתי עם המועדון סיטואציות קשות וגם זכיות בגביע, בליגת האלופות ובליגה האירופית. תמיד אזכור את האמון שנתתם בי כשבחרתם בי פעמיים לשחקן העונה שלכם", הוא כתב אז וגם הזכיר את המנג'ר שזרק אותו: "ותודה גם לז'וזה, שהפך אותי לשחקן חזק יותר כשלימד אותי להישאר חיובי גם בסיטואציות קשות".



העקיצה כביכול למנג'ר שזרק אותו רק חצי שנה אחרי שחזר לצ'לסי מובנת מאליה. בשנתיים שלפני כן היה מאטה האיש החשוב במרכז השדה של הכחולים, כבש 18 שערים, בישל 25 פעמים ופרח גם מחוץ למגרש. הוא ניהל מערכת יחסים ערה עם האוהדים דרך הרשתות החברתיות, דיבר אנגלית על בוריה תוך פחות משנה והמשיך ללמוד לשני תארים באוניברסיטת מדריד תוך כדי שהוא מנהל קריירת כדורגל מקצוענית ומוצלחת בלונדון.



חצי שנה אחרי ההגעה של מוריניו הוא פתח בהרכב רק חמש פעמים, בישל פעמיים ולא היה קרוב למצוא את הרשת. "לא הייתה לנו מערכת יחסים", הוא אמר בזמנו אחרי שנמכר ליונייטד בינואר 2014 תמורת 37 מיליון ליש"ט, "לא היה בינינו שום דיאלוג".



ההגעה של מוריניו בקיץ האחרון לאולד טראפורד העלתה סימני שאלה ברורים לגבי העתיד של הספרדי במועדון, במיוחד לאחר המשחק הרשמי הראשון של המיוחד במגן הקהילה, כשהכניס את מאטה כמחליף בדקה ה־63 והחליף אותו בדקה ה־90. המנג'ר שהכריז לפני שנתיים וחצי כי "מאטה לא הולך לשום מקום" וימים ספורים לאחר מכן זרק אותו למנצ'סטר, הוא גם האיש שיודע בדיוק מה יהפוך לכותרת ביום שלמחרת. מוריניו הבין מצוין את משמעות החילוף ההוא - ולמרות זאת לא הייתה לו בעיה להשפיל את מאטה לעיני כל.



לאורך כל חודש ספטמבר התגברו השמועות לגבי עזיבה של מאטה את יונייטד בחלון ההעברות הבא, עד שלספרדי נמאס ובראיון לתחנת רדיו ספרדית הכריז כי "מערכת היחסים שלי עם מוריניו לא רעה בכלל ונמאס לי לשמוע את השקרים על מה שקורה בינינו". יותר משמאטה התחיל לחבב את מוריניו, הפורטוגלי התחיל להעריך את הקשר שלו. מאז ההפסדים הרצופים לסיטי ולווטפורד בליגה, רוני הפך למחליף ומאטה קיבל בחזרה את תפקיד עושה המשחק. מול ליברפול הוא נשאר מחוץ להרכב, בעיקר כי המאמן שלו לא חיפש לנצח. הערב מוריניו ירצה לנצח יותר מבכל יום אחר, וכמה אירוני שלצורך כך הוא יזדקק לאיש שרק לפני כמה שבועות הוא ראה בו שעיר לעזאזל.



3. בין הדיבורים על החזרה של מוריניו לבין שריקת הסיום ייערך בסטמפורד ברידג' משחק שמנצ'סטר יונייטד חייבת לחשוש ממנו, בעיקר לנוכח הסטטיסטיקה. מבין כל קבוצות הפרמייר־ליג, לצ'לסי יש את הרקורד הטוב ביותר מול השדים האדומים. ב־48 המשחקים האחרונים ביניהן צ'לסי רשמה 16 ניצחונות ו־19 תוצאות תיקו; היא כבשה נגד יונייטד יותר מכל קבוצת פרמייר־ליג אחרת (62 שערים); היא לא הפסידה בשבעת המשחקים האחרונים מולה, ולמעשה הפעם היחידה שיונייטד ניצחה משחק ליגה במערב לונדון מאז 2002 הייתה באוקטובר 2011 – וגם את ה־2-3 ההוא היא עשתה מול תשעה שחקני צ'לסי ובעזרת שער מנבדל ברור.



עכשיו רק תנסו לדמיין איזה תבשילים ייצר מוריניו בעזרת המספרים האלה במסיבת העיתונאים אם יצליח לצאת הערב מסטמפורד ברידג' עם שלוש נקודות.