תואם פרננדיניו: פרד חלם להיות חלוץ אבל פרח במקום אחר

פרד שחטאר
פרד שחטאר | אתר רשמי

המפגש בין דונגה לברזילאי בן ה-25 של שחטאר שהעריץ את רונאלדיניו הוליד קשר 50-50 מהטובים בעולם ומעבר כמעט ודאי לסיטי בקיץ, חמש שנים אחרי שפרננדיניו עשה את אותה הדרך בדיוק. הערב (21:45): רומא

(גודל טקסט)

כאשר שחטאר דונייצק תארח הערב (21:45) את רומא, צפוי לפחות נציג אחד של מנצ'סטר סיטי לשבת ביציע האיצטדיון בחארקוב. הוא לא יאסוף מידע על היריבה הבאה של התכולים כי ההגרלה טרם נערכה, אלא יעקוב פעם נוספת אחרי הרכש הגדול הבא. פרד, הקשר האחורי של האוקראינים, כבר כמעט סגור בקבוצתו של פפ גווארדיולה. סיטי חשקה להביא אותו כבר בחלון ההעברות בינואר, אך האוקראינים סירבו, והעסקה הגדולה הנאמדת בכ-50 מיליון יורו עשויה לצאת לדרך בקיץ הקרוב.

הידיעות על כך גרמו לאוהדים במנצ'סטר להרים גבה. הם התרגלו מזמן לסכומי כסף גבוהים שמשולמים תמורת שחקנים לא מפורסמים במיוחד, אבל על פרד מעטים מהם שמעו מעולם. ואולם, הסקאוטים דווקא מכירים אותו מזמן. הרי ב-2013, כאשר פרננדיניו עשה את הדרך משחטאר לסיטי, החתימו האוקראינים את פרד כיורשו מאינטרנסיונל תמורת 15 מיליון יורו. לדונייצק רשת מגלי כישרונות מופלאה בברזיל, וגם הפעם היתה זו פגיעה בינגו עם שחקן רב גוני ומרתק שחלם בזמנו לחקות את רונאלדיניו.

את דרכו הוא החל באתלטיקו מיניירו, בעיר הולדתו בלו הוריזונטה, כמגן שמאלי, אך כאשר הצטרף לאינטרנסיונל בגיל 16 הוסט לאגף וראה את עצמו כשחקן התקפי לכל דבר. השאיפה לפגוש את רונאלדיניו התגשמה כי אחיו של כוכב ברצלונה לשעבר, רוברטו אסיס מוריירה, החתים את פרד בסוכנות השחקנים שלו. ההיכרות חיזקה את הביטחון עצמי של הכישרון הצעיר, אולם האדם שהשפיע עליו יותר מכל היה אליל אחר של נבחרת ברזיל: דונגה, קפטן הנבחרת שהניף את גביע העולם ב-1994, מונה למאמן אינטרנסיונל ב-2012. בשלב זה, הקשר כבר תופקד בעמדה ההגנתית בקישור, בה כה הצטיין דונגה כשחקן, והוא לימד את חניכו רבות. ההתקדמות המהירה שכנעה את שחטאר לשים את הצ'ק השמן על השולחן.


דה בריינה ופרד. בעונה הבאה ישתפו פעולה? (Getty)

כאשר גילה פרד כי פירוש המילה שחטאר ברוסית היא כורה פחם, הוא הבין שזו תהיה הרפתקה מצוינת. כי הרי סבו האהוב ז'רסינו, שתמך בו לאורך כל הדרך ועודד אותו בשאיפתו להפוך לכדורגלן, עבד במשך עשורים במכרות. הראיונות בנושא פורסמו באוקראינה, וגם האוהדים התלהבו, והצמד בהופעת הבכורה, בסופר-קאפ מול אודסה, עשה לו שירות מצוין. עם זאת, הציפיות הגבוהות לא תמיד הוצדקו בשנתיים הראשונות, בשל קשיי התאקלמות וגם פרשת חומרים אסורים מצערת.

כמאמן ברזיל, זכר דונגה לטובה את פרד וכלל אותו בסגל לקופה אמריקה ב-2015 כמחליפו של לואיז גוסטבו הפצוע. במהלך הטורניר, הוא נכשל בבדיקת סמים, ככל הנראה בשל תרופות שנטל ללא ידיעתו, ונענש בשתי תקופות השעיה נפרדות. השניה, שהתקבלה אחרי ערעור מצד הסוכנות למלחמה בחומרים אסורים, היתה בין מארס ליוני 2017, והעיתוי לא היה מוצלח מבחינת פרד בלשון המעטה – הוא בדיוק החל למצות את הפוטנציאל שלו בהדרכתו של המאמן פאולו פונסקה.

הפורטוגלי, שהחליף על הקווים את מירצ'ה לוצ'סקו האגדי בקיץ 2016, הבין כי פרד לא רק מצטיין בפעולות הגנה, אלא גם ניחן בראיית משחק משובחת, בעוד ששליטה נהדרת בכדור בשתי הרגליים מאפשרת לו להיות מגוון ובלתי צפוי במסירות. וכך, הפך הקשר לפליימייקר נסוג, בתפקיד דומה לזה שממלא פרננדיניו במנצ'סטר סיטי. "פונסקה מאפשר לי לשחק הן בהגנה והן בהתקפה, והמשימה העיקרית שלי היא לנווט את המהלכים ולשנות את כיוון המשחק. אצל לוצ'סקו שחקנים אחרים עשו זאת, אבל עכשיו מנצח על הכל. המאמן סומך עלי והכל השתנה מבחינתי ב-180 מעלות", אמר הברזילאי המאושר.


פרד. "אצל פונסקה אני מנצח על הקבוצה" (Getty)

ההצלחה הגדולה לא נעלמה מעיניו של המאמן הנוכחי של ברזיל. טיטה זימן את פרד למשחקי מוקדמות המונדיאל באוקטובר האחרון, ויש סיכוי סביר כי הוא יהיה בסגל הסופי למונדיאל כגיבוי לקאסמירו ופרננדיניו, גם אם האוהדים בברזיל לא מתלהבים מהשם פרד אחרי הפיאסקו הגדול של החלוץ המושמץ, עם אותיות זהות על החולצה, בגביע העולם הביתי ב-2014. לא פחות חשוב מכך, גם הנציגים של גווארדיולה סימנו אותו כאופציה המועדפת לחיזוק הסגל, והיתה לקטאלני הזדמנות מצוינת לראות את פרד בפעולה בשני המפגשים מול סיטי בשלב הבתים העונה. הוא הצטיין בשניהם, והאישור להוציא את המגעים לפועל ניתן בהקדם.

"זה יהיה חלום ללכת בעקבותיו של פרננדיניו, כי הוא המודל שלי לחיקוי. ההשוואות אליו מחמיאות לי מאוד, אבל אולי קצת מוקדמות. אני עוד צריך להשתפר", אמר פרד לפני שנה. כעת, אחרי ששיחק בכל שנייה מששת משחקי שלב הבתים בצ'מפיונס-ליג, ייתכן שזה הזמן הנכון לעשות את הצעד הגדול. כשהוא מתקרב ליום הולדתו ה-25, פרד מיצה את עצמו בליגה האוקראינית החלשה, בה יש משחקים ספורים ברמה גבוהה במהלך העונה. הוא ראוי לבמה זוהרת יותר על מנת להפגין את כישוריו, מה גם ששחטאר לא מקיימת את משחקיה בעירה בשנים האחרונות, בשל מלחמת האזרחים.


דונגה. קידם את פרד גם בנבחרת ברזיל (Getty)

עם זאת, הוא עדיין מחוייב מאוד למועדון שגילה אותו, וישמח להעניק לו מתנות פרידה הולמות לפני המעבר הצפוי לממלכה. סנסציה מול רומא בהחלט תתקבל בברכה, ובדונייצק זוכרים היטב כי ב-2011 הם הדיחו את ג'אלורוסי בשמינית הגמר, בהישג הגדול ביותר שלהם בליגת האלופות. האם יש סיכוי לשחזר את החגיגה? על מנת לאפשר זאת, יצטרך פרד להיות בשיאו מול הקישור הנפלא של אוזביו די פרנצ'סקו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי