"אין על יורגן קלופ לחץ כמו שיש על ז'וזה מוריניו"

ז'וזה מוריניו
ז'וזה מוריניו | AFP

טוטנהאם בשביתת רכש, ארסנל וצ'לסי מקוות להתאושש והמאבק הגדול של עונת הפרמייר-ליג צפוי להיות בין ליברפול למנצ'סטר סיטי (ובין "המיוחד" לאוהדי יונייטד). סגן עורך הספורט של ה"סאן", מרטין ליפטון, בראיון

(גודל טקסט)

הפרמיירליג יצאה אתמול (שישי) לדרך בקול תרועה רמה עם המשחק בין מנצ'סטר יונייטד, שעושה קולות שליליים כל הקיץ, ללסטר. אבל מה צופים באנגליה לקראת העונה החדשה, מי יהיו הגיבורים ומי המפסידים, והאם למרות הכסף הגדול הליגה לא קורצת לכוכבים הגדולים באמת? סגן עורך מדור הספורט של ה"סאן", מרטין ליפטון, ענה לנו על השאלות המסקרנות ביותר רגע לפני השריקה הראשונה.

מנצ'סטר סיטי נראית כמו מועמדת ודאית לזכייה שנייה ברציפות. זה מה שמרגישים גם באנגליה?
"סיטי נראית בבירור כאלופה גם הפעם ובמרחק מסוים משאר המועמדות. יש להם את הביטחון מהעונה שעברה ואין להם חולשות ניכרות לעין. הם משלבים עוצמה שופעת וכדורגל שממש קרע לגזרים את היריבות בעונה שעברה. הסגנון של פפ גווארדיולה, שאחרי עונה אחת של בינוניות ידע לשפץ, לשפר ולהשביח את המוצר, שם אותו בנקודת זינוק מדהימה לקראת היעד הבא שלו: שמירה על התואר אחרי עשור שזה לא קרה בפרמייר-ליג.
הדרך היחידה לפתוח את מאבק האליפות היא אם סיטי תאבד פוקוס או ריכוז בגלל ליגת האלופות, אבל גם כך זה יכול לקרות להם רק משמינית הגמר ואילך, אם יגיעו רחוק, ועד אז הם כבר יכולים להיות בהפרש של 20 נקודות מהדולקים אחריהם".

ליברפול שעשתה חיזוק מאסיבי שעלה לה 177 מיליון ליש"ט. זה ייחשב כישלון אם היא לא תזכה בתארים?
"לא כישלון, אבל אכזבה. ליברפול נראית כקבוצה השנייה בטיבה בליגה כעת, אבל למרות שניצחה את מנצ'סטר סיטי בליגת האלופות בעונה שעברה, יש לה עדיין פער לא קטן לסגור ממנה. יורגן קלופ הוציא כסף בגדול בפגרה – ובחוכמה – וליברפול אמורה לשחק בעונה הקרובה הרבה יותר טוב ולסיים במקום יותר טוב מאשר הרביעי. לדעתי הם רוצים תארים, אבל לא יישברו אם לא יזכו בהם. למרות שזו תהיה העונה הרביעית שלו, התכנון של קלופ הוא לטווח ארוך ואין עליו לחץ להביא תארים כמו שיש על מנג'ר כמו ז'וזה מוריניו. מצד שני אם לא יסיימו לפחות במקום שני זו תהיה הפתעה לרעה. יש להם הפעם את ההרכב הכי מושלם מזה שנים – ואולי הפעם אף שחקן לא יחליק בסיום העונה כשהאליפות תונח על הכף".


התכנון הוא לטווח ארוך. יורגן קלופ (AFP)

ז'וזה מוריניו התבכיין כל הקיץ, מה הסיכוי שהוא באמת יהיה המנג'ר הראשון שיפוטר?
"מוריניו נראה כמו בחור שלא רוצה להיות היכן שהוא נמצא. כל כך הרבה התבכיינות לא עושה טוב לאף אחד. הוא גורם למצב הרוח של האוהדים לרדת לשפל וזה לא טוב גם עבור הקבוצה. איך שיונייטד תפתח את העונה ייתן סימן ברור למצבה של הקבוצה באופן כללי. כולנו מכירים את סינדרום העונה השלישית של מוריניו".

גם בצ'לסי יש תוהו ובוהו מתחילת העונה.
"אף אחד לא יודע אם רומן אברמוביץ' למד את הערך של הסבלנות. אם הוא למד, אז מאוריציו סארי יקבל זמן לעצב את הקבוצה שהוא רוצה לראות. אחרת זה יכול להיות רומן קצר עם המאמן החדש של הבלוז".


ארסנל פותחת עונה תחת מנג'ר שהוא לא ונגר. היא מסוגלת לחזור לימים היפים תחת אוניי אמרי?
"אני לא חושב שהם יכולים להתמודד על האליפות, אבל שהם כן מאמינים שיוכלו להילחם על מקום בין ארבע הגדולות ולחזור לליגת האלופות בשנה הבאה. אמרי מנסה לעשות שינוי משמעותי בארסנל, אבל נראה לי שיש להם בעיה בהגנה. היא לא נראית לי טובה יותר מהעונה שעברה ופתיחת העונה שלהם קשה מאוד. מחזור ראשון מול מנצ'סטר סיטי בבית ושני מול צ'לסי בחוץ. הפסדים בשני המשחקים האלה יכניסו אותם מיד ללחץ גדול".


אליפות כרגע מחוץ לתחום. אמרי (ארסנל – האתר הרשמי)

איך אתה מסביר את תופעת טוטנהאם שלא רכשה אף שחקן?
"אולי יחתימו ברגע האחרון, אבל בכל מקרה יש להם את כל ההרכב הראשון מהעונה שעברה ואת החלוץ הכי טוב בליגה, הארי קיין. הכניסה לאצטדיון החדש יכולה לגרום להם הנאה גדולה. הם חיכו לרגע שיעזבו את וומבלי, למרות שהשיגו שם תוצאות לא רעות. מאוריסיו פוצ'טינו תמיד מפתיע".

טכנולוגיית ה-VAR הייתה הצלחה ענקית במונדיאל ודווקא בפרמייר-ליג לא נראה אותה. איך מסבירים את זה בצורה הגיונית?
"הבנתי שהקבוצות הגדולות לא רצו את הטכנולוגיה העונה בגלל שהשופטים לא השתמשו בה נכון בעונה שעברה. הגביע העולמי הוכיח לנו איך עושים את זה נכון".

מי יכולה להיות הפתעת העונה?
"וולבס כנראה תסיים בחלק העליון של הטבלה. הם עשו רכש מעולה בשנתיים האחרונות. זו הקבוצה האנגלית של הסוכן ז'ורז' מנדש והמאמן הוא חבר שלו, אז שחקנים טובים הגיעו, למרות שבדרך כלל קשה מאוד לקבוצות שעולות מהצ'מפיונשיפ. לקבוצה כמו ברנלי לקח שנתיים להגיע למקום השביעי בליגה. לגבי ווסטהאם שהתחזקה מאוד אני לא בטוח. אני מאמין שהם לא יסיימו במקום טוב יותר מאשר ה-12".

מרגיש שכמה כוכבים גדולים רצו לעזוב: פול פוגבה, אדן הזאר, טיבו קורטואה. למה זה קורה?
"ריאל מדריד וברצלונה יהיו תמיד אטרקטיביות יותר מהפרמיירליג עבור כוכבי העל. עדיין לא הצלחנו לפענח באנגליה את קוד ההצלחה שלהן. זה מעבר טבעי שקורה בכל שנה לכוכב אחר שמשחק כאן. אלה הקבוצות עם הכסף הגדול, שעדיין אי אפשר לעמוד מולו, לצד הקסם של זכיות רצופות בליגת האלופות".


"ריאל מדריד וברצלונה יהיו תמיד אטרקטיביות יותר" (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי