עושה את זה בסטייל: אייאקס חזרה להיות אטרקטיבית

אייאקס
אייאקס | Gettyimages

עם סגל שבנוי על שחקנים בעלי ניסיון, כישרונות שלא נמכרו למועדונים העשירים ומאמן שבנה את הקבוצה בעצמו, מועדון הפאר מקווה להשלים הערב בקייב (22:00) את העבודה ולשוב לשלב הבתים של ליגת האלופות

(גודל טקסט)

אייאקס אמסטרדם זכתה בעבר ארבע פעמים בליגת האלופות (ובמתכונתו הקודמת כגביע האלופות), אבל עבור אוהדי הכדורגל הצעירים היא מצטיירת כאופנת וינטג' או להיט משנות ה-90-80. למעט הסיפורים על הימים הגדולים מפעם לא נשאר הרבה מהאימפריה, אבל העונה היא קרובה לעשות את הדרך חזרה לשלב הבתים של ליגת האלופות אחרי שניצחה 1:3 את דינמו קייב ב"יוהאן קרויף ארינה" ותנסה להשלים הערב (22:00) את מבצע החזרה במשחק הגומלין של שלב הפלייאוף. זה לא רק שאייאקס קרובה לחזרה לאלופות – עניין קריטי למועדון שהתקציב שלו קטן יחסית לכוחות הגדולים באירופה – אלא שהיא עושה את זה בסטייל ושוב נחשבת לקבוצה אטרקטיבית שיהיה כדאי לעקוב אחריה העונה.

בליגה ההולנדית אייאקס מדורגת רק במקום השלישי, אחרי שבמחזור הראשון היא הופתעה על ידי הרקלס אלמלו עם תיקו 1:1 באמסטרדם שכמעט הפך להפסד מביך בסיום. אלא שהקבוצה מעיר הבירה עדיין בלתי מנוצחת בשמונה משחקים העונה ובמועדון מאמינים שלמרות המעידה ההיא הקבוצה צועדת לשנה מוצלחת. אייאקס ניצחה לאחר מכן 0:1 את וונלו ופירקה 0:5 את אמן, אבל התוצאות הגדולות היו 0:3 מול סטאנדרד ליאז' במוקדמות ליגת האלופות והניצחון על קייב בשלב הפלייאוף.

פרשנים בהולנד סבורים שההבדל בין אייאקס הנוכחית לזו של השנים הקודמות היא ההחלטה האסטרטגית של ההנהלה להשקיע כסף ברכש שחקנים עם ניסיון ואיכות במקום לשמור אותו בבנק לימים קודרים. חוץ מיוסטין קלייברט, שנחשב כישרון גדול ונמכר לרומא, ההחלטה הייתה לא למכור אף צעיר כשרוני נוסף. בנוסף, הוחלט להשאיר גם את הכוכב המרוקאי חכים זייך, אף שהאוהדים כעסו עליו ודרשו להיפטר ממנו בגלל שלטענתם לא התאמץ מספיק במשחקים.


נשאר למרות כעס האוהדים. חכים זייך (Gettyimages)

אייאקס הכניסה בקיץ את היד עמוק לכיס והביאה את הקשר הסרבי דושאן טדיץ' מסאות'המפטון, שהפך מיד למנהיג הקבוצה. סכום ההעברה נקבע על 11.4 מיליון יורו והוא עשוי לצמוח ל-13.7 מיליון בתוספת בונוסים. אל הקבוצה חזר גם הבלם דיילי בלינד תמורת 16 מיליון יורו, אחרי ארבע שנים בינוניות במנצ'סטר יונייטד. הברזילאי המצוין דויד נרס, ששיחק גם באייאקס הצעירה, עבר באופן קבוע לבוגרים ומגלה יכולת מעולה ואליהם צריך להוסיף את קלאס יאן-הונטלאר, החלוץ בן ה-35, שחזר אשתקד להולנד וכבש כבר פעמיים מתחילת העונה. לצד כל אלה צומחים חבורת הצעירים דוני ואן דה ביק, דה ליכט והכוכב העולה פראנקי דה יונג, שהחליט סופית להישאר בקבוצה עוד עונה אחרי שברצלונה חיזרה אחריו כל הקיץ.

"טאדיץ' הוכיח את עצמו כשחקן עם איכות גדולה וגם עם מנטליות של מנצח", טוען הכתב ההולנדי טיימן ואן דר לאן, "עם בלינד, טאדיץ', לאסה שונה והונטלר יש לאייאקס ארבעה שחקנים ותיקים והיא לא תלויה יותר בצעירים חסרי ניסיון. בנוסף, דה ליכט ודה יונג הם שניים מהכישרונות הכי גדולים בליגה. זייך רצה לעזוב, אבל האמת שהגדולות באירופה לא ממש רצו אותו והוא העדיף להישאר וכרגע משחק טוב והקשר שלו עם טאדיץ' מצוין".

ואן דר לאן סבור ששיטת המשחק של אייאקס מעניינת במיוחד העונה. "הם משחקים השנה כדורגל בסגנון מודרני של לחץ על כל המגרש וברגע שהכדור הולך לאיבוד הם מנסים, כמו אצל פפ גווארדיולה, להחזיר אותו אליהם במהירות הכי גדולה. למאמן אריק טן האג הייתה הזדמנות לעשות הכנה טובה בקיץ לעומת העונה שעברה, אז מונה לתפקיד בדצמבר במקום מרסל קייזר, שפוטר אחרי שהקבוצה הודחה בשמינית גמר הגביע ההולנדי. טן האג הציב את טדיץ' וזייך דווקא כשחקני כנף עם חופשיות מלאה לנוע למרכז המגרש. נרס הברזילאי המוכשר משחק קרוב להונטלאר בחוד ובלינד נע בחופשיות מתפקיד הבלם לקישור".

אייאקס יודעת שלמרות הניצחון 1:3 באמסטרדם, במשחק שבו מצאה פעמיים את קורות השער, היא לא עברה עדיין את קייב, שמהווה תמיד יריבה קשה להולנדיות. "שיחקנו מעולה במשחק הראשון, אבל אנחנו חייבים לשחק טוב גם בגומלין ולהגן עמוק בשטח של קייב", אמר טן האג לקראת המשחק. המגן ניקולאס טגליאפיקו מושעה ולא ישות ונרס נפצע מול וונלו ולא ברור אם יהיה בהרכב. עכשיו רק דמיינו לעצמכם איך ירגישו בהולנד אם אחרי ההידרדרות האיומה של הנבחרת הלאומית גם אייאקס המוכשרת הזו לא תצליח להעפיל שוב לשלב הבתים.


אמורים להשלים את המטרה. הונטלאר הוותיק חוגג עם חבריו לקבוצה (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי