יעקב אסייג: "עשו מבני יהודה שכונה, וזה כואב"

יעקב אסייג
יעקב אסייג. "עזר לי המון" | צילום: עדי אבישי

מאמן השוערים שאחת לזמן מה מוצא את עצמו על הקווים, הגשים את החלום וזכה בכל התארים בישראל. בראיון מיוחד הוא מדבר על גלבאן ("רצינו שייכנס בגמר"), המאמנים שעזבו ("היו חשדנים וטעו") וחזרתו של אבוקסיס

(גודל טקסט)

יעקב אסייג, 58, עבר הכל בבני יהודה. זכה באליפות כשחקן, משמש שנים כאיש צוות. איש של המערכת. הוא ראה חילופי הנהלות, שורה ארוכה של מאמנים, עליות, ירידות, אבל שום דבר לא הכין אותו לעונה כמו העונה החולפת. בעלים חדש, ארבעה מאמנים (שהוא היה אחד מהם), מאבקי תחתית וזכייה בגביע המדינה. בשבועות האחרונים, מאז התפטר ניסן יחזקאל ובהמשך פוטר יצחק שום, קיבל אסייג את מושכות האימון לצדו של כפיר אדרי. בשישי לפנות בוקר, תפסנו אותו לשיחה במהלך החגיגות הספונטניות.

"הרגשה עילאית. בחיים לא זכיתי בגביע המדינה, זה הדבר היחיד שהיה חסר לי. השלמתי מעגל, זכיתי בכל התארים בכדורגל הישראלי ועכשיו גם בגביע. זה מחזיר אותי לאליפות שלקחנו ב-1990. החגיגות, ההתרגשות של הקהל, זה משהו שקשה לחוות אותו ואני שמח שאני חווה אותו שוב".

במהלך העונה יצאת על השחקנים בתקשורת
"הייתה לנו שנה קשה שנגמרה הכי מתוק בעולם. שנה עם עליות וירידות, אני לא חושב שבחיים היה לנו כזה דבר. מדהים שזה נגמר כמו שנגמר".


אדרי. "שמח בשבילו והוא בשבילי" (דני מרון)

קבוצה שלא נראתה מחויבת השנה, באה אחרת לגמר
"אנשים צריכים לנסות להבין מה עשינו בחודש האחרון. עבדנו טקטית, העמדנו מצוין על המגרש, הראינו וידאו והתכוננו למשחק הזה חודש שלם. שחקנים עשו בדיוק מה שביקשנו מהם".

דיברו רבות על כך שההנהלה מתערבת לצוות המקצועי
"כשאני אימנתי, אף אחד לא התערב. ועכשיו כשאימנו כפיר (אדרי, ע.מ) ואני, אף אחד לא התערב לנו".

אתה מכיר את פדרו גלבאן הרבה שנים, לא הסתכלת על הספסל ואמרת 'ניתן לו לשחק'?
"פדרו זה אחד הדברים הכי גדולים שהיו בבני יהודה. אני לא אוהב אותו, אני חולה עליו. המצב שנוצר במגרש לא אפשר לנו גם אם רצינו להכניס אותו. הלך לנו חילוף על מגן ואחר כך על קשר שנפצע. הוא התנהג למופת ואני מצדיע לו. הקהל חולה עליו, אבל היו דברים אחרים שהיינו צריכים במגרש, לצערי. המטרה הייתה להביא את הגביע, אז בסופו של דבר הדרך הצליחה".


עזוז וגלבאן מניפים גביע. "היינו צריכים דברים אחרים במגרש" (דני מרון)

בשנים האחרונות בני יהודה חגגה הצלחות קטנות. הגביע זה משהו אחר
"היו שמחות קטנות וזה לא דומה. הגביע הוא שמחה אמיתית. לקחנו את גביע המדינה ואנחנו הולכים לאירופה. אנשים נלחמים, גמרו מקום שלישי-רביעי, הולכים לאירופה וחוגגים את זה שנה. אנחנו גם לקחנו גביע וגם נשחק באירופה. זה הכל ביחד. אין מילים לתאר את ההרגשה. אני שמח בשביל כולם".

שנים שהמועדון לא זכה בתואר. אפשר להרים את זה למקום של קבוצת צמרת?
"המועדון הזה לא זכה בכלום משנת 1990. צריך לקחת את הזכייה קדימה. הביאו מאמן טוב מאוד שמכיר את המקום, נצטרך להביא שחקנים טובים ואולי מכל מה שקרה ייצא משהו טוב".

בטוח שגם לך נמאס מהבלאגן והתחתית
"כולם עברו שנה קשה ואני עברתי את השנה הכי קשה. מאמנים הגיעו, חשדנים, הם לא ידעו איך לאכול אותי. לא אגיד שאני האדם הכי קל בעולם, יש לי את הדעות שלי ולא כולם אוהבים לשמוע".

על מי אתה מדבר? בנאדו? יחזקאל? 
"כולם. יכולתי לעזור לכולם. זאת הטעות שלהם".

במשך שנים תמיד נשארת נאמן למועדון
"המועדון מעל הכל, אני אוהב את המועדון. שום הצלחה היא לא הצלחה אישית שלי. גם לא הגביע".


שום ויחזקאל. "לא ידעו איך לאכול אותי" (דני מרון)

כאב לך מהצד שדיברו עליכם במונחים של שכונה, בלאגן ופיטורי מאמנים?
"ברור, אף אחד לא אוהב את זה ובמיוחד לא אני שנמצא במועדון יותר זמן מכולם ביחד. אף פעם לא חווינו כזה דבר. עשו מאיתנו שכונה, עשו מאיתנו שוק ובטח שזה כואב. זה לא מה שרצינו. אני מקווה שהגביע ישנה את הכל".

אם אתה יחזקאל או שום, אתה אומר לעצמך 'איך אני לא שם?'
הם הגיעו עד הבאר, נשאר משחק אחד כדי לקחת גביע ובטח יש להם הרגשה של פספוס, אבל הם יכולים להרגיש שייכים כי הם הביאו את הקבוצה עד הגמר".

כמה החלק שלך היה קריטי בסוף העונה? הרי שלכפיר אין ניסיון באימון 
"בחלק של האימון, אני הניסיון. לא אקח לעצמי קרדיט ואגיד 'אני'. עשינו את זה ביחד. אני שמח בשבילו והוא בשבילי. זה הדדי".


אסייג. "גם הגביע הוא לא הצלחה אישית שלי" (דני מרון)

מה החלום הכי גדול שלך עם בני יהודה?
"הגשמתי את החלום. היה חסר לי גביע, עכשיו גמרתי הכל".

בתור מאמן השוערים, ספר קצת על זובאס. שוב הוא הצטיין בפנדלים.
"לא רק פנדלים, זו המנייה הכי בטוחה שהייתה השנה. ראיקוביץ' והוא השוערים הכי טובים בליגה לדעתי. מגיע לו ואני מאוד אשמח שיישאר איתנו, למרות שהוא רוצה להתקדם. טוב לי איתו פה וטוב לו איתי. הוא לא צריך ללכת".

למה החלטתם להושיב את הקפטן איציק עזוז על הספסל?
"עד הרגע האחרון הייתה התלבטות לגבי שלושת הבלמים. ישבנו כפיר ואני בשעה 14:30 והחלטנו. זה קשה מאוד להגיד לקפטן שהוא לא משחק. ראינו את הדמעות שלו בעיניים וכאב לנו, אבל לאנשים טובים קורים דברים טובים והוא נכנס והניף את הגביע".


"לאנשים טובים קורים דברים טובים" (דני מרון)

איפה בני יהודה צריכה להשתדרג?
"כמה שחקני מפתח, שחקנים ברמה. ארבעה-חמישה שחקנים טובים. ברק אברמוב לא פראייר. הוא יודע מה המסקנות שצריך לקחת מהעונה הזאת. גם יוסי אבוקסיס לא פראייר והוא יודע מה צריך לעשות. נשב ונעבוד ביחד".

יהיה קשה לעשות מהפכה ולהיפרד משחקנים שהגיעו להישג כזה גדול? 
"בכדורגל אין סנטימנטים. אם תחייה על הסנטימנטים, תחזור על העונה שהייתה. יש כאן שחקנים שהיו טובים רגעית, אבל אם אתה רוצה להיות קבוצה יותר טובה, אתה צריך להביא שחקנים יותר טובים".

יוסי אבוקסיס התקשר לברך?
"דיברנו כמעט שעה באוטובוס אחרי המשחק. הוא היה במשחק, אבל אתם צריכים להכיר את יוסי. הוא בחיים לא ייכנס למשהו שהוא לא עובד בו. הוא לא ייקח תהילה של אף אחד. לתת עצה לי או לכפיר כשהוא לא בקבוצה? זה לא יוסי. הוא לא מהמאמנים האלו".

הוא שמח לשחק בעוד חודש וחצי באירופה?
"גם אם לא, יש לו ברירה?".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי