לא כל הזהב נוצץ: קיילור נבאס במבחן תמידי בריאל מדריד

קיילור נבאס
קיילור נבאס | Gettyimages

למרות התארים וההערכה הרבה מזידאן והחברים, פרס תמיד מחכה בפינה לאיש שנשאר במדריד רק בגלל הפקס. מיכאל יוכין על השוער הלא נוצץ שיצטרך להוכיח את עצמו הערב (21:45) שוב, הפעם מול פאריס סן ז'רמן

(גודל טקסט)

הקריירה של קיילור נבאס בריאל מדריד הוגדרה על ידי מכונת פקס כושלת אחת. ב-31 באוגוסט 2015 הוא היה אמור לעבור למנצ'סטר יונייטד, במסגרת העסקה ששלחה את דויד דה חאה בכיוון השני. כל הפרטים כבר סוכמו, והשוער הקוסטה-ריקני הפנים שבעצם לא תינתן לו הזדמנות להוכיח את עצמו בסנטיאגו ברנבאו. אחרי עונה אחת בה צפה מהספסל בביצועיו של איקר קסיאס, הוא כבר תיכנן את החיים בפרמייר-ליג. אלא שכידוע, הגורל רצה אחרת. הפקס המפורסם הגיע למשרדי אופ"א באיחור של שניות, הכל בוטל ודה חאה עדיין מככב באולד טראפורד, בעוד נבאס הספיק להניף פעמיים את גביע האלופות, וזכה אשתקד גם באליפות ספרד.

תחשבו על זה לרגע – השוער שכמעט נזרק הפך לראשון בהיסטוריה שזוכה פעמיים ברציפות בליגת האלופות. בדרך לחגיגה הראשונה ב-2015/16, הוא שמר על רשת נקיה ב-9 מ-11 המשחקים בהם עמד בין הקורות. השחקנים אוהבים אותו. הקפטן סרחיו ראמוס מהלל ומגדיר אותו כאחד השוערים הטובים בעולם. המאמן זינדין זידאן סומך עליו.

ואולם, מבחינת המועדון נבאס מעולם לא היה טוב מספיק. הוא לא שם זוהר, סכום ההעברה ששולם תמורתו ללבאנטה ב-2014 היה צנוע בסטנדרטים של הלבנים, וכל טעות שלו נותנת את האות לביקורת. כאשר לא היה בכושר בשלהי העונה שעברה, ביציעי "סנטיאגו ברנבאו" אף החלו אוהדים מסוימים לשרוק לו בוז. השגיאה האומללה במשחק מול בטיס, למשל, גררה תגובות קשות גם בתקשורת. כי עיתונאי החצר יודעים את העבודה. הם מקבלים מסרים ברורים, כי הנשיא פלורנטינו פרס מחכה לנבאס בפינה.


נבאס. דווקא השוער שכמעט נזרק זכה פעמיים ברציפות בליגת באלופות (Gettyimages)

העובדות פשוטות – נבאס לא אטרקטיבי עבור פרס. הוא מצוין מבחינה מקצועית בדרך כלל, אבל לא מדובר בגלאקטיקו. הוא לא כריזמטי. הוא מגיע ממדינה נטולת ערך כלכלי מבחינת ריאל. חמור מכל, הוא היה ונשאר עדות חיה לפרשת הפקס הביזארית. ההצלחה שלו מפריעה, ועונתו הראשונה הנהדרת הקשתה מאוד על מלאכת ההדחה. לכן נעשו מאמצים משמעותיים להוציא את נבאס משיווי המשקל ולגרום לו לאבד בטחון עצמי.

כי הרי זה היה הנכס המשמעותי ביותר שלו. עם הביטחון הזה הוא חולל פלאים בלבאנטה. עם הבטחון הזה הוא ספג שער אחד בלבד ממשחק פתוח ב-510 דקות במונדיאל מול אורוגוואי, איטליה, אנגליה, יוון והולנד, והעלה במו ידיו את נבחרתו הצנועה לרבע הגמר. מועדון רגיל היה מטפח את העילוי ומנסה לשדרג אותו לכוכב גם מבחינה תקשורתית, אבל בריאל הגישה שונה בתכלית. היא לא מטפחת שחקנים, אלא קונה אותם. דה חאה היה אמור להיות הפתרון לטווח הארוך, והוא נשאר על הכוונת גם אחרי 2015, אם כי סיכוייו להגיע לברנבאו קטנו משמעותית. לאור זאת, מרכזת כיום ריאל מאמצים בעיקר בטיבו קורטואה.

השוער הבלגי של צ'לסי הוא יעד הגיוני – אירופאי, כוכב על עם קבלות, בעל נסיון עשיר בליגת האלופות ובעל עבר במדריד במדי היריבה העירונית אתלטיקו, בדיוק כמו דה חאה. בנוסף, הוא גם משתוקק לשוב לבירת ספרד מסיבות משפחתיות. אחרי הפרידה מחברתו, עברו ילדיו יחד איתה מלונדון למדריד, והגעגועים לא פשוטים. קורטואה גם לא מסתיר זאת, וצילו מרחף מעל נבאס בשנתיים האחרונות.


עם דה חאה. נבאס לא כוכב לטווח הארוך כמו הספרדי (Gettyimages)

המשבר בעונה שעברה לא היה קל, ורבים – כולל קסיאס – יצאו אז להגנתו של נבאס. "אני לא אוהב את היחס כלפי קיילור. מדהים בעיני שלא מעריכים אותו כאחד השוערים הטובים בתבל", אמר איקר הקדוש. גם קיקו קאסייה, שמתחרה עם נבאס על האפודה הראשונה במדריד, רק מחמיא למי שאמור להיות יריבו: "הוא שוער נהדר שראוי להמון קרדיט". נבאס עצמו ניסה לשדר עסקים כרגיל וטען: "בריאל כל שחקן נמצא באור הזרקורים". אלא שזה לא מדויק. יש פרות קדושות, ויש שחקנים שאמורים לספוג את האש.

כפי שהסביר הפרשן דייגו טורס, "פרס אוהב להפנות אצבע מאשימה לעבר שחקנים מסוימים ולגרום לאוהדים לחשוב שהם מהווים בעיה. התעמולה הזו תמיד מצליחה לו". וזה עובד גם עכשיו. עיתונאים לא מעטים גורסים כי נבאס אינו מספק את הסחורה בריאל העונה, כי הוא שמר על רשת נקיה פעם אחת ב-12 משחקי הליגה האחרונים. באווירה מסוג זה, הידיים באמת עלולות לרעוד לפעמים, אבל הקוסטה-ריקני מצליח להתעלות בכל זאת. הוא היה איש המשחק של ריאל בהפסד 1:0 לאספניול, ולא אשם בכך שהקבוצה ספגה בסופו של דבר. הוא לא אשם בכך שהעורף מפקיר אותו על בסיס קבוע. למרות הכל, הוא מחזיק מעמד.

הערב (שלישי, 21:45), צפוי לו מבחן חשוב במיוחד בפאריס במשחק הגומלין בשמינית גמר ליגת האלופות. ריאל מגיעה ל"פארק הנסיכים" עם יתרון 1:3 מהמשחק הראשון, אבל הפריסאים מסוכנים גם ללא ניימאר, ואולי יהיו אפילו יעילים יותר בלי הכדרורים של הברזילאי. נבאס רוצה להשתיק את המבקרים ולעשות צעד לעבר זכיה שלישית ברציפות בצ'מפיונס-ליג. גם אם יעזיבו אותו בסופו של דבר, שמו כבר שום בספרי הזהב של המועדון. ואם ימצא בית חם בו יעריכו את כישוריו, למשל בליברפול שבחנה את האופציה לרכוש אותו כבר בשנה שעברה, זה עשוי להועיל לו לקראת ההמשך. בגיל 31 יש לו עוד שנים ארוכות בטופ, ולא כדאי לבלות את כולן בניסיון עקר לרצות את פרס.


עם רונאלדו ובייל. יש פרות קדושות, ויש שחקנים שאמורים לספוג את האש (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי