במדינה שבה הכל מושחת ורקוב, המונדיאל הוא רק תפאורה להסתרת הבעיות

האצטדיון בסוצ'י
האצטדיון בסוצ'י | Gettyimages

האצטדיון בסוצ'י הוקם בעיר בה אין כדורגל, בוולגוגראד ובקלינינגראד חשיבות המונדיאל פוליטית יותר מספורטיבית ואיש לא מבין מה הקשר בין סראנסק שכוחת האל וגביע העולם. יוכין על מפת המארחות המטרידה ברוסיה

(גודל טקסט)

אחד האצטדיונים היפים והמודרניים ביותר בעולם נמצא ברוסיה. זה לא נאמר בציניות – זו האמת. כל מי שביקר במתקן המופלא של קרסנודר, מספר על חוויה עוצרת נשימה. הכל שם ברמה הגבוהה ביותר. האווירה מחשמלת, היציעים מושלמים, הדשא נפלא, הקהל נמצא קרוב למגרש. אין ספק – זה האצטדיון המתאים ביותר לארח את המונדיאל. יש רק בעיה אחת – הוא לא יארח אף משחק. 


העיוות הזה מדהים בכל קנה מידה. הנה לכם עיר שחיה ונושמת כדורגל, עם אקלים נהדר, קבוצה מצליחה בליגה הבכירה והמון תשוקה לאירוח אירוע הספורט הגדול בתבל. ואולם, שלטונות רוסיה החליטו כי היא לא ראויה לכך. קרסנודר נופתה מרשימת הערים המארחות בפוטנציה, כי היא "סמוכה מדי" לסוצ'י. בסוצ'י, אגב, אין כדורגל. המשחק לא מעניין שם אף אחד, ואין לעיר קבוצה אפילו בליגה השנייה, אבל הצמרת הפוליטית מחוברת לאנשים הנכונים, והנשיא ולדימיר פוטין אוהב אותה מאוד. לא לחינם הייתה זו סוצ'י שאירחה את אולימפיאדת החורף האחרונה, עם לא מעט קשיים. אז היא קיבלה גם את המונדיאל, ועל הדרך גם ארבעה משחקים בגביע הקונפדרציות בקיץ שעבר.


כאשר מתבוננים במפת המונדיאל ברוסיה, מגלים תמונה מדהימה. בחמש מתוך 11 הערים המארחות, אין קבוצה ראויה כלל. לא מדובר רק בסוצ'י. האצטדיונים שנבנו מיותרים לחלוטין עבור תושבי וולגוגראד, קלינינגראד, ניז'ני נובגורוד וסראנסק. אלה פילים לבנים שאין להם ולא יכול להיות להם שימוש כלשהו מעבר לקיץ הנוכחי. אלא שהפוליטיקה חשובה במיוחד.



האצטדיון בקלינינגראד. הפוליטיקה חשובה מהמיקום (gettyimages)


וולגוגראד היא העיר בה התרחש הקרב החשוב ביותר במלחמת העולם השנייה, ולכן אסור בשום אופן להשאיר אותה מחוץ לחגיגה. היא סמל לגדולתה של אמא רוסיה. קלינינגראד היא עיר גרמנית כבושה שנמצאת במובלעת רוסית בין פולין לליטא. אין שם רצף טריטוריאלי, וההגעה אליה לא פשוטה אלא אם מדובר בטיסה, אבל זו בדיוק הסיבה בגללה אסור היה להשאיר אותה מחוץ לרשימה. באירוע הספורט העולמי, חיוני להדגיש את השליטה הרוסית בחבל הקטן. הוא נתפס כאיתות לעוצמה צבאית.



אינפנטינו, פוטין ומראדונה בטקס הגרלת הבתים (gettyimages)


וסראנסק? עזאזל יודע איך היא הפכה למארחת. מדובר בעיר קטנה מאוד במונחים רוסים, כולה חצי מיליון תושבים. רוב האזרחים כלל לא יודעים למקם אותה על המפה. זה חור של ממש, והשם שלה אפילו מזכיר (באופן מקרי) מילה גסה בשפה הרוסית. איך שלא תסתכלו על זה, לא היה כל טעם לקיים בה משחקים בגביע העולם, ואין לה אפילו חשיבות פוליטית נראית לעין. סביר להניח שכמה מעטפות החליפו שם ידיים מתחת לשולחן, כדי שיינתן אישור להקים אצטדיון מיותר לחלוטין בעלות 300 מיליון דולר. ויש סמליות לא מבוטלת בכך שהמשחק האחרון שיתקיים בו עשוי להיות אחד הזניחים בתולדות הטורניר – טוניסיה מול פנמה.



לוגו המונדיאל ברוסיה )gettyimages)


האצטדיון בקרסנודר הוקם תוך פחות מארבע שנים על ידי איש עסקים פרטי. סרגיי גלציקי הקים את המועדון קרסנודר רק ב-2010, וכיום מדובר בקבוצת צמרת חשובה מאוד בליגה הבכירה. הוא הקים גם אקדמיה ברמה העולמית הגבוהה ביותר, ושואף לבסס בעתיד את הסגל הראשון על בוגריה. את האצטדיון החלו לבנות ב-2013, וב-2016 פאר היצירה כבר היה מוכן. ובסראנסק? העבודות החלו אחרי הזכייה באירוח המונדיאל ב-2010 והסתיימו בקושי רב ב-2018. מה אחוז הכספים מתוך תקציב העתק שהושקעו בו שהלכו על שוחד או נגנבו? אף אחד לא יודע, אבל ברור שמדובר במספר גבוה מאוד.


זה כלום לעומת החרפה של האצטדיון בסנקט פטרבורג, אשר כלל לא היה קשור למונדיאל בתחילת הדרך. בנייתו החלה עוד ב-2007, והייתה אמורה להסתיים ב-2009, אך בפועל נמשכה עד 2017. על מנת שהעבודות יושלמו בזמן לקראת גביע הקונפדרציות, אפילו הועברה החלטה מיוחדת בעירייה וכספים מיוחדים הוסטו מתקציבי הבריאות והחינוך. כלומר, בוטלה הקמת בתי חולים ובתי ספר על מנת שיהיה עוד קצת כסף לשוחד של הקבלנים שהוחלפו בתדירות מסחררת. התוצאה – עלות של יותר ממיליארד דולר, ומדובר לפיכך באצטדיון היקר ביותר בתבל. למרות זאת, כאשר נכנסו הצופים במהלך גביע הקונפדרציות, הם גילו דליים לאיסוף מים מגג דולף וחוטי חשמל חשופים.



נבחרת ארגנטינה מתכוננת בספרד למונדיאל (gettyimages)


ככה זה ברוסיה – הכל מושחת ורקוב. מצד שני, המשטר הדיקטטורי מסוגל לדאוג שהכל יושלם בכל זאת בדיוק בזמן, והמונדיאל חשוב מאוד עבור הנשיא ולאדימיר פוטין. הוא מעוניין לקדם את מעמדו בעולם באמצעות הטורניר ולשפר לכאורה את תדמיתה של רוסיה. העובדים והמתנדבים הונחו לחייך כמה שיותר, והאווירה אמורה להיות שמחה ונינוחה – כך אכן היה במהלך גביע הקונפדרציות. האם זה יישמר גם במהלך גביע העולם? השלטונות יעשו את כל המאמצים על מנת להציג תמונה חיובית למראית עין, וזו הסיבה בגללה לא צריך לדאוג מהאלימות יתר על המידה.


נכון, החוליגנים הרוסים ידועים לשמצה, והמראות המזעזעים מהקרבות ברחובות מארסיי לפני המשחק מול אנגליה ביורו 2016 זכורים היטב, אבל לפוטין יש אינטרס ברור לשמור על הסדר, והמסר שהועבר לשטח חד משמעי. העונשים על הפרת השלווה יהיו קיצוניים, והאולטראס יודעים זאת היטב. "כאשר השלטון מעוניין מאוד בתוצאה מסוימת, הוא מסוגל להשיג אותה באמצעות משא ומתן יעיל", אומר העיתונאי הרוסי איבן ז'ידקוב. נוכחות המשטרה תורגש היטב בערים המארחות, ולאוהדים הרגילים שינהרו לרוסיה אין סיבה מיוחדת לחשוש לביטחונם האישי. עם זאת, לא כולם ירגישו בנוח מבחינת השמירה על פרטיות.



הנשיא פוטין בהגרלת הבתים (gettyimages)


רוסיה הנהיגה במהלך המונדיאל (וגם בגביע הקונפדרציות לפני שנה) תעודת אוהד, אשר בלעדיה לא ניתן להיכנס לאצטדיונים. על מנת לקבל אותה, מוסר כל אדם לשלטונות פרטים אישיים לא מעטים, נכנס למאגר ממוחשב, ועשוי להיות במעקב על ידי שירותי הביון במידה וירצו בכך. כי פוטין רוצה להיראות ידידותי, אבל הוא סוכן ק.ג.ב לשעבר, על כל המשתמע מכך. השיטות האלה אינן ניתנות לשינוי.


באופן כללי, אפשר להכריח עובדים לחייך בניגוד לרצונם, אבל את המנטליות אי אפשר לשנות -מדובר בעם קר למדי. גם ללמד את הרוסים אנגלית זו משימה בלתי אפשרית. אם אינכם מבינים רוסית, ההתמצאות ברחבי רוסיה לא תהיה קלה, והשלטים המעטים באנגלית לא יסייעו יתר על המידה. בגדול, המונדיאל הוא תפאורה שאמורה להסתיר את הבעיות העמוקות במדינה, אך לא מסוגלת לעשות זאת באמת. האצטדיונים המיותרים הם עדות לכך. הם ייראו היטב בטלוויזיה, אך בפועל הרוסים סולדים מהפוליטיקאים שבזבזו את כספיהם על הקמתם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי