חלוצים זה פאסה: הכירו את שיטת העתיד בכדורגל העולמי

מאוריציו סארי
מאוריציו סארי | AFP

מיהם "הבלתי נשמרים", מאין באו ואיך הפכו לשחקנים החשובים ביותר בכדורגל המודרני. לחמן על השיטה שכובשת את העולם מנאפולי, דרך ויאריאל ואסטון וילה ועד הביצוע המרשים בישראל. ויש גם מסר למכבי ת"א

(גודל טקסט)

 1. אתמול התקיים משחק אדיר בליגה הישראלית בין שתיים משלוש ההתקפות המובילות בליגת העל. בשתי הקבוצות: הפועל באר שבע ומכבי נתניה, שיחק יחד חלוץ שפיץ אחד בלבד: בן שהר. למרות זאת נתניה מלהיבה. יש הגורסים כי לא מעט מאמנים עדיין לא למדו את שיטת המשחק של סלובודאן דראפיץ'.

הגרסה המדויקת היא שההצלחה הינה הרבה בזכות העובדה שנתניה היא בלתי נשמרת. אם על העונות של סלובו וברדה ייכתב תסריט,הוא ייקרא: "הבלתי נשמרים". את השער לנתניה כבש חלוץ, דידייה קוגבניה, שממוקם בנתניה כקשר אחורי משמאל. אביב אברהם, חלוץ, משחק בנתניה גם הוא כ-50-50 ימין או שמאל ורמזי ספורי, קשר קדמי,משחק בכלל כחלוץ.

מאמני היריבות יכולים אולי לזהות את השיטה, אך הגנות היריבות מתקשות לזהות את התנועות. כשערן לוי הברומטר מקבל את הכדורים לרגל ומשגר אותם, נתניה מציגה את שיטת העתיד, 4-6-0 – ללא חלוץ גב נראה לעין, ללא כתובת ומטרה לבלמי היריב. מאז ה-4-2-3-1 של קרלו אנצ'לוטי במילאן – שיטה הנערצת בישראל – עם פאטו כחלוץ בודד בלתי נשמר שנע לקווים, לא ראינו חיקוי מדויק שכזה.

בן שהר. חלוץ השפיץ היחיד במשחק בין באר שבע לנתניה (דני מרון)
בן שהר. חלוץ השפיץ היחיד במשחק בין באר שבע לנתניה (דני מרון)

2. שלוש נקודות זמן קריטיות שהשפיעו על התפתחות הכדורגל העולמי: איטליה ומילאן של אריגו סאקי ופאביו קאפלו, שסתמו את הגולל על עידן ליברו הבלם האחורי. האיטלקים הציגו קו ארבעה שחקני הגנה ישר, שנשבר רק בלחץ של שחקן אחד מהרביעייה על הכדור וסגירה של השלושה הנותרים בקו שלושה שמתחת ללוחץ הכדור. קנאברו, יוליאנו, נסטה ומאלדיני היו רביעיית בלמים שנפרשה בקו לרוחב המגרש, כמו חומה שנעה לרוחב על מסילה.

מאוחר יותר, בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, האקדמיות בצרפת ייצרו שחקנים באופן מסחרר, הנבחרת זכתה ביורו ובמונדיאל והצרפתים הציגו את הנרי, אנלקה, וילטורד וז'ולי, חלוצי קו מהירים ובלתי נשמרים. בהמשך, ביורו 2004, יוון הניפה גביע בפורטוגל באליפות של חטיפות כדור ומתפרצות, שסתמה את הגולל על עידן הנעת כדור והמשחק העומד והסטטי.

הנרי ו-וילטורד במדי נבחרת צרפת. הלהיבו בשנות ה-90 (גטי אימג'ס)
הנרי ו-וילטורד במדי נבחרת צרפת. הלהיבו בשנות ה-90 (גטי אימג'ס)

3. המוחות בכדורגל האירופי ניסו לפצח את קו ההגנה האיטלקי המסודר או את שיטת שלושת הבלמים מהמורשת שהותיר אחריו ריצ'רד מולר נילסן, מאבות הזכייה של דנמרק ביורו 92. מלאכת הפיצוח הוטלה על חלוצים מהירים ומכדררים, וירטואזים שמסוגלים לשחק בקישור ובאגפים ובעיקר אינם ניתנים לחיזוי.

והנה הגיע העונה מאוריציו סארי. בנאפולי שלו היו שמורות העמדות בימין ובשמאל לקאייחון ולאינסינייה והאיטלקי חיפש מקום לבלגי – דריס מרטנס. האחרון חסה בנבחרת בלגיה בצילו של אדן הזאר. לכוכב של צ'לסי הייתה בנבחרת עמדת הכנף השמאלית ומרטנס לא אהב את האגף הימני. סארי זיהה את יכולת הכיבוש ומיקם את מרטנס מעל האמשיק. הבלגי זז לכל פינה ב-4-6-0 מפתיע ובלתי צפוי ומאז הראשון באוגוסט 2016, הוא כבר עם 45 שערים רק בליגה.

מרטנס. סארי זיהה את יכולת הכיבוש שלו (גטי אימג'ס)
מרטנס. סארי זיהה את יכולת הכיבוש שלו (גטי אימג'ס)

4. את העונה הראשונה שלו מחוץ לקולומביה, סיים קרלוס באקה עם שלושה כיבושים בלבד מתפקידו באגף שמאל. המעבר מג'וניור בראנקייה לקלאב ברוז' היטיב עם באקה ובמיוחד ההפתעה במעבר מהקישור בשמאל לעמדת חלוץ השפיץ. לפני שבועיים בדיוק כבש קרלוס את שער הליגה ה-100 באירופה. את ששת השערים האחרונים שלו במדי ויאריאל הוא כבש בין הדקות 55-80, הדקות ה"רכות", בהן טקטיקת היריב מתמוססת והמרווחים נפתחים. אלו הדקות של הבלתי נשמרים.

5. ישנו מועדון, פעם גדול, היום בליגה השנייה, שעושה את זה יותר מרשים מכולם. ב-אסטון וילה אוהבים שחקנים ששמם מתחיל באות G. משבעת השערים האחרונים של הקבוצה של סטיב ברוס, לואיס גרבאן וג'ק גריליש כבשו חמישה. גריליש בן ה-22 הוא ילד שגדל במועדון מבירמינהאם. זקוף הקומה, מוביל כדור באלגנטיות ולאחרונה אף החל להישמר אישית. את קרדיף סיטי, עם ההגנה הטובה בליגה, הוא ניצח בדקה ה-85, למרות שמירה הדוקה של ארון גונארסון. גרבאן בא לקבל כדור לרגל, בעיקר שמאלה, מושך אליו קשר אחורי מימין של היריב ופותח לנער המקומי את נתיב הכניסה לעומק.

גרבאן הוא חלוץ קו שממוקם בשפיץ. יחד עם שעריו בסנדרלנד, יש לג'מייקני העונה כבר 19 שערי ליגה. סטיב ברוס מבקש ממנו לחזור אל אחד מהקשרים האחוריים של היריבות ולמעשה ה-וילה משחקת עם מעויין בקישור כשגרבאן ממוקם בקודקוד היהלום ועוד שני שחקנים בצדדים. אמנם מסוג אחר, אך 4-6-0 מפתיע ומקורי שאולי יסתיים בפרמיירליג.

לואיס גרבאן במדי אסטון וילה. עושה עונה גדולה (גטי אימג'ס)
לואיס גרבאן במדי אסטון וילה. עושה עונה גדולה (גטי אימג'ס)

6. ובחזרה לישראל. הפריצה של נייג'ל האסלביינק הגיעה לאחר החזרתו מעמדת הכנף השמאלית למרכז. ההולנדי משחק מאחורי ה"אין חלוץ" ולמעשה, הוא השחקן הקדמי בקריה, למרות שהוא מגיע מתוך הקישור. לא מעט שערים אצל סילבס נכבשו, כשההולנדי מוקם יותר נמוך משני שחקני הקו.

עם התקציב הצנוע, בני יהודה פתחה את העונה עם חמישה שחקני הגנה. מול טרנצ'ין הסלובקית ומול זניט, ואלסקיס שיחק כקשר קדמי מעל שני קשרים אחוריים ומצדדיו שני חלוצי צד, אלמוג בוזגלו ומאוויס צ'יבוטה. אבוקסיס הפך את ה-4-6-0 ל-5-5-0.

גם בבית"ר ירושלים, ארבעה שחקנים קדמיים מתמודדים על שלושת המקומות בחלק הקדמי: עזרא, סילבסטר, וארן ושכטר – שאף אחד מהם אינו שחקן גב וכל אחד מהם יכול ואף אוהב לשחק בקו.

וארן ועזרא. אוהבים לשחק בקו (דני מרון)
וארן ועזרא. אוהבים לשחק בקו (דני מרון)

כולל שויינפלד וקיארטנסון, למכבי ת"א רשימה מפוארת של חמישה חלוצי שפיץ בדרך. כשג'ורדי יצר עם מקלארן את שיטת שלושת הבלמים הלא סימטרית, לא פעם מכבי ת"א נתקעה וההולנדי עבר לשני קשרים ושלושה חלוצים, שלושתם במרכז, עם הגב להגנות היריב, מה שלא היטיב עם הצהובים. לקראת העונה הבאה, עם אצילי מימין, בלקמן במרכז ואלירן עטר בשמאל יש לצהובים השילוב שיכול להיכנס בעונה הבאה להגדרה של ה"בלתי נשמרים".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי