ליאו מסי – השילוב המושלם בין ה"מה" וה"איך"

ליאו מסי
ליאו מסי | צילום: AFP

השיאים שלא מפסיקים להישבר, רגעי השיא, התארים, וכל הקסם שלא נכנס לסטטיסטיקה. עמית לוינטל על תופעת הטבע של ברצלונה ונבחרת ארגנטינה. מסי בן 30 - כתבה ראשונה בסדרה מתוך פרוייקט מיוחד

(גודל טקסט)

ליאו מסי נבחר לשחקן השנה בעולם ב-2015 כשבארסה זכתה ב-5 תארים (והיה לו חלק גדול בכל משחקי הזכיה בתואר), אבל גם ב-2016 ו-2017 הוא לא דעך. להיפך, כשהוא חוגג יום הולדת 30 מותר לטעון שברמה האישית מסי הוא כמו יין משובח שעומד במבחן הזמן, למרות הנחיתות הפיזית המובנית של הפרעוש שעליה הוא מתגבר כקסם אלוהי כל הקריירה כמרחף ומפציץ.

למקרה ששכחתם, מסי גם זכה בנעל הזהב בעונה החולפת בפעם הרביעית בקריירה עם 37 שערי לה ליגה (ועוד 9 בישולים) ובסך הכל 54 גולים (ועוד 16 בישולים) ב-52 משחקים העונה, אבל בנוסף, הארגנטינאי הוא גם הכדורגלן שהביא הכי הרבה נקודות לקבוצה שלו באירופה בעונה החולפת (כלומר גולים במאני טיים ולא בעמדת יתרון). יותר מכך, מסי כבש 37 גולים בליגה בלי אף שלושער! הוא חילק אותם בצורה מדהימה – שיחק 34 מחזורים, כבש ב-24 מתוכם וב-13 מהמשחקים הבקיע צמד.

זה נכון שכריסטיאנו רונאלדו היה נפלא במאני טיים של העונה, אבל ככל שריאל מדריד הפכה לקבוצה עמוקה ואיכותית יותר שפחות תלויה בכוכב שלה וגם נותנת לו הרבה מנוחה, כך למסי קרה בדיוק ההיפך בשנתיים האחרונות – כשגם ברצלונה וגם נבחרת ארגנטינה הפכו לתלויות בפרעוש יותר מאי פעם. בלעדיו על המגרש הן במצב טראגי ובמקרה של האלביסלסטה גם פאתטי.

נכון, למסי אין תואר עם הנבחרת, אבל איך אפשר לטעון שהוא לא מגיע למשחקים גדולים? כאילו יש שחקן שהגיע ליותר משחקים גדולים ממנו במדי קבוצה כלשהי (בין היתר מסי כזכור שיאן הכיבושים ההיסטורי בקלאסיקו, והחצר השניה האהובה עליו היא הברנבאו). גם אלה שטוענים שהוא נשבר מול יריבים פיזיים קיבלו (שוב) סנוקרת לפנים בקלאסיקו האחרון בברנבאו (2:3).


מסי. אז מה אם אני לו תואר עם הנבחרת? (AFP)

כמה משחקים קשים מסי ניצח לבארסה העונה? בוולנסיה, בסביליה, בוויסנטה קלדרון וכמובן מעל כולם – ההצגה (עם החולצה בידיים) בברנבאו. והיו גם הכדור החופשי המדהים שהביא נקודה במדריגל מול ויאריאל והגול שהביא נקודה בסן סבסטיאן מול ריאל סוסיאדד ועוד.

ואסור לשכוח שמסי הסקורר המטורף הוא לא חלוץ שפיץ. הוא מספר 10, קשר קדמי. בשל חולשת הקישור של בארסה העונה, במשחקי חוץ רבים שיחק ממש כמו מספר 8 והוציא מתפרצות, וגם סיים אותן לעיתים, כי זה מסי – הוא הכל. לא רק אחד משני הסקוררים הגדולים ביותר שראינו לצד כריטסיאנו רונאלדו, אלא גם בנוסף לכך מסי הוא המוסר הכי טוב ששיחק כדורגל (מעבר לכמות הבישולים המטורפת שלו, מדובר גם על איכות המסירות והתרומה ההתקפית הקלינית שלהן).

וידוי קטן ואמשיך: אני תמיד נתקף ייאוש כשאני כותב על ליאו מסי, כי שום טקסט שאכתוב בחיי לא ישתווה לסרטון ביצועים שלו מהעונה החולפת (וכל עונה שקדמה לה) שרץ ביוטיוב. אני מריץ בראש ונזכר במסירה היפה ביותר שזכינו לראות בכדורגל ב-2017 שמסי הינדס בטורינו לאנדרס אינייסטה (בופון הציל והשאיר את התוצאה על 0:1, רגע המפתח במשחק). וזה לא נספר כבישול או כגול בכלל. כי זה בדיוק העניין עם מסי, גדולתו ההיסטורית היא לא רק ה"מה" אלא גם ה"איך".


תמיד שם ברגעים הגדולים. מסי בברנבאו (AFP)

מסי הוא כדורגלן שממוצע הקריירה שלו עומד על מעורבות ישירה ב-1.13 גולים למשחק – 565 שערים ו-231 בישולים ב-701 הופעות בבארסה ובארגנטינה. ועדיין תזכרו תמיד, 90% ומעלה מהפעולות הגאוניות המדהימות שלו לא מסתיימות בכלל ברשת. הן רק תאווה לעיניים, חוויה מרגשת ובלתי חוזרת לצופה. וגם לגבי מה שכן נכנס לסטטיסטיקה, צריך לזכור שכל שער וכל בישול שווים זה לזה כמותית-סטטיסטית, אבל המספרים לא אומרים כלום לגבי איכות הגולים, ולא מספרים את סיפור השילוב המושלם שמפגין לאו בין רוך לבין עוצמה – הסלאלומים המטריפים, ההקפצות העדינות, ההטעיות בדרך, הסטייל בסיומת וזאת לצד הטילים המונחים מחוץ לרחבה, כולל בעיטות חופשיות לפנתאון.

אצל מסי זה השילוב האידיאלי של ה"מה" וה"איך" – ה"מה", אלה המספרים ההיסטוריים של מסי – שיאן הגולים ושיאן הבישולים בתולדות ברצלונה, הליגה הספרדית ונבחרת ארגנטינה, נעל זהב אירופית רביעית בקריירה. ה"איך" זו תופעת הטבע מסי – הריחוף על המגרש, נטול מאמץ, זרימה בלתי אנושית הזו, כמו כישוף אלוהי שהונחת על המגרש, הערמומיות, היצירתיות, כח הפריצה, השמאלית המושלמת, הדיוק הכירורגי, האסתטיקה וההרמוניה.

וכולו מגרד את ה-1.70 מטרים, חלק גדול מהזמן עומד על המגרש. קסם. מוצארט או דה וינצ'י של הכדורגל. הגאונות שלו מתבטאת כמעט בכל משחק ומעידה על היציבות המטורפת וההיסטורית שמפגין מסי. הוא מגיע כמעט לכל משחק ומנפק הצגות בלתי נשכחות שנותנות תמורה חלומית ומספקות אושר רב עבור המון ילדים (והורים) מעריצים שטסים לראות אותו כל שבוע.


מוצארט או דה וינצ'י של הכדורגל (Gettyimages)

זה מסי שאף כדורגלן לא הגיע לרמתו בשיאו בעונת 2011/12 כשכבש 73 גולים והוסיף 29 בישולים ב-60 משחקים ובשנת 2012 רשם 91 שערים. זהו מסי שממשיך להעניק לנו את הזכות ההיסטורית לראות אותו משחק כדורגל ולהעמיד ממוצע של יותר משער למשחק גם בעונה האחרונה לפני שהוא הגיע לגיל 30. זהו מסי שכבר עושה את הבלתי ייאמן כבר עשור ברציפות. מתת האל.

מזל טוב לאו, שלא תעז לעצור בגיל 30!

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי