כולם יודעים שאובה משוגע: העסקה הגדולה של ינואר

אובמיאנג
אובמיאנג | Getty

לדורטמונד נמאס מהשטויות של אובמיאנג, לארסנל נמאס מהכישלונות של ונגר, האם החיבור המרגש בין ילד מגודל למאמן מיושן יעיר את המועדון הרדום? מה שבטוח, הצהובונים באנגליה נכנסו לכוננות

(גודל טקסט)

באנגליה בטח יקראו לו "אובה" כמו בבונדסליגה כי השם פייר-אמריק אובמיאנג לא ממש מתאים לשדרים האנגלים שכידוע לא תמיד מתאמצים להגות את השמות של שחקנים מחוץ לאי הבריטי בצורה הכי מדויקת. מצד שני, החלוץ הגבוני של ארסנל מתלבש בדיוק לדימוי של הפרמיירליג. ליגה נוצצת עם הכוכבים הכי גדולים והרבה סיפורים צהובים. לחלוץ דורטמונד יש בשפע מכל דבר. ב-213 משחקים בכל המסגרות כבש 172 שערים בדורטמונד עם ממוצע של שער או בישול על 96 דקות (98 שערי ליגה ב-144 הופעות בשוורצגלבן). יש לו גם חולשה למכוניות פאר ויש לו עשר כאלה איתן הוא מרבה להצטלם. ברזומה גם מסיבות פרועות והצהובונים באנגליה מחככים ידיים בהנאה.

המעבר של אובמיאנג לארסנל היה הגדול ואולי המפתיע של ינואר. קבוצות גדולות לא אוהבות את החלון של החורף, שחקנים גדולים כמעט לא עוברים בינואר, אבל יש יוצא מן הכלל. רגע לפני שארסנל שוקעת סופית ומאבדת לגיטימיות, היא קיבלה כוכב, שבדורטמונד כבר לא היו יכולים לראות. אובמיאנג הוא גאון מטורף, מהסוג שבאנגליה אוהבים. הוא נהדר עבור המותג ועוד יותר טוב עבור מועדון שזקוק לניעור. הנה, שימו לב לאפקט. אובמיאנג פלוס מחיטריאן שהגיע בעסקת אלכסיס שווה מסוט אוזיל חותם לשלוש שנים נוספות. כן, סימני חיים מצפון לונדון.

"אובה" כונה כל העת בגרמניה "הילד הרע של הבונדסליגה", אבל הישגיו על המגרש לא מבוטלים. הוא השחקן האפריקאי היחיד בליגה שזכה פעמיים בתואר מלך השערים בליגה חוץ מטוני יבואה והוא השחקן היחיד שזכה בתואר "שחקן השנה באפריקה", כששיחק בבונדסליגה. הוא אחד השחקנים הכי מהירים ששיחקו אי פעם במגרשי הכדורגל. כשהחל את הקריירה שלו בנוער של מילאן (שפספסה אותו למעשה חלמה כל הזמן להחזירו לקבוצה) הוא רץ 30 שניות ב-3.9 שניות ורק לשם השוואה יוסיין בולט קבע שיא ב-2009 ב-30 מטר של 3.78 שניות. ב-2008/9 עבר השחקן שנולד בעיר לבאל בצרפת שם שיחק אביו לדיז'ון הצרפתית בליגה השנייה. אחרי עונה הושאל לליל ששיחקה בליגה הראשונה, בילה עוד עונה לא מוצלחת במונאקו ואת הפריצה הגדולה עשה בסנט אטיין אליה הושאל תחילה כשכבש (בעונת 2011/12) 16 שערים ולאחר עונה 19 שערים בליגה.


אובמיאנג. הילד הרע של גרמניה חצה את התעלה (טוויטר)

סוון מיזלינטט, מדען גרמני במקצועו, ומומחה באיתור שחקנים, שעבר מדורטמונד לארסנל בנובמבר האחרון, היה זה שאיתר את אובה בצרפת והביא אותו לדורטמונד ב-2013. יחד עם המהירות שלו, העוצמה הפיזית והחוש לשערים הביא איתו החלוץ גם בעיות מחוץ ועל המגרש. הוא טיפוס צבעוני מאוד. למשל כבר ב-2013 הוא לבש מסיכת ספיידרמן במשחק של סנט אטיין נגד ראן. לדבריו עשה זאת כהומאז' לשוער הקבוצה שעזב. הוא אוהב גימיקים. פעם, במשחק הכנה בצרפת, שיחק עם נעלי קריסטל של חברת התכשיטים "סברובסקי" שכל אחת מהן הייתה שווה 2,500 יורו.

באפריל עונה שעברה חגג כיבוש שער כשהוא לבוש במסיכת "סופרמן" שסיפקה לו חברת פומה איתה הוא חתום. קפטן דורטמונד קרא לו אז 'אידיוט' והמאמן תומאס טוכל ביקש מהתקשורת לרדת מהחלוץ בגלל שלדבריו "הוא אדם מאוד עדין". לדבריו: "גם הוא יכול להאשים רק את עצמו. הוא מושפע מאוד ממה שנכתב עליו". הנקודה הזו מעלה את השאלה המתבקשת: איך הוא יתמודד עם החפירות הבלתי פוסקות של צהובוני אנגליה והאתרים שלהם. מצד שני, בדורטמונד הוא ממש לא היה יכול להישאר.

לאובה היו תקלים בלתי פוסקים עם הנהלת דורטמונד בעיקר אחרי עזיבת יורגן קלופ. הם התרגזו על כך שהופיע בתוכנית טלוויזיה של שון גרנייה מלך ה"פרי סטיילינג בכדורגל" ללא רשות של ההנהלה. בנובמבר 2016 הוא טס למילאנו למסיבה של חברים במטוס פרטי מבלי להודיע לקבוצה. כשחזר הוחלט להשעות אותו מהמשחק נגד ספורטינג ליסבון בליגת האלופות. גם השנה איחר לתדרוך של המאמן פטר שטוגר והושעה על ידי הקבוצה מהמשחק נגד וולפסבורג שהסתיים ב-1:1. "אנחנו פשוט לא יכולים לסבול סוג כזה של התנהגות", אמר עליו המנהל הספורטיבי מיכאל צורק. "לא יודע מה מתרוצץ לו בראש כי הוא תמיד היה מקצוען, אבל אנחנו לא מוכנים להשתתף בכל הספקולציות האלה על המעבר שלו".


להנרי היה יותר כלים מסביבו כדי להצליח (Getty)

עוד בתקופה של המאמן פיטר בוס היו משחקים בהם הואשם החלוץ בשחצנות. במהלך הניצחון אמש (שבת) 1:2 על אאוגסבורג, החלוץ מגאבון בעט בזלזול כדור עונשין מ-11 מטרים ונעצר על ידי שוער היריבה. "הפעם דורטמונד ניצחה לא בזכות אובמיאנג, אלא למרות אובמיאנג", נכתב ב"בילד", שסיפר שבמועדון מרגישים שהשחקן מתנהג בשחצנות גדולה שלא מתאימה לשחקן מקצוען. הראש שלו החלוץ לא היה כבר במשחקי דורטמונד. אומנם צורק טען במהלך העונה שהוא אפילו האריך את חוזהו בקבוצה, אבל היו ללא הרף הדלפות שהוא קיבל הצעה מסין. במשך חודשים, ישנם דיבורים עזיבה ולמעשה הסחבת בטיפול בשחקן הבעייתי היא בהחלט בגנותה של הנהלת דורטמונד.

בתקשורת הגרמנית נכתב בסוף השבוע שהשאלה "היכן אובה" נשאלה בחודשים האחרונים בלי סוף בדורטמונד. גם לעדות שלו בקשר לפיצוץ שהיה ליד האוטובוס של הקבוצה בעונה שעברה הוא לא הגיע ושלח אישור שהוא חולה. למרות כל הידיעות עליו, החברים של אובה רואים בו מנהיג על כר הדשא ובחור טוב. מרקו רויס אמר: "הוא שחקן מעולה, אבל אף פעם לא מאבד את הדימוי הנון שלנטי שלו". חברו לקבוצה לשעבר כריסטיאן פולישיץ' אמר עליו: "הוא שחקן גדול ואנחנו אוהבים שהוא איתנו. מחוץ לכר הדשא הוא בחור טוב ותמיד אוהב לצחוק. הוא יודע טוב מאוד מתי הוא צריך להיות רציני. למדתי ממנו הרבה באימונים ובמשחקים". בחדר ההלבשה נחשב אובמיאנג הדי. ג'יי של המועדון וכנראה שגם לארסנל הוא יביא את המוזיקה שאולי תעיר מועדון.


ונגר. ידוע כמנג'ר שמצליח להתחבר (Getty)

מבחינת ארסן ונגר הוא אמור לפתור את בעיית הכיבוש הקשה שיש בקבוצה. אלכסנדר לאקזט אולי כבש 9 שערי ליגה, אבל רק שניים ב-13 משחקים אחרונים בכל המסגרות. ונגר, טיפוס מיושן שממשיך לאבד רלוונטיות, הבין שצריך להיות קצת כמו כולם. אז ארסנל שברה שוב שיא מועדון ושפכה 55 מיליון ליש"ט. החלוץ ילבש את החולצה מספר 14 של תיירי הנרי וגם אמר שהחלום שלו לחקות את הנרי וההישגים שלו בליגה. הנרי? נראה שטיימינג ההגעה לארסנל קצת בעייתי כדי לעשות זאת.

הצרפתי שיחק בעונת האליפות 2003/04 האחרונה של ארסנל עם כוכבי על כמו דניס ברגקאמפ, אשלי קול, קאנו, השוער יאנס להמאן, פרדי ליונבברג, רובר פירס, קולו טורה, פטריק ויירה וסילבן וילטורד. היום לסגל של ארסנל חסרה הגנה יציבה וקצת ברק. מסוט אוזיל, הנריק מחיטריאן, אלכסנדר לקאזט ועכשיו אובה. על הרביעייה הזו ייבנה העתיד של ארסנל. האמת, הוויכוח היכן ישחק אובמיאנג המהיר נשמע מצחיק. הוא יכול לשחק בכל עמדה בהתקפה בקבוצה שאין לה באמת התקפה.

כשאובאמיינג עזב, פטר שטוגר מאמן דורטמונד טען שלא רצה לאבד את החלוץ, אבל הוא מאושר שהסאגה שלו הסתיימה כי התקשורת ישבה לו על הצוואר וגרמה לקבוצה לא להיות מרוכזת בליגה. הוא גם פירגן לאובה: "כשהייתי כאן בקבוצה הוא אף פעם לא איחר. רק פעם אחת הוא לא הגיע לכינוס הקבוצתי ופעם התאמן גרוע כי אני חושב שרצה לסמן משהו שהוא רוצה לעזוב".


בדורטמונד נחשב לדי.ג'יי של המועדון (Getty)

בחשבון האינסטגרם שלו התנצל הגבוני בפני אוהדים: "מצטער על מה שקרה בחודש האחרון. רציתי לעזוב עוד בקיץ וזה לא יצא. אולי הדרך בה בחרתי לא הייתה טובה, אבל כולם יודעים שאובה משוגע. ילד משוגע. אם עשיתי טעויות זה אף פעם לא היה בכוונה. לא אשכח את ארבע וחצי השנים האחרונות כי האוהדים נתנו לי את הכח להיות טוב יותר". צורק שתקף את אובאמיינג נשמע דובר בטון פייסני כשאמר: "חוץ בשבועות האחרונים נזכור את הסיפור שלו כסיפור של הצלחה בדורטמונד".

ארסן ונגר ידוע כמנג'ר שמתחבר לשחקנים שלו בקלות. אולי אצלו ימצא אובמיאנג בן ה-28 סוף סוף שלווה ויתחיל להתרכז רק בכדורגל ואת זה הוא יודע לעשות לא פחות טוב מחלוצים גדולים אחרים בעולם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי