דשאן: כדור הזהב מגיע לשחקן שלי, לא למסי או לרונאלדו

דידיה דשאן
דידיה דשאן | Gettyimages

מאמן נבחרת צרפת ואלוף העולם הטרי התראיין ל'לאקיפ' וסיכם את המונדיאל. היכולת של אמבפה ("לא הפתיע"), הביקורות הקטלניות ("אני רותח, זה חוצה קווים אדומים") והטענות על משחק הגנתי ("על ספרד לא אמרו כלום")

(גודל טקסט)

נבחרת צרפת עדיין חוגגת את הזכייה בגביע העולם 2018, ובין שלל הראיונות היום (שבת) היה זה המאמן דידייה דשאן ששוחח עם ה"ל'אקיפ" במהלך חופשתו במונאקו וסיפר על התחושות אחרי שזכה כשחקן וכמאמן ועל הסגל שבנה כל הדרך להנפת הגביע ברוסיה.

"כריסטיאנו רונאלדו, ליאו מסי או ניימאר תמיד שם, אבל אני חושב שהפעם הוא צריך ללכת לאחד מ-23 השחקנים של נבחרת צרפת שזכו במונדיאל", הצהיר דשאן בתחילת הראיון, "את ההחלטה הכי קשה לקחתי במאי והיא הייתה לבחור את הסגל למונדיאל. האיזון על כר הדשא היה חשוב". 

הזיכרון הכי טרי מהגביע העולמי: "רגע הסיום. הוגו לוריס מניף את הגביע. היו הרבה רגעים טובים גם לפני כן, אבל זה היה רגע הכי פנטסטי. גם רגע החזרה שלנו משארל דה גול לארמון האליזה היו מלא רגשות מדהימים".

בהגנה התגלו שני צעירים, פבאר והרננדס: "אם לקחתי את לוקאס הרננדז ובנג'מין פבאר ידעתי מה אני עושה. מרגע שהם הצליחו במשחק הראשון שלהם לא היה צורך לנסות שחקנים אחרים. הם גרמו להגנה להתייצב וגם לקישור האחורי. הרננדז בן 22 ושיחק כמו בן 30. שיחקתי איתו בנובמבר ואמרתי לעצמי שיש בו משהו ואתן לו הזדמנות להוכיח את עצמו במארס".

הרננדס. אחד הכוכבים המפתיעים של נבחרת בצרפת (Gettyimages)
הרננדז. אחד הכוכבים המפתיעים של נבחרת צרפת (Gettyimages)

מה אמר לשחקנים אחרי המחצית החלשה מול אוסטרליה: "אמרתי שם דברים לא יפים, לא נעימים, אבל לשמחתי השחקנים הגיבו בצורה חיובית במשחק הבא".

הרמה של נבחרתו במונדיאל: "הרמה שלנו תמיד הייתה גבוהה, אבל היינו צריכים להיות גם יעילים. אמרו פתאום שאנחנו נבחרת הגנתית, אבל זו הייתה שטות. אם אתה משחק נגד נבחרת שתוקפת אותך, אתה חייב לדעת איך להתגונן. כבשנו 14 שערים וארבעה בגמר אז היכן כאן הנבחרת ההגנתית? במונדיאל 2010 ספרד כבשה רק שמונה שערים וקיבלה אינספור שבחים. האמת הפשוטה היא שהיינו טובים יותר מהאחרים".

כעס על הביקורת: "אני לא כועס. אני כל הזמן רותח. כבר חמש שנים שאין לי ציפורניים (הראה לכתבים, י.ז). לא הייתי לחוץ ולא רציתי לשמוע או לקרוא מה אומרים הפרשנים. אני עושה זאת מאז היורו, מכיוון שהביקורת שהייתה לאחר ההפסד באותו גמר חצתה קו אדום עבורי. ברגע שזה השפיע על חיי הפרטיים אמרתי עד כאן. אריק קאנטונה למשל היה אחד מאותם פרשנים שהעבירו ביקורת אחרי ההפסד בגמר היורו".

הביקורת הקטלנית של כריסטוף דוגארי: "זה לא מתקבל על הדעת. אני מוכן לביקורות והם חלק מחיי, אבל פעם אחת הייתה ביקורת מופרזת והעלבות מילוליות. צריך לחשוב גם על השחקנים. דוגארי לא התנצל, אבל זינדין זידאן שלח מסרון. אני שלחתי לו אחרי שזכה בליגת האלופות ובירכתי אותו ועכשיו הוא החזיר לי. היו עוד שחקנים לשעבר שהיו איתי בנבחרת של 98 ובירכו. אמרו לי שלורן בלאן עוד לא עיכל שאני מצליח עם הנבחרת, אבל זה בולשיט. הוא ידע שברגע שהוא לא יאמן יהיה מחליף. יש לי כבוד אליו".

אם קיליאן אמבפה הפתיע: " בגיל 19 הוא היה כל כך חשוב לנבחרת ויעיל שזה לא דבר רגיל. הוא אינטליגנטי. אחד הדברים היפים שאמר במונדיאל היה שהוא לא יכול להיות הדובר של הנבחרת מבחינת הכדורגל האיכותי שלו. הוא ידע שאין לו את הלגיטימיות להיות כזה על פני אחרים כי הוא עוד צעיר".

קיליאן אמבפה. הצטיין במונדיאל רק בגיל 19 (Gettyimages)
קיליאן אמבפה. הצטיין במונדיאל כבר בגיל 19 (Gettyimages)

אנגולו קאנטה היה חולה בגמר: "אני לא יודע. יומיים לפני הגמר אמר שהוא חולה וזה נדיר. לא חושב שזה היה בגלל לחץ. תשאלו אותו, אבל הוא לא מדבר הרבה. הוא קרן שמש בנבחרת. דברים כאלה קורים. הוא פנומן קטן. כשהחלפתי אותו  הוד לא אמר מילה".

האם יחודש את החוזה מעבר ל-2020: "לא מתחייב, אבל אני מעריך מאמנים כמו יואכים לב שכתב לי מכתב יפה. ההמשכיות הזאת היא דבר יפה בכדורגל".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי