"מאז ההפסד לישראל התבצעו שינויים מקיפים בתפיסת האימון באנגליה"

דייויד ברנשטיין
דייויד ברנשטיין | Gettyimages

מעמדו של השחקן האנגלי, העלייה המסחררת של סיטי, המסקנות של נבחרת שלושת האריות מהמונדיאל, השיחה המרתקת עם ונגר ואלופת הפרמיירליג הבאה. דייויד ברנשטיין, יו"ר סיטי וההתאחדות האנגלית לשעבר, בראיון בלעדי

(גודל טקסט)

בני נוער רבים חולמים בילדותם לשחק במדי קבוצתם האהודה, אך רק מעטים מהם מגשימים את חלומם במדי מועדון מקצועני. נדיר אף יותר לשמוע סיפורים של אנשים שבצעירותם סימנו מועדון מסוים כמועדון אותו אהדו מילדות והפכו בסופה של דרך ארוכה לבעלי הבית או המנהלים בפועל של קבוצתם האהובה. זהו תמצית סיפורו של הנער היהודי ממנצ'סטר, דייויד ברנשטיין, שכילד העדיף לדבוק בצד התכלת והפחות מעוטר של עיר הפועלים מצפון- מערב אנגליה, ולאחר שנים בעולם העסקים הבריטי התמנה ליושב הראש של הסיטיזנס באחת מתקופות השפל של הקבוצה בסוף שנות התשעים. לאחר חמש שנות עשייה מוצלחות, המשיך להתקדם בסולם הדרגות במולדת הכדורגל עד אשר מונה בשנת 2011 לתפקיד האיש מספר אחד בכדורגל האנגלי כיושב הראש של ההתאחדות הכדורגל האנגלית, תפקיד אשר מילא בהצלחה עד פרישתו בסוף שנת 2013. כעת, אחרי המונדיאל המוצלח של אנגליה, הוא התפנה לשיחה בלעדית ומרתקת עם ספורט1.

אנגליה עלתה לחצי גמר המונדיאל לראשונה מזה 28 שנים. מה דעתך על הכדורגל שהציגה נבחרתו של גארת' סאות'גייט?
"בניגוד לטורנירים קודמים, סיימנו את המונדיאל הזה עם כבוד רב ברחבי העולם. הצגנו קבוצה צעירה שבהחלט התעלתה על הציפיות המוקדמות, אולם באותה הנשימה אני חושב שאנו מוכרחים להיות ריאלים וכנים: התמזל מזלנו והתקדמנו בטורניר גם הודות להגרלה יחסית קלה והתמודדנו מול נבחרות שעל הנייר היינו חייבים לנצח. אמנם טרם המפגש איתנו, הן קולומביה והן שבדיה הציגו איכותי לפרקים, אבל בכל יום נתון הציפייה שלי ושל אוהדי הכדורגל בממלכה היא לגבור על יריבות מהדרג הזה. בהחלט קיים שיפר ברמת הנבחרת וחובה עלינו להעניק קרדיט רב למנג'ר גארת' סאות'גייט שהתנהל בצורה נהדרת מול התקשורת, ידע כיצד ליצור חדר הלבשה מאוחד עם אווירה חיובית. כנבחרת אנו מוכרחים להסיק מסקנות, מדוע הפסדנו כאשר נתקלנו בנבחרת אירופית איכותית, אולם יחד עם זאת אני סבור שהנקודות החיוביות מהטורניר בהחלט גוברות על הנקודות השליליות והפנים של הנבחרת עם מבט חיובי אל העתיד הבין לאומי".

האם אתה חושב שההצלחה של נבחרת שלושת האריות תסייע למעמדו של השחקן האנגלי בפרמיירליג?
"התחרות על דקות המשחק בפרמיירליג היא עצומה והמשאבים הכלכליים שעומדים לרשות הקבוצות מאפשרים להן לבחור את הטוב ביותר, ללא קשר לדרכונו או הלאום של השחקן. נכון להיום סדר גודל של כשלושים אחוזים בלבד משחקני הפרמיירליג הם אנגלים, נתון נמוך משמעותי בהשוואה לליגות הספרדית או הגרמנית, זוהי בעיה מתמשכת בכדורגל האנגלי ואינני חשוב שיהיה שיפור משמעותי בקרוב כי לדעתי עדיין קיים פער מקצועי בין היכולות של השחקן האנגלי לבין שחקנים ממדינות אירופיות אחרות. השחקן האנגלי בהחלט העלה ושדרג את מניותיו בעקבות הופעת הנבחרת במונדיאל האחרון, אבל זה אינו מבטיח בסופו של דבר עוד דקות על כר הדשא של הליגה הטובה ביותר בעולם".


"קיים פער מקצועי בין היכולות של השחקן האנגלי לבין שחקנים ממדינות אחרות" (AFP)

לפני כעשרים שנה התמנית ליושב הראש של מנצ'סטר סיטי כאשר המועדון היה בדרכו לליגה השלישית. האם אי פעם דמיינת שהמועדון יתרומם לגבהים בו הוא נמצא כעת?
"במילה אחת: לא. זה מעולם לא דבר שאפילו בדמיוני הפרוע ביותר יכולתי לדמיין. כשהתמניתי לתפקיד יושב הראש של טענתי שעלינו להפוך את העיר מנצ'סטר לעיר עם תחרות אמיתית של שני מועדוני פאר כאשר מילאנו הייתה המודל שאליו כיוונתי, קרב אמיתי בין יונייטד לסיטי, כפי שקיים בין מילאן לבין אינטר. זהו החזון בו האמנתי בתקופת כהונתי כיושב הראש של הסיטי, חזון אשר האמנתי בכל ליבי, אך יחד עם זאת היינו מוכרחים להיות ריאלים משום שהמצב המקצועי והכלכלי בזמנו סיטי לא היה ורוד. בעקבות רכישת הסיטי על ידי המנהלים מאבו דאבי שלאורך הזמן מזרימים כמויות כסף אדירות כדי לקדם את המועדון, עושה רושם שהמועדון מתקדם לכיוון מוצלח מאוד. רק לשם השוואת המספרים, בתקופת כהונתי כיושב ראש המועדון המצב הפיננסי של המועדון היה שונה בתכלית ומורכב מאוד, כאשר ההכנסה השנתית שלנו כמועדון עמדה על 13 מיליון לירות שטרלינג בלבד, ניגוד מוחלט בהשוואה למצב היום שכולל הכנסות כמעט בלתי נתפסות של קרוב ל 500 מיליון לירות שטרלינג. אני בהחלט יכול לומר בגאווה שהעשייה שלנו הייתה נכונה ובעיקר נבונה, יצרנו את התשתית הראויה והבריאה כדי לייצב את המועדון ולסייע לו להגיע למצב האופטימלי בו הוא קיים כיום".

ציינת בעבר שבתחילת דרכך בסיטי בשנת 1998 נפגשת עם ארסן ונגר, אז מנג'ר בתחילת דרכו בארסנל, כדי לשמוע את עצתו לגבי התנהלת נכונה של מועדון מקצועני. כיצד בדיוק הפגישה הזאת סייעה לך?
"הכרתי היטב את יושב הראש של ארסנל באותה תקופה, דייויד דין, והוא איפשר לי להיפגש באופן אישי עם ונגר למשך שעתיים במתחם האימונים של ארסנל בצפון לונדון על מנת לשאוב ממנו רעיונות מסוימים. אותם רעיונות שארסן ונגר חלק עמי באותן שעתיים נתנו לי ידע אדיר שבו עשיתי שימוש מיידי כדי להשיב את סיטי למסלול ההצלחה. החל מרעיונות מרכזיים שעסקו בהשקעה מקיפה בתשתיות הנוער ויצירת אקדמיה לשחקנים הצעירים של המועדון, תזונה נכונה וחסרת פשרות כדי ליצור את הכדורגלן המושלם מבחינה פיזיולוגית, שיטות אימון ויצירת מערך סקאוטינג איכותי. מאז הצבתי את ארסן ונגר כאחד המנג'רים המובילים בהיסטוריית האימון באנגליה, כמאמן וכאדם הערכתי את יכולותיו לעמוד על העקרונות שבהם הוא מאמין לאורך דרכו, לטעמי יתכן שרק ונגר ואלכס פרגוסון נמצאים באותה קטגוריה יוצאת דופן. אני יודע שאוהדי ארסנל היו ביקורתיים כלפי ארסן ונגר בעונות האחרונות, אבל אני משוכנע שהם יתגעגעו אל האדם ואל יכולותיו בקרוב מאוד. העשייה שלו כמנג'ר ארסנל תיחרט לנצח בהיסטוריית הכדורגל האירופאי לטעמי".

לפני כחמש שנים היית נוכח בטורניר היורו לנבחרות צעירות עד גיל 21 במשחק באצטדיון טדי בו אנגליה הצעירה הפסידה לישראל. מאז עושה רושם שדור הצעיר בכדורגל הישראלי לא מתקדם כראוי, זאת בזמן שמספר נבחרות צעירות אנגליות קוטפות תארים רבים בתחרויות בינלאומיות. האם ההצלחה האנגלית היא תוצאה של שינוי תפיסה כלשהו בשיטות האימון?
"אני זוכר שכשהייתי ביציע וצפיתי בנבחרת האנגלית הצעירה יורדת מכר הדשא לאחר ההפסד לישראל וחשתי שההופעה שלהם הייתה פשוט לא טובה. הופעה מאכזבת שאינה תואמת את הדרך שבה אנו רוצים לייצג את הכדורגל האנגלי. התבצעו שינויים מקיפים מאוד בתפיסת האימון של הדור הצעיר באנגליה בעשור האחרון וההצלחות האחרונות הן תוצאה של עשייה ממושכת. עבדנו במשך שנים רבות על הקמת "סנט ג'ורג' פארק", בית הנבחרות האנגלי בצפון המדינה, בתקופת כהונתי. המטרה המרכזית שלנו הייתה יצירת דורות חדשים של מאמנים צעירים שעברו הדרכות והתמקצעות מקיפה ועמוקה משום שזוהי הנקודה בה הערכנו שאנו נמצאים בפיגור בהשוואה לנבחרות המובילות בכדורגל העולמי. גם בהיבט הכמותי, כיצד ליצור עוד ועוד מאמנים מוסמכים וראויים, אך העיקר בהיבט האיכותי, כיצד להעניק להם את הכלים הנכונים כדי להפוך אותם למאמני העתיד המובילים של הכדורגל האנגלי. התמקדנו בעיקר במודל הגרמני והמודל הספרדי כי חשנו שהם יודעים כיצד לייצר מספר רב של מאמני ושחקני עילית. ההצלחה של הנבחרות האנגליות כעת היא בהחלט אינה מקרית. היא תוצר ישיר של ארגון שמתנהל נכון, עבודה אינטנסיבית ולמידה מהמומחים הטובים ביותר בעולם".


"המשאבים הכלכליים שעומדים לרשות הקבוצות מאפשרים להן לבחור את הטוב ביותר" (Gettyimages)

חלפו 48 שנים מאז ישראל העפילה לאחרונה לטורניר גדול. מניסיונך, אם הייתה לך האפשרות לייעץ להתאחדות הכדורגל הישראלית מה עליה לעשות על מנת לשפר את הכדורגל הישראלי, במה היית מתמקד?
"בסופו של דבר כדי להצליח אתה זקוק לאנשים איכותיים. בכל תחום ובכל עיסוק, אנשים מקצועיים ובעלי הכשרה נכונה הם הבסיס לכל עשייה ראויה ואני בהחלט עוקב אחר התוצאות של הקבוצות הישראליות שמשחקות בתחרויות האירופאיות השונות. מן הסתם בישראל האוכלוסייה והמשאבים מצומצמים בהשוואה לאנגליה, אולם כדי ליצור כדורגל איכותי ומנצח לאורך זמן אתה מוכרח להרחיב וליצור מאגר מאמנים איכותי ומקצועי כדי שיכשיר את שחקני העתיד בצורה אופטימלית. זהו המפתח לדעתי לשיפור הכדורגל".

בשנים האחרונות היית אחד האנשים הקולניים ביותר בקהילת הכדורגל האירופאי כנגד התנהלות פיפ"א והעומד בראשה בעבר, ספ בלאטר. האם אתה מרגיש שהשינויים העמוקים שביצע הארגון סייעו לשיפור דעת הציבור עליו?
"נאמתי באופן רשמי בקונגרס פיפ"א והתרעתי על היעדר הדמוקרטיה והשקיפות בארגון שאמור לנהל ולהוביל את הכדורגל העולמי באופן נקי. אני מרגיש שכעת בהיעדרו של ספ בלאטר ויתר הדמויות המובילות בארגון שכבר לא מהווים חלק בו, אפשר בהחלט לומר שמעמד הארגון והדעה הציבורית לגביו השתפרה מאוד. למעשה, לא הייתה אפשרות אחרת עבור הארגון הזה, אשר במשך שנים רבות התנהל כדוגמא הפוכה לחלוטין לכיצד ארגון עצום שכזה אמור להתנהל ואמור לזכות באמון הציבור. הם היו זקוקים למהפכה ארגונית מקיפה כדי לשדרג את מעמדם. אני מכיר באופן אישי את נשיא פיפ"א הנוכחי, ג'יאני אינפנטינו, ומשוכנע שהוא האדם בעל היכולות הנכונות להמשיך להוביל את הארגון הזה קדימה. חשבתי בזמנו שההחלטה להעניק לרוסיה את הזכות לארח את מונדיאל 2018 הייתה החלטה הגיונית, אבל ההחלטה להעניק לקטאר את אירוח מונדיאל 2022 הייתה שנויה במחלקות לטעמי וגם התחילה את כדור השלג בפיפ"א. בעצם נתינת האירוח לקטאר, שתחילה התמודדה על הזכות לארח את הטורניר בקיץ בטמפרטורות בלתי סבירות וכעת הפיכת הטורניר לטורניר חורף למעשה תהפוך באופן מוחלט את עונת הכדורגל העולמי וזהו אחד האתגרים המרכזיים עמו תיאלץ הנהגת פיפ"א החדשה להתמודד בעתיד הקרוב".

מי לדעתך תוכתר לאלופת הפרמייר ליג בעונת 2019/2018?
"אמנם נותרתי אוהד של מנצ'סטר סיטי אבל אני בהחלט מסוגל לענות על השאלה הזאת בכנות. כאשר אני מתבונן על מנצ'סטר יונייטד לדוגמא, אני חש שחסר שם משהו מרכזי בפאזל שיהפוך אותם לקבוצה אלופה. ליברפול הציגו כדורגל מרגש מאוד לפרקים העונה ומסוגלים לנצח כל קבוצה בכל זמן נתון אבל אינני חושב שהסגל שלהם חזק ועמוק, כמו הסגל של הסיטי לדוגמא. טוטנהאם לדעתי היא קבוצה מסוכנת מאוד אבל תיאלץ להתמודד עם העובדה שלא מעט משחקניה השתתפו במונדיאל הנוכחי בנבחרות השונות ןאף הגיעו עד לשלבים המאוחרים של הטורניר ועלולים להגיע פשוט מותשים לתחילת העונה. גם העובדה שאצטדיונה הביתי טרם מוכן תקשה עליה להיות חזקה מנטלית בפתיחת העונה והמנג'ר שלהם, פוצ'טינו, יאלץ להיות יצירתי מאוד כדי להכין אותם לפתיחת עונה באופן אופטימלי. גם המצב בצ'לסי עדיין כלל אינו ברור בדגש על סוגיית המאמן והם יצטרכו לקבל החלטות חשובות בהקדם אם הם רוצים לחוות עונה טובה יותר בהשוואה לעונה האחרונה. מנצ'סטר סיטי הוכיחה עליונות חד משמעית בעונה שעברה, המועדון רק שואף להשתדרג ולהתחזק לאורך הזמן ואני משוכנע שהם הפייבוריטים לזכות באליפות הפרמייר ליג גם בעונה הקרובה, אבל היופי בכדורגל הוא שלעולם לא ניתן לדעת במאת האחוזים ואני משוכנע שתהיה עונת כדורגל מרתקת באנגליה".


"הערכתי את יכולותיו לעמוד על העקרונות שבהם הוא מאמין לאורך דרכו". ברנשטיין על ונגר (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי