המנצח הגדול: סוד ההצלחה של זלאטקו דאליץ'

זלאטקו דאליץ'
זלאטקו דאליץ' | Gettyimages

לא נלחם בכישרונות, לא מתחכם ולא כופה את עצמו. כך הצליח המאמן האלמוני מווארז'דין לגרום לדור מוכשר לממש את הפוטנציאל שלו. אייל לחמן מנתח את המערך הקרואטי והמצ' אפ מול דשאן (שלא מרבה להעז) לקראת הגמר

(גודל טקסט)

בלגיה ,צרפת, גרמניה, אנגליה וקרואטיה הן המדינות המובילות בעולם בתחום האקדמיות ופיתוח הכדורגלן הצעיר. שורשים טובים מובילים להצלחה ואכן, אחרי פרויקטים של למעלה מעשור בכל מדינה, ארבע מחמש מדינות האקדמיה הגיעו לחצי הגמר אליפות העולם ובהן ריכוז גדול של כדורגלנים משנתונים 1987 עד 1990. מוויטסל ופלאיני, דרך טוני קרוס ותומאס מולר ועד פרישיץ' וראקיטיץ', שלפני עשור היו בני 19, כדורגלני הנבחרת הצעירה, והיום בגיל 29-30 הגיעו לרוסיה עם הזדמנות אחרונה לגביע עולם ולחץ כבד על הכתפיים.

כן, קרואטיה היא לא הפתעה. ההצלחה היא תוצאה של עבודה נכונה. זאגרב וספליט תמיד נחשבו לערי הכדורגל ברפובליקה החדשה של קרואטיה והמפגשים בין דינמו להיידוק היו מלחמות של ממש. אבל בקרואטיה יש כדורגל גם במקומות אחרים. ג'ובאני רוסו ואיברהים דורו נחתו כאן בכלל מ-NK, הקבוצה השלישית של זאגרב. בבאר שבע זוכרים איך RNK הקטנה של ספליט גברה לפני ארבע שנים על האדומים במוקדמות הליגה האירופית.

ובעיירה קטנה ורחוקה בשם וארז'דין, צמח זלאטקו דאליץ' להיות שחקן ומאמן. משם הגיע בזמנו אנדראה בלאיץ' להפועל באר שבע שזכור כמו שכבש שער ניצחון בגביע תחת לופא קדוש ז"ל. לאחר שאת העיירה פקד אסון גדול והנשיא המיתולוגי נהרג בתאונת דרכים, המועדון המקומי, וארטקס, קרס והוקם מחדש בליגות הנמוכות. זאדאר תפסה את מקומה והפכה להיות יצרנית שחקנים צעירים. חמישה משם מאיישים את הסגל הנוצץ של דאליץ', סגל עליו התראיין עבדכם טרם פרוץ המונדיאל. שם טענתי כי קרואטיה היא אלופת העולם הבאה!

סימן השאלה היחיד לגבי הסגל הקרואטי היה כיצד יוכל דאליץ' האלמוני מהעיירה הקטנה והרחוקה, לנצח על שדרת הכוכבים הארוכה. המאמן הקרואטי, שהקריירה שלו לקחה אותו לשבע שנים בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות, החליט שהוא קודם כל לא מפריע. באליפות עולם זו בה קווי החמישה בהגנה (בלגיה ואנגליה) והמעויינים בקישור (צרפת ובלגיה) הם השולטים, מאמן קרואטיה החליט כי הוא הולך על הפשטות.
חוסר התחכום שכמעט היה בעוכריו.


דאליץ'. הולך על הפשטות (Gettyimages)

שחקני קרואטיה דומים בתנועתם הבסיסית והיה חשש לפריסה לא מאוזנת של דאליץ'. בתחילת הדרך שאף המאמן הקרואטי הסימפטי לשחק עם שלושה חלוצים, שהרי לרשותו עומדים מנדז'וקיץ', רביץ', קאליניץ' וקרמאריץ' – גלרייה חסרת תקדים של חלוצי על, שעשו חיל בעונה האחרונה באיטליה וגרמניה. אך שלושה חלוצים בהרכב היו אמורים להותיר את דאליץ' עם שלישיית קשרים בלבד מתוך באדל של פיורנטינה, ברוזוביץ', פרישיץ', מודריץ', ראקיטיץ' וקובאצ'יץ' – חוליית הקישור הטובה בעולם.

דאליץ' החליט לשחק בקישור עם רביעייה, וכאן נתקל בבעייה הראשונה. תנועותיהם ומיקומם של מודריץ', ראקיטיץ' וברוזוביץ' דומים לחלוטין ובחצי הגמר ההרכב היבש והסכמתי כמעט עלה לקרואטיה המתורגלת ביוקר. היום דאליץ ודשאן מתלבטים, האם:
1. לשחק סכמתי יבש.
2. להתאים עצמם ליריבה.
3. לשחק פתוח בהתאם לכלים.

כשדשאן מעז, אמבפה עוזב את הקו ומצטרף לז'ירו, כשגריזמן מאחורי שניהם מעל פוגבה ומטווידי הפנטסטי. ליבי על וידה הבלם משמאל, שיקבל על הראש את התנועות המפורסמות של אמבפה, גריזמן ופוגבה, הנכנס לעומק הטוב באיטליה לפני המעבר ליונייטד. דאליץ', כמו דשאן, התביית על משולש קישור הפוך והבין כי ברוזוביץ' מאחור יחד עם שני הכוכבים מריאל וברצלונה לפניו, הם האמצע האידאלי לקרואטים.


דשאן. מתלבט כמו דאליץ' (Gettyimages)

רק שדאליץ' לא מעז להכניס גם את פרישיץ' הכל יכול לאמצע כדי ליצור גם הוא מעויין ודשאן צריך להחליט אם להציב את מטווידי בצד שמאל ולהפוך את צרפת ל-4-4-1-1 מותאם לקרואטים או שמא להעדיף את המערך המסובך שיובא באיור ושיפקיר אמנם את הקווים, אך ינצח את הקרואטים באיזור האמצע החזק שלהם.

כאחד שמאמין במכנה משותף, הרי שחוליות קישור כמו של קרואטיה ובלגיה הן ערובה להצלחה. הצרפתים גם הם עם מכנה משותף: שחקני קו אדירים שאינם משותפים. דמבלה, פקיר, למאר ותובאן הינם כשרונות על ובצרפת טוענים כי לא יקום דור כה מוכשר המזכיר את וילטורד וז'ולי, הנרי ואנלקה, שחקני הכנף של שנת 2000. רק שגם הקרואטים חושבים כך. הררי האוהדים הנאמנים שמלווים דרך קבע בעידוד אדיר את הנבחרת הקסומה מהבלקן, ייתנו הערב מופע לא פחות חזק משיתנו השחקנים שלהם. וזלטקו?יוכל לחזור כגיבור על לעיירה הרחוקה שנשכחה ולהחזיר לווארטקס הקטנה את התהילה שאבדה לה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי