הקרב על אפריקה: מוחמד סלאח שובר את כל השיאים

מוחמד סלאח
מוחמד סלאח | Gettyimages

קלופ מתמוגג ממנו, ליברפול מאוהבת בו וברחבי היבשת השחורה כבר מבינים שיש יורש חדש לדרוגבה, וואה ואטו. לפני המפגש מול פורטו (21:45) בשמינית גמר האלופות, לוינטל על האיש שגורם לכל אירופה לומר: בום!

(גודל טקסט)

הכדורגל האירופי הצמיח כוכבים אפריקאים גדולים בדור האחרון כמו סמואל אטו, דידיה דרוגבה, יאיא טורה, ריאד מחרז ופייר-אמריק אובמיאנג. אפשר גם לחזור אחורה ולהיזכר בענקים כמו רוז'ה מילה, ראשיד יאקיני, ג'יי.ג'יי אוקוצ'ה ועבדי פלה, אבל אנחנו לפני היסטוריה חסרת תקדים ממש עכשיו ב-2018: אחרי שוואה, האפריקאי היחיד שזכה בכדור הזהב החל בחודש שעבר לכהן כנשיא ליבריה, ייפגשו הערב (רביעי, 21:45) פורטו וליברפול לקרב בשמינית גמר ליגת האלופות בין שתי קבוצות עם השפעה אפריקאית אדירה. זה למעשה דו קרב בין שתי התקפות אפריקאיות אדירות: שני שליש מהתקפת ליברפול הם אפריקאים: מוחמד סלאח המצרי וסאדיו מאנה הסנגלי (שחקן השנה באפריקה 2017 וסגנו). לפורטו יש משולש התקפי אפריקאי אדיר עם השלישייה ההתקפית הכי פיזית באירופה: ונסן אבובקר הקמרוני, מוסא מארגה ממאלי ויאסין בראהימי האלג'יראי.

רוצים מספרים? אבובקר עם 26 שערים ו-6 בישולים העונה, מארגה עם 17 גולים ו-6 אסיסטים וברהאימי הרשית 8 שערים ו-9 בישולים. בין שלושתם 51 שערים ו-21 בישולים העונה. יחד הם מעורבים ב-72 מ-90 הגולים שכבשה פורטו העונה (80%!). סלאח מככב עם 29 גולים ו-10 בישולים (מתוכם 5 שערים ו-2 בישולים בליגת האלופות) – יש לו מעורבות בשער כל 71 דקות. לצידו מאנה עם 9 גולים ו-7 בישולים.

שניהם יחד מעורבים ב-55 שערים מ-94 שכבשה ליברפול העונה (58%), כאשר כמובן חובה לציין גם את תרומתו של הצלע השלישית בהתקפת ליברפול – רוברטו פירמינו הנפלא (20 גולים, 10 בישולים). ואם ליברפול לא מספיק אפריקאית עדיין, בקיץ יצטרף אליה מלייפציג הגינאי המבטיח נאבי קייטה – שחקן הרכש השני הכי יקר שהביאה ליברפול (אחרי וירג'יל ון דייק). למעשה שלוש מחמש הרכישות היקרות בתולדות ליברפול הם שחקנים אפריקאים (קייטה, סלאח ומאנה, כולם עלו 140 מיליון פאונד).


יורש חדש לכס המלכות של היבשת. אטו (GETTY) 

פורטו כבשה העונה 2.5 גולים למשחק, ליברפול 2.47 למשחק ולשתיהן סגנונות התקפיים שובי עין עם ניחוח אפריקאי של טכניקה וערמומיות, פיזיות ועוצמה, פשטות וחדות. אז מבחינת ההיפסטרים פורטו מול ליברפול הוא קרב שמינית הגמר המרתק והכיפי ביותר. ייתכן כי מבחינת מבחינת כדורגל התקפי מתפרץ טהור, פורטו מול ליברפול זה המפגש אולי הכי מהנה לצופה הניטרלי אחרי קרב הענקיות בין ריאל מדריד לפ.ס.ז'. ליברפול הפציצה 23 שערים בשלב הבתים, פורטו הפציצה 15 (2.5 למשחק). העונה הפורטוגלים כבשו 90 שערים ב-36 משחקים (2.5 למשחק), האנגלים השיגו 94 גולים ב-38 משחקים (2.47 למשחק).

"אני אשמח לראות את סלאח זוכה בנעל הזהב כי זה יהיה סיפור ענק", כך השתפך תיירי הנרי על המצרי שכבש העונה 22 שערי פרמיירליג (אחד פחות מהארי קיין) והוסיף עוד 7 בישולים (מקום שישי בפרמיירליג), "אני לא זוכר שחקן שמשחק כל כך טוב בעונתו הראשונה. אנשים יעירו לי אולי שזו לא עונתו הראשונה בפרמיירליג כי הוא כבר היה בצ'לסי, אבל האמת היא שזו העונה הראשונה שלו כשחקן הרכב שמשחק כל שבוע. הוא מביא משהו אחר למשחק. אני אוהב את הדרך בה הוא משחק, הוא רץ מאחורי ההגנה. תהיה לו תחרות קשה על מלכות השערים מול הארי קיין". 


מי יעצור אותו? סלאח (GETTY) 

אם בשנים האחרונות המלכים של אפריקה היו טורה, אובמאינג ומחרז – לאפריקה יש מלך חדש בלתי מעורער. סלאח, המצרי שכבש בסערה את הפרמיירליג והפך לאחד השחקנים הטובים בעולם העונה, השחקן שהכי קרוב ודומה לליאו מסי בביצועים, בסגנון, ביכולת, ביעילות ובשמאלית הקטלנית שכבר בשלב הזה (אחרי 27 מחזורים) קבע שיא חדש בשערי פרמיירליג לעונה שנכבשו ברגל שמאל.  החיבור הזה כאילו נועד לגדולות מהשנייה הראשונה, כשסלאח הפגיז גולים והשתלב נפלא כבר במשחקי ההכנה בלי שום קשיי התאקלמות ויורגן קלופ התפעל ("אני יכול לתפקד אותו בכל עמדה התקפית כולל חלוץ שפיץ").

50 מיליון היורו שנשפכו עליו נראים כעת ככסף קטן, במיוחד כשריאל מדריד כבר נשמעת כמעוניינת בו, וגם אם איאן ראש נסחף קצת כשאמר שלא יופתע אם "סלאח יעלה לריאל יותר משניימאר עלה לפ.ס.ז' (222 מיליון יורו)", עדיין אם מעבר כזה יקרה קשה לראות אותו מתרחש בפחות מ-150 מיליון יורו לפי סכומי השוק המטורפים של ימינו והתוצרת והיכולת שלו. ההצלחה של סלאח היא גם עדות לעבודה של קלופ והיכולת שלו להוציא את המיטב משחקני התקפה (מה שאפשר לומר פחות ופחות לגבי מוריניו). זה כמו שידוך משמיים – כאילו אין שחקן יותר מתאים לכדורגל בסגנון "רוק כבד" של די.ג'יי יורגן מאשר מו, בום!

אם יש דבר אחד שעוד יותר מרשים מהיכולת של סלאח על המגרש, זהו האופי הצנוע, החם, הלבבי, השקט והמאוד קבוצתי שלו. לא בדיוק הסטראוטיפ האופייני לערבי או למזרח תיכוני, או בכלל לכדורגלן טיפוסי, אבל סלאח שכזכור בחל את דרכו האירופית בגיל 20 בבאזל והפך בה לכוכב גדול, זוכה בשווייץ להשוואות לרוג'ר פדרר! נשיא באזל לשעבר ברנארד הוזלר, שעדיין נמצא בקשר קרוב עם סלאח ומתכתב איתו אחרי כל משחק בווסטאפ, הסביר: "רוג'ר ומוחמד לא שוכחים מהיכן באו. הם צנועים ומכבדים את אנשים שמעורבים בדרך שלהם גם אחרי שהשיגו דברים גדולים. אולי זה לא מפתיע ששניהם מצליחים ומרשימים". 


חלק ממשולש קסום. סלאח עם החברים (AFP) 

ואכן סלאח הוא טיפוס מיוחד. מי שצפוי להפוך לגדול כדורגלני מצרים (ובוודאי הכדורגלן המצרי שהכי הצליח באירופה) בכלל לא דרך באל-אהלי המועדון הגדול באפריקה או בזמאלק, הענקית השניה של קהיר. הוא גדל בכפר (נגריג) שנמצא על גדול הנילוס במרחק 124 ק"מ מקהיר, העיר הכי קרובה היא באסיון ושם מרכז האימון לילדים ולנוער קרוי על שמו. כשסלאח מקבל חופש הוא קופץ לבקר במקום העני והשכוח בו גדל שם כל הילדים מעריצים אותו כמו אללה, והוא מצטלם איתם ומשוחח איתם כשהוא מעודד אותם להאמין בעצמם ולעבוד קשה ובצניעות כדי להגיע רחוק – הדרך שלו.

בגיל 14 בלבד הוא הצטרף לקבוצה רצינית, אלמוקאולון בקהיר (מועדון הבנאים הערבים) וכל יום העביר עשר שעות מהדרך לאימון ועד החזרה הביתה. וזה בעצם המפתח להבין איך סלאח הצליח בקריירה. איך פרץ בבאזל ולא התבייש לכבוש ולנצח את צ'לסי בבעיטה השביעית שלו במשחק אחרי ששש הראשונות עפו ליציעים ("בעטתי את השביעית רק כי הרגשתי את הביטחון המוחלט של המאמן והחברים לקבוצה", הסביר סלאח). ועוד יותר מכך – איך סלאח הצליח לפרוח מחדש אחרי הייבוש שלו בצ'לסי תחת מוריניו. זה אומר אמנם הרבה גם על המיוחד כל כך מיוחד ששני השחקנים המצטיינים העונה בפרמיירליג הם דחויים שלו – דה בריינה וסלאח. אבל עוד יותר מכך זה מעיד על היכולת של סלאח להתמודד עם אתגר ומשבר – מצ'לסי עבר לחצי עונת השאלה בפיורנטינה בה היה סנסציה מחודשת, ואז בקיץ 2015 אחרי ריב ענק בין פיורנטינה לרומא על שירותיו כמושאל מצ'לסי, כשרומא זוכה בו בהנאה גדולה וגם רוכשת אותו בהמשך וסלאח המשיך לככב בה.

השיפור שלו הוא מגמתי ומתפרץ עם 9 שערים ב-2014/5, 15 שערים ב-2015/6, 19 שערים בעונה שעברה ו-29(!!) בעונה הנוכחית שרחוקה שלושה חודשים מסיומה. מדהים כי אם את ההצלחה באיטליה ייחסו למהירות ולזריזות האדירות של המצרי מול ההגנות האיטלקיות הכבדות וקצב המשחק ההולך, סלאח הראה העונה הזו בליגה הפיזית בעולם – הפרמיירליג – שיש לו אקסטרה גם על כל הגנה באנגליה. יש לו צעד ראשון קטלני, שליטה פנומנלית בכדור, הוא רוצח באחד על אחד והתנועה שלו בלי הכדור ועם הכדור היא סילונית ומאיימת לצד טכניקה נהדרת. לא סתם הוא מזכיר לרבים את מסי. כשניימאר נשאל בדצמבר על התחזית שלו למונדיאל הוא זרק קלישאות מצופות: "ברזיל, ארגנטינה, גרמניה, צרפת וספרד הן המועמדות הבכירות ובלגיה יכולה להפתיע", אבל ניימאר הוסיף עוד משהו: "וסלאח הוא שחקן גדול שיכול לעשות הבדל במונדיאל". ואכן למצרים יש בית (א' לצד רוסיה, סעודיה ואורוגוואי) שממנו היא שואפת ומאמינה שביכלתה להעפיל לשמינית הגמר.


מאוהב בו. קלופ (AFP) 

100 מיליון מצרים נושאים תקוותיהם לעבר השחקן הערבי הטוב ביותר, השחקן האפריקאי הטוב ביותר ובכלל אחד השחקנים הטובים בעולם ב-2017/18. סלאח הוא כוכב שנושא אומת כדורגל מפוארת, אימפריה היסטורית ותרבותית של העולם הערבי, חזרה למרכז הבמה העולמי דרך הספורט הפופולרי ביותר. הוא לא רק הוביל את מצרים (שיאנית הזכיות באליפות אפריקה שתמיד פקששה במוקדמות המונדיאל) למונדיאל ראשון שלה מאז 1990. הוא גם הסמל לשינוי המשמעותי הגדול בכדורגל המצרי בשנים האחרונות כאשר הכישרונות הגדולים כבר יוצאים לאירופה בגיל צעיר. מצרים היא ממש לא רק סלאח – יש את מוחמד אלנני מארסנל, אחמד חסן בבראגה, רמדאן סובחי בסטוק, אחמד חיגאזי בווסט ברום, אחמד אלמוחמדי בהאל ועוד. סלאח רוצה להמשיך לשבור את שיאי הכיבושים שלו בליברפול גם הערב בפורטו.

קלופ הודה שהרכש המצרי בן ה-25 כבר התעלה מעבר לכל הציפיות שלו. אבל הגרמני של ליברפול גם עקץ לא מזמן כשטען שדווקא פירמינו הוא השחקן הטוב ביותר שלו: "רוברטו משחק מצוין וכובש כמעט בכל משחק ומגלה יציבות מדהימה". שני מבחנים גדולים יש עדיין לכוכב: ראשית העקביות, להמשיך ביכולת הנהדרת של העונה הנוכחית ולא להיעצר ולדעוך. השנייה: להגיע למשחקים גדולים ולהוכיח את עצמו כווינר גדול. הערב בפורטו זו אחלה הזדמנות להמשיך להעצים את הרושם. מי האמין עד לפני שנתיים שאחד הכדורגלנים הטובים בעולם יהיה מצרי? יש פרשנים ואוהדים רבים שכבר שמים אותו בטופ חמש שלהם, ומסיבות טובות.


ההשוואות למסי מתבקשות. סלאח (AFP) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי