אמיליוס זובאס בכלל היה אמור לשחק במכבי נתניה. בקיץ 2015, סוכנו ג'קי דהאן הציע אותו לשלומי דורה, אבל הצהובים העדיפו לקחת את ברק לוי בעסקת השאלה. שנה עברה. דהאן דיבר עם זובאס על בני יהודה והשוער התלהב. הקבוצה קצת פחות. ברק אברמוב חשש מחתול בשק ולא התלהב לרכוש את הכרטיס. הבעלים אמר לסוכן: "מה יהיה אם אני נופל איתו?". דהאן היה חד: "אמרתי לו שיקנה חצי כרטיס עד ינואר ואם הוא נופל אני מחזיר לו את הכסף. יעקב אסייג שראה אותו בקלטות התלהב. ידע שיש לו כישרון גדול".



השוער הליטאי הוא אולי הרכש הכי מוצלח שהגיע לליגת העל בעונה שעברה יחסית להשקעה ולעובדה שאיש לא הכיר אותו כשהגיע. בלי חצוצרות וטירוף ברשתות החברתיות, הוא התגלה מהר מאוד שהוא אחד השוערים הטובים ששיחקו כאן בשנים האחרונות. יש הטוענים השוער הטוב בישראל כיום. הוא ללא ספק המניה הכי בטוחה של בני יהודה שחולמת להעפיל הערב לסיבוב המוקדמות השלישי של הליגה האירופית. אחרי ה-1:1 בטרנצ'ין במשחק הראשון, זובאס יצטרך לספק עוד הופעת שיא במושבה (20:00, ספורט2).



כבר בצעירותו בלט כשוער עם פוטנציאל לעתיד אחרי שבעונה הראשונה שלו באקרנס הליטאית ב-2011 הוא החליף שוער שנפצע ורשם 11 משחקים ללא ספיגת שער. בליטא התלהבו והשוו אותו אז למנואל נוייר מבאיירן מינכן שרשם אז במקביל בבונדסליגה רצף אי ספיגות דומה של 1017 דקות. העיתונים בארצו שאלו בהומור מי ישבור שיא גדול יותר.



אמו הביאה אותו לאימון הראשון במועדון מקומי בגיל שבע. בהתחלה שיחק בעמדת חלוץ, אבל אחרי שנה המאמן המקומי הסיט אותו לשער ומאז הוא לא יצא מהקורות. "הכרתי אותו מגיל צעיר מאוד בגלל שהתחברתי לריימונדס ז'וטאוטאס שהיה מאמן הנבחרת. ידעתי שיש לו פוטנציאל גדול. הבעיה הייתה שהוא הגיע לקבוצות שלא מתאימות לו במהלך הקריירה. הוא פשוט נפל בין הכיסאות", סיפר דהאן.



זובאס שהעריץ אקרנס ראה בעובדה שהוא משחק במועדון את פסגת ההצלחה שלו כשעלה לבוגרים. בגיל 15 הצטרף לקבוצה הבוגרת השנייה ומגיל 19 החל לשחק בבוגרים איתם זכה בסופו של דבר בשלוש אליפויות. עונה לאחר מכן הוא עשה טעות גדולה באחד המשחקים בליגה וקבוצתו הפסידה 2:1, אבל משם הוא שוב רשם רצף של תשעה משחקים בלי לספוג ועלה לכותרות.



כאן הקריירה שלו הייתה אמורה לזנק, אבל בחירות מוטעות בקבוצות בלטביה (דוגבה ריגה בה לא שיחק בשתי קדנציות), פולין (פודבסקידז'ה), קפריסין (א.א.ק לרנקה) ודנמרק (ויבורג) הקשו עליו להתקדם. בפולין היו לו שתי קדנציות מוצלחות יחסית בבלחטוב הפולנית, אבל גם חוסר מזל.



בעונת 2012/13 לגיה ורשה רצתה אותו אחרי שסקאוטים ראו אותו משחק בליטא. הוא שהה בקבוצה שבוע בהמתנה כדי לחתום, אבל התאכזב כשלא החתימו אותו ועבר לבלחטוב. מיד כשהגיע לקבוצה רשם חמישה משחקים בלי לספוג. בליטא סיפר: "הגעתי אלמוני לפולין. פתאום אחרי שלא ספגתי בקבוצת תחתית כל הכותרות היו עליי. סוכנים התקשרו אלי, עיתונאים רצו לדעת מי אני".



בסוף העונה לגיה שוב התקשרה אליו. הוא היה אמור לחתום ושוב התברר לו שחוסר המזל עם הקבוצה הבכירה של פולין נמשך. השוער הראשון של הקבוצה נשאר והוא העדיף לעזוב. הוא דחה הצעה של אנרג'י קוטבוס הגרמנית כדי לשחק בלגיה הפולנית, ואז יצא למסע מסתכל שכלל החלטות מוטעות מהן סבל. בא.א.ק לרנקה הקפריסאית לא שיחק כלל בגלל שהשוער הראשון היה קפטן והמאמן לא נתן לזובאס צ'אנס. בויבורג הדנית רשם משחק אחד ובדוגבה ריגה אפס. אחרי מה שהגדיר כ"שנה הכי גרועה בקריירה", חזר לפולין וירד ליגה עם בלחטוב ושנה לאחר מכן שוב עם פודבסקידז'ה.



בקיץ שעבר ניסה דהאן שוב את ישראל. העסקה החלה והסתיימה תוך עשרה ימים בלבד. זובאס סיפר בליטא: "ברגע שדהאן הרים לי טלפון והציע לי את ישראל התלהבתי. לא ידעתי בכלל שאני מגיע לקבוצה עם שוערי עבר גדולים כמו וינסנט אניימה ואני נכנס לנעליים גדולות. אחרי כל כך הרבה בחירות גרועות בקריירה שלי גילית בישראל ליגה טובה מאוד עם מתקנים טובים, קבוצות צמרת שיכולות להתברג בקלות בכדורגל הטוב של אירופה וזה אפשר לי להתרומם". הקהל הישראלי גילה את זובאס ככל שהעונה התקדמה. יכולות אתלטיות מרשימות, מיומנות בעצירת פנדלים וכמובן הזכייה בגביע המדינה שעוררה עניין סביבו והובילה סקאוטים לצפות בו.



איך הוא נתפס אצל קהילת השוערים הישראלית? לירן שטראובר שוער בני יהודה ומכבי תל אביב בעבר מפרגן בגדול: "האמת שבהתחלה גם לא התרשמתי מתכונות השוערות שלו. ככל שהעונה התקדמה הבנתי שמדובר בשוער ברמה גבוהה מאוד, אמיץ, עם ביטחון גדול. הוא בעל הבית ברחבה שלו. הוא משדר שקט.. יש לו עבודת רגליים טובה, יציאה לכדורי גובה. ברגל שמאל הוא קצת חלש, אבל בגיל 27 הוא עוד יכול להתקדם. זה מה שקרה לי כשהגעתי למכבי תל אביב מבני יהודה. הוא שוער אמיץ מאוד. אני מאמין שהמסלול שלו יהיה כמו אניימה. יעבור לקבוצה גדולה יותר בארץ ואחר כך לאירופה. אם אתה שואל אותי אפילו בבני יהודה לא הבינו איזה שוער תפסו".



בעונה הבאה בליגה הישראלית ישחקו שני שוערים של נבחרת ליטא. זובאס וארנסטס שטקוס בן ה-32 שהגיע מדן האח להפועל חיפה. "זה קצת מצחיק שבישראל משחקים שני שוערי נבחרת", אמר זובאס בראיון בליטא ל"רספובליקה" הליטאי. לא ברור גם מי מהם השוער הראשון של הנבחרת. זובאס שיחק במשחק האחרון שלה נגד סלובקיה שניצחה את ליטא 1:2, אבל לשטקוס יותר הופעות. הליטאים לא מרשימים כנבחרת, אבל הם יודעים לטפח שוערים. כשנשאל מי יהיה השוער הראשון של הנבחרת זובאס אמר בארצו: "המאמן קובע. שטקוס התקשר אלי לפני שחתם בישראל והמלצתי לו בחום להגיע. הוא שוער מצוין. אנחנו מדברים הרבה. אני חושב שתהיה לו עונה טובה בישראל".



הכדורגל שלנו שחסר שוערים מקומיים טובים צריך ללמוד מליטא שמייצרת שוערים בשרשרת. גידריוס ארלאוסקיס שהוא שוער משנה בווטפורד ושיחק באוניראה של רוני לוי, סטיוואה בוקרשט ואספניול יושב על הספסל של הצרעות ולכן לא משחק בנבחרת. דהאן כבר מתכנן את העסקה הבאה: "יש להם שוערים צעירים מאוד בגילאי 20 שיכולים לפרוץ בעתיד".



היכולת הטובה של זובאס לא נעלמה מסקאוטים שעוקבים אחריו. אנדרלכט הייתה מעוניינת וגם מידלסברו שירדה לצ'מפיונשיפ. כשנשאל על כך אמר שוער בני יהודה בארצו: "ביקשתי מהסוכן שלי שידבר איתי רק אם יש הצעה רשמית. לא רציתי שהראש שלו יסתחרר. שלא אחשוב שאני כבר השוער הכי טוב בעולם". אולי משחק כפול עם זניט בסיבוב הבא יזיז קצת את העניינים. בבני יהודה הוא חתום עד 2020, אבל גם אברמוב שכל כך היסס לפני שנה, בוודאי ישמח לקבל סכום גבוה עבור השוער שלו.