שונים אך דומים: גווארדיולה ובניטס נפגשים לקלאסיקו מסוג אחר

פפ גווארדיולה עם רפא בניטס
פפ גווארדיולה עם רפא בניטס | Gettyimages

למרות ההבדלים ביחסי הכוחות והמעמד, שני המנג'רים חולקים הרבה במשותף. מהשנאה למוריניו, הכבוד ההדדי ועד ההצעה המפתה מרוסיה. יוכין על הדו הקרב הספרדי שייערך הערב (19:30, ספורט1) באיתיחד

קבוצות: ניוקאסל
(גודל טקסט)

במובן מסוים, פפ גווארדיולה ורפא בניטס הם ההפכים המוחלטים. הראשון הוא איש ברצלונה שגדל באקדמיה המפורסמת, ינק מגיל צעיר את המסורת הקטלאנית, הוכיח את עצמו ככוכב גדול על המגרש, למד רבות מיוהאן קרויף, חלם להמשיך את דרכו והגשים את השאיפה. השני הוא איש ריאל מדריד שגדל באקדמיה של הלבנים מבירת ספרד, אבל שתי השאיפות הגדולות בחייו התרסקו. פציעה קשה מאוד חיסלה את הקריירה שלו כשחקן, בעוד הקדנציה כמאמן עליה חלם במשך כל חייו היתה קצרצרה ונגמרה בפיטורים תוך חצי שנה בינואר 2016. לכן כל מפגש ביניהם הוא סוג של קלאסיקו, אבל הכוחות לא שווים – וזה נכון במיוחד עכשיו, כאשר גווארדיולה בורח לפרמייר-ליג עם מנצ'סטר סיטי, בעוד בניטס טובע בתחתית עם ניוקאסל.

מצד שני, הם הרי חולקים המון נקודות משותפות. הם שני המאמנים הספרדים הבודדים בליגה האנגלית. שניהם פתחו את קריירת האימון בהצלחה מסחררת כאשר קיבלו הזדמנות אמיתית בקבוצת צמרת – גווארדיולה בברצלונה, ובניטס בוולנסיה אותה הצעיד לשתי אליפויות ב-2002 וב-2004. שניהם נכנסו לספרי ההיסטוריה כאשר זכו בליגת האלופות. לשניהם יש סיבות מעולות לתעב את ז'וזה מוריניו. ואם רוצים ללכת לפינת הביזאר, שניהם סומנו כמועמדים מובילים על ידי ההתאחדות הרוסית שחיפשה מאמן חדש ב-2012.

שניהם היו מובטלים אז. גווארדיולה סיים 4 שנים בברצלונה והחליט לקחת שנת שבתון. בניטס לא עבד מאז הפיאסקו באינטר בה לא הצליח להיכנס לנעליו של מוריניו ופוטר בשלהי 2010. הרוסים האמינו שהם המתאימים ביותר למשימת ארוכת הטווח להכין את הנבחרת שלהם לאירוח המונדיאל ב-2018, אך המגעים עם שניהם בקושי התחילו. פפ ורפא לא הביעו עניין אמיתי בג'וב, למרות היוקרה ושכר העתק שעמד על הפרק. פאביו קאפלו דווקא קפץ על המציאה, חתם על חוזה הזוי מבחינת התנאים, קיבל כ-10 מיליון יורו לשנה, אך היה האיש הלא נכון לאתגר. הוא הרס את הנבחרת עד היסוד לפני שפוטר באיחור רב ב-2015, וכל ההכנות לגביע העולם ירדו לטמיון. אין לדעת באיזה מצב היתה מגיעה רוסיה לקיץ הקרוב לו גווארדיולה או בניטס היו נוחתים במוסקבה.


בניטס וגווארדיולה. שני המאמנים הספרדים היחידים באנגליה (Gettyimages)

אלא ששניהם חוזרו אז, במידה שונה מאוד של להט, על ידי רוסי אחר – רומן אברמוביץ'. הבעלים של צ'לסי סימן את גווארדיולה כיעד מספר אחת במשך תקופה ארוכה והאמין בכוחו לשכנע אותו להגיע לסטמפורד ברידג'. לשם כך, כאשר פיטר בשלהי 2012 את רוברטו די מתיאו, הוא מינה את בניטס כמאמן זמני עד לסיום העונה, כדי לשמור את הכיסא חם עבור היורש האידיאלי. הספרדי אמנם לא אהב את המילה "זמני", ולא הסתיר את תסכולו בשיחות עם התקשורת, אך לא היה בליבו כעס על גווארדיולה. נהפוך הוא – רפא החמיא לעמיתו בכל הזדמנות.

"אשמח מאוד אם פפ יחליף אותי. אהיה מאושר אם יגיע לכאן ויזכה עם צ'לסי בתארים רבים. יש לו מאזן אדיר", הוא הצהיר. עוד קודם לכן, כאשר גווארדיולה רק סיים את הקדנציה בקאמפ נואו וסירב לחתום על חוזה חדש, אמר בניטס: "הוא סמל ומודל לחיקוי, כי הוא יודע כיצד להתנהג. הוא משדר את הערכים הנכונים לא רק בכדורגל. אני מבין את החלטתו, כי העבודה ברמה הזו מתישה. אני מכיר היטב את הלחץ המתמיד הזה על בשרי. אבל אני בטוח שהוא יחזור, יחווה את הליגות האחרות ויצליח. בסוף, הוא יגיע לאנגליה". ואכן, גווארדיולה זכה ב-3 אליפויות עם באיירן מינכן, ואז הגיע לפרמייר-ליג, אבל לא צ'לסי.

כאשר מונה גווארדיולה למנצ'סטר סיטי, התנבא בניטס כי ההרפתקה תהיה מצוינת. "הוא עובד בצורה מסודרת, מאמין בעקרונותיו ומשקיע המון. אני חושב שהקבוצה תתחזק בזכותו, והוא יצליח", הוא אמר בפברואר 2016. שבועות ספורים לאחר מכן, רפא הקדים באופן מפתיע את פפ, והגיע לאנגליה לפניו כאשר חתם בניוקאסל. היה זה שינוי אווירה קיצוני מבחינתו אחרי הקדנציות בליברפול ובצ'לסי, אבל אחרי התקופה הצורמת בריאל הוא הרגיש שיש צורך בכך. לכן הוא נשאר בצפון מזרח אנגליה גם אחרי ירידת ליגה, החזיר את ניוקאסל לפרמייר-ליג, וכעת מנסה לשרוד בקרב ההישרדות הקשה ליד הקו האדום.


מוריניו, אויב משותף (Gettyimages)

לצורך כך, גם בונקר בא בחשבון, והטקטיקה הזו עיצבנה את גווארדיולה כאשר סיטי התארחה בסנט ג'יימס פארק לפני פחות מחודש. פפ מעריך אף הוא את רפא, ותמיד הקפיד להתייחס אליו בכבוד המירבי, אבל אחרי הנצחון הדחוק 0:1 בחר לבקר את עמיתו בכל זאת על הגישה ההגנתית. "אני מעדיף שהיריבה תשחק כדורגל, למען המשחק עצמו ולמען הצופים, אבל כל מאמן רשאי לבחור בדרך שמתאימה לו. צריך לדעת גם לפרוץ מערכים עם 11 שחקנים בתוך הרחבה. אני לא יכול לשפוט אותם, אבל תמיד האמנתי שצריך להתגונן רחוק ככל הניתן מהשער. כאשר הכדור קרוב לשער שלנו, אנחנו בסכנה", הוא אמר.

לו היה מוריניו משחרר אמירה מסוג זה, בניטס היה מתפתה לענות ולצאת קרב תקשורתי. לגווארדיולה הוא לא השיב, כי בין השניים אין מתיחות. אין משקעים קודמים. שונים ככל שיהיו, הם גם קצת דומים, וההערכה ההדדית לא תיפגע בגלל חילוקי דעות טקטיים. הערב (19:30, שידור ישיר בספורט1), כאשר תתארח ניוקאסל אצל מנצ'סטר סיטי, אפשר לצפות לבונקר נוסף של רפא, אבל – כפי הוכח פעמים רבות בעבר – קבוצותיו גם יודעות לצאת להתקפות מתפרצות קטלניות. אחרי שליברפול הנחילה לתכולים הפסד ליגה ראשון העונה, מטרתו של בניטס היא לעצור את רצף 10 נצחונות הבית של סיטי בפרמייר-ליג. הוא משוכנע שזה לא ימנע מהקטלוני לזכות באליפות, כי על דבר אחד שני המאמנים יסכימו ללא כל מחלוקת – הם לא רוצים לראות את מוריניו בפסגה. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי