הסיוט של ריאל מדריד: מיצ'ל בתפקיד ולדאנו ומלאגה במקום טנריפה

מיצ'ל
מיצ'ל | צילום: Gettyimages

פעמיים ברציפות איבדו הבלאנקוס אליפות במחזור הסיום, ולמרות כל השנים, במועדון מבירת ספרד הפצעים טרם הגלידו. מיכאל יוכין על ההיסטוריה שעלולה לחזור

(גודל טקסט)

פאקו בויו מנסה להציל כדור קרן… בריאל מדריד זוכרים היטב את המראות האלה גם היום, בחלוף 25 שנה. אז, ב-7 ביוני 1992, התרסק חלום האליפות שלהם עם הפסד דרמטי ואכזרי במיוחד בטנריפה. זו היתה התפרקות מדהימה – קבוצה נהדרת שהיתה בדרך הבטוחה לאליפות התרסקה לרסיסים, איבדה לחלוטין את העשתונות והעניקה במו ידיה ורגליה את התואר לברצלונה. הפיאסקו הזה מהדהד עד היום, ובבירת קטאלוניה מייחלים לשחזור התסריט במחזור האחרון, כאשר ריאל תתארח אצל מלאגה.

הערב זקוקים הלבנים לנקודה, בעוד ב-1992 היתה משימתם מאתגרת יותר – הם היו זקוקים לנצחון. הכל נראה ורוד, והמאמן ההולנדי ליאו ביינהאקר קפץ משמחה על הספסל כאשר פרננדו היירו הצעיר העלה את ריאל ליתרון בנגיחה שגרתית, וגאורגה חאג'י הרומני קבע 0:2 בבעיטה חופשית אופיינית. האליפות היתה בכיס, גם כאשר קיקה אסטבראנץ צימק את התוצאה בסלאלום נאה עוד לפני ההפסקה.

אלא שאז התרחש הנס. פרנסיסקו וייארויה מריאל הורחק בכרטיס צהוב שני, בדקה ה-77 נמחקו החיוכים על הספסל כאשר הבלם הברזילאי ריקארדו רוצ'ה הבקיע שער עצמי ביזארי במיוחד. תיקו 2:2 היה מכתיר את בארסה, וזה היה הרגע בו ריאל היתה אמורה להפגין אופי ולדהור קדימה כדי לזכות מחדש בנצחון.

במקום זאת, מנואל סאנצ'יס החזיר כדור מגושם במיוחד לשוערו ממרכז המגרש. הבעיטה היתה חזקה מדי, והכדור טס לקרן, אבל בויו היה נחוש למנוע זאת. בכך הוא הצליח, אבל הזינוק האקרובטי שלו גרם לכדור להתגלגל לרוחב קו השער, ופייר היה שם. החלוץ המחליף של טנריפה השלים את המהפך, ולריאל לא נותרו כוחות נפשיים כדי להתמודד עם המפלה. היא השלימה עם גזר הדין ונכנעה. הטעויות האבסורדיות של רוצ'ה, סאנצ'יס ובויו חרצו את גורלה.


סאנצ'יס. טעות שעלתה באליפות (Gettyimages)

כאשר פורסם לוח המשחקים לעונת 1992/93, בהו בו אנשי ריאל בבהלה. הוא זימן להם שוב משחק בטנריפה במחזור האחרון. הייתכן שזה שוב יהיה קרב גורלי? התשובה היתה חיובית. יתרה מזו – המצב לפני 90 הדקות האחרונות היה זהה. שוב הובילה ריאל ביתרון נקודה על ברצלונה, ושוב היא היתה זקוקה לנצחון כדי להבטיח את התואר. הלחץ הפסיכולוגי היה עצום, והפעם נדמה היה כי המועדון המלכותי הפסיד בקרב עוד לפני שריקת הפתיחה.

זה קרה בין היתר כי המסע לטנריפה הפך לסיוט בגלל תקלה במיזוג במטוס. הטיסה נדחתה בשעות הארוכות, ואז יצאה לפועל בתנאים בלתי אפשריים. כאשר נחתו השחקנים סוף סוף באיים הקנאריים, הם הרגישו סחוטים לא רק פיזית, אלא בעיקר נפשית.

טנריפה פיזרה הבטחות לחסל את היריבה המפורסמת בפעם השניה ברציפות, וכוכביה דווקא עלו לדשא נחושים ובטוחים בעצמם. אוסקר דרטיסיה, החלוץ הארגטיני עם הקרחת הבוהקת, העלה את המארחת ליתרון בדקה ה-11. כאשר צ'אנו הכפיל את התוצאה בדקה ה-38, בברצלונה ידעו שאפשר להתחיל לחגוג. גם את המשחק הזה סיימה ריאל ב-10 שחקנים כי איבן סמוראנו האומלל והמתוסכל הורחק.


סמוראנו. הורחק מתסכול (Gettyimages)

שנים רבות חלפו מאז, וריאל ליקטה בתקופה זו 7 אליפויות, אבל הפצע לא הגליד. מהטראומה הכפולה הזו אי אפשר להתאושש לחלוטין, והיא מלווה את ריאל גם עכשיו לקראת הביקור במלאגה. זכרונות מטנריפה גורמים לשחקניה לחשוש ומבעירים תקווה בלבבות אוהדי ברצלונה. האם מלאגה מסוגלת לגלם את תפקיד טנריפה? אפשר למצוא רמיזות לתשובה חיובית.

ראשית, כמו טנריפה משחקת מלאגה בחולצות לבנות ומכנסיים כחולים. התלבושת הזו לבדה עלולה להפחיד. שנית – וזה חשוב הרבה יותר – חשוב לזכור כי מאמן טנריפה בשני המשחקים, ב-1992 וב-1993, היה חורחה ולדאנו. החלוץ הארגנטיני לשעבר היה אהוב מאוד בריאל – אגדה של ממש במשך 3 שנים בין 1984 ל-1987 עד שנאלץ לפרוש בגלל פציעה. היה כואב במיוחד שדווקא דמות כה נערצת היכתה את ריאל וגזלה ממנה שתי אליפויות.

והנה לכם צחוק הגורל – גם את מלאגה מאמן אליל ריאל לשעבר. מיצ'ל, שהיה על המגרש בשני ההפסדים בטנריפה, הוא בשר מבשרה של ריאל. הוא גדל באקדמיה שלה, ושיחק במדיה במשך כל הקריירה, עם לא פחות מ-560 הופעות בכל המסגרות. הוא הועזב בטונים צורמים מתפקידו בקבוצת המילואים לפני עשור, וכעת ינסה למנוע מהאקסית המיתולוגית את הזכיה בתואר.


ולדאנו. גם הוא היה אהוב מאוד בברנבאו (Gettyimages)

מיצ'ל עלול לגלם את תפקיד ולדאנו, וזה יהיה אירוני במיוחד. בברצלונה ממתין לתוצאה לואיס אנריקה, ששיחק לצד מיצ'ל במדי ריאל מדריד בשני ההפסדים בטנריפה, כך שהמעגלים נסגרים כאן מכל הכיוונים. זה לא מדע בדיוני. האם קיילור נבאס יקבל את תפקיד בויו?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי