כשזה עמוק: כך תיראה מכבי חיפה החדשה

גיא לוזון
גיא לוזון | מכבי חיפה, אתר רשמי

קגלמאכר מתוסכל, לביא ייפגע, הקישור קיבל תוספת יצירתיות, אבל החלק הקדמי עמוס אולי מדי. מכבי חיפה לא מפסיקה לחפש רכש ורק מגבירה את הדילמות עבור מאמנה. מה יהיה עם הצעירים ומי ישלם את המחיר? ניתוח

(גודל טקסט)

שמונה שחקנים חדשים. רק שניים בכירים שעזבו ועוד ארבעה זרים שלא מצאו קבוצה. מכבי חיפה סיימה את מחנה האימונים והמהפכה בסגל עדיין בעיצומה. המטרה לבנות קבוצה שתוכל לחזור ולהילחם במאבקי הצמרת מול מכבי תל אביב והפועל באר שבע, אבל כבר עכשיו עולות לא מעט שאלות מקצועיות. איך תיראה מכבי חיפה החדשה? אלו שחקנים אמורים להיפגע מקצועית מההחתמות החדשות. 

בסיום העונה שעברה קיוו בחיפה כי הבנייה תעשה על ידי המנהל הספורטיבי ביחד עם הצוות המקצועי בראשותו של גיא לוזון, אבל טוני מוניוס לא הגיע ולוזון נבחר להיות זה שחיפה תיבנה על פי חזונו. המאמן ועוזרו אסף נמני בצוותא עם ראשי המועדון החליטו כי הנטייה תהיה לבנות קבוצה איכותית עם זרים משמעותיים שרובם יהיו שחקני נבחרות.

גם בקרב הישראלים הבחירה נעשתה בקפידה ואומנם הבנייה עוד לא הסתיימה, אבל כבר עכשיו ברור כי למכבי חיפה יהיה סגל רחב ועמוק יותר. המבחן הגדול של לוזון יהיה למצוא את הדקות המתאימות לכל אחד ואחד. 24 שחקנים יצאו מישראל למחנה אימונים בפולין ושם הצטרפו אליהם שני זרים נוספים: המגן ארנסט מאבוקה והקשר קאיו. אדי גוטליב, מאור בוזגלו וזר נוסף על הכוונת והמשמעות ברורה: סגל רחב. רחב מאוד. 


קאין באימון מכבי חיפה. צפוף בחלק הקדמי של הירוקים (האתר הרשמי)

שוערים
אחת ההחלטות הראשונות של לוזון בשנה שעברה עם הגעתו למכבי חיפה הייתה לתת את המושכות בין הקורות לעומרי גלזר. גלזר לקח את ההזדמנות בשתי ידיים ועד לסיום העונה הפך ליקיר האוהדים. גם העונה נראה כי גלזר יהיה זה שיקבל את הצ'אנס ראשון, אבל גם מעמדו של אוהד לויטה איתן. בקיץ היו דיבורים על עזיבתו של לויטה, אבל לוזון התעקש כי השוער יישאר מתוך אמונה כי צריכה להיות תחרות בין קורות השער. בעמדה הזאת יש היררכיה ברורה ואין שינוי לעומת העונה שעברה. שוער צעיר מוכשר ומבטיח, שוער בכיר שיכול למלא את מקומו בכל רגע נתון.

הגנה
אחת הנקודות החלשות במהלך השנה שעברה בחיפה הייתה הגנה. כבר מחודש ינואר הציבו הירוקים למטרה להחתים את הבלם אליסון דוס סנטוס והאחרון היה הרכש הראשון של חיפה בקיץ. בינתיים, לפי עדויות אנשי הקבוצה ממחנה האימון, המהירות והסגנון של דוס סנטוס היו חסרים לקבוצה בעונה האחרונה. בנוסף מרכז ההגנה כולל את הקפטן דקל קינן ואת הבלם גארי קגלמאכר. קינן, שאמור להתחיל את שנת הפרישה, זוכה להרבה מחמאות מהצוות המקצועי ולא מן הנמנע כי יהיה הבלם הפותח של הקבוצה, מה שלא היה אמור להיות על פי התוכנית המקורית. לוזון ושות' חשבו כי מרכז ההגנה יכלול זרים בלבד, אבל היכולת הטובה של קינן משאירה מקום לשינוי.


קפטן הירוקים מגלה יכולת טובה במחנה בפולין (האתר הרשמי)

לוזון גם מעוניין להביא את הבלם אדי גוטליב בכדי שהקבוצה תשחק גם בשיטה של שלושה בלמים. הנפגע? קגלמאכר, שהיה אחד הבאנקרים בשנה שעברה, נראה מדוכדך במחנה האימונים כי גם הוא מבין שיכול להפוך לשחקן ספסל ואולי אף למצוא את עצמו מחוץ למועדון. להזכירכם, האורוגוואי הוא אולי השריד האחרון של עידן תור כריסטיאן קרלסן. אחרי שפתח את העונה שעברה כקשר אחורי ושיחק ברובה כמגן ימני, כעת הוא מוצא את עצמו עם תחרות גדולה בכל עמדה.

החוק על פיו מותר שיהיו רק חמישה זרים על כר הדשא כמעט בוודאות ישאיר את קגלמאכר בספסל וזה יצטרך לקבל החלטה לגבי עתידו. שחקן נוסף שהגיע הקיץ ומיועד להיות המגן השמאלי אבל יכול לשחק גם בעמדת הבלם הוא עומרי בן הרוש. האחרון צפוי לשחק כמגן ברביעייה אחורית ואם הקבוצה תשחק בשיטת שלושת הבלמים אז בן הרוש ישחק במרכז ההגנה ואז סאן מנחם ושי בן דוד יתחרו על עמדת המגן. העובדה שהשניים ככל הנראה לא יזכו לדקות מרובות תביא ככל הנראה לעזיבת אחד מהם.

בעמדת המגן הימני הכול ברור. המגן הקמרוני ארנסט מאבוקה יהיה המגן המוביל ואילו רז מאיר ישמש כמחליפו. בחיפה מאמינים במאיר ואף האריכו לו את החוזה, אך העונה בשל העובדה כי הקבוצה לא תשחק במפעלים אירופאים לא נראה כי יזכה להפוך לשחקן מוביל לבטח לא בתחילת העונה. בשורה התחתונה: פיחות משמעותי במעמדם של קגלמאכר ומנחם. גם קינן עוד עלול בסופו של דבר לקבל הרבה פחות דקות משחק.


קגלמאכר. הנפגע העיקרי (דני מרון)

קישור
בעמדה זו מחכה לשחקני הקישור של חיפה מלחמה גדולה. על פניו ברור כי שלושת שחקני הרכש גיאורגי קוסטדינוב, גל אלברמן והברזילאי קאיו יהיו אלה שיקבלו קרדיט. בנוסף בחיפה מעוניינים לצרף שחקן כנף זר נוסף וגם אופציית בוזגלו חזק על הפרק, מה שמשאיר שחקנים רבים בקבוצה בסימן שאלה גדול לגבי עתידם. תוסיפו לזה את רועי קהת (מרשים באימונים) וגילי ורמוט וקיבלתם מלחמה על אחת מארבע או חמש העמדות בקישור ובכנפיים.

נטע לביא נמצא כרגע במעמד של מחליף ראשון לקישור האחורי. אופיר מזרחי גם הוא יצטרך להיאבק על דקות משחק והעובדה שהירוקים מחפשים עוד שני שחקני קישור רק מגבירה את התחרות. הבנייה החדשה משאירה את הצעירים לביא, מוחמד אבו פאני, עמית זנטי ואיתן וולבלום לחכות להזדמנות בקבוצה שלא זקוקה לרוטציה מבחינת עומס משחקים. לוזון כבר הוכיח יותר מפעם אחת כי גיל ומוצא לא משחקים אצלו תפקיד והפתיע עם ההרכב, אבל הקיץ נראה כי גם מד ההפתעה שלו רחוק מתמיד.

אל תתפלאו אם חלק מהצעירים יושאלו לקבוצות הליגה הלאומית איתן יצרה מכבי חיפה שיתוף פעולה כדי להשתפשף, אבל גם לאפשר לירוקים לדלל את הסגל. לוזון לא רוצה להגיע למצב שבו הוא נאלץ להעביר אימונים עם 30 שחקנים.


קוסטדינוב. מובן מאליו שהוא יזכה לקרדיט (האתר הרשמי)

התקפה
באחת ממסיבות העיתונאים הראשונות שלו הכריז לוזון: "עטר ודמארי הם צמד החלוצים הטוב בישראל". לוזון ינסה את הצמד הזה גם העונה וכבר משתוקק לראות את דמארי בכושר מלא. מי שיחכו בספסל הם מוחמד עוואד ושון וייסמן ונראה כי בוודאות לפחות אחד מהם יעזוב עוד בטרום העונה במיוחד לאור העובדה כי ניקיטה רוקאביצה ומזרחי יכולים לשחק גם בחוד החנית.

לוזון יזוז בין ה-4-4-2 המועדף עליו ל-4-2-3-1 או אפילו 3-5-2 ובכל מערך יש לו שחקנים התקפה מגוונים שיכולים לשחק בכמה שיטות. הבעיה היא עניין ההיררכיה והיכולת של לוזון לשלוט על כוכבים גדולים שבוודאי לא יאהבו לשבת על הספסל.

בפולין, הקבוצה תירגלה מספר שיטות, אך על פי מחנה האימונים נראה כי השיטה הרצויה על ידי הצוות המקצועי היא: 4-3-3. פחות מחודש לפני המשחק הראשון בליגה נגד בני יהודה וכבר אפשר לסמן את מאבוקה, אליסון, בן הרוש, אלברמן, קוסטדינוב, קאיו ועטר כציר המרכזי של הקבוצה. ועד אותו משחק, ימשיכו לוזון והצוות שלו לנסות להכניס לכושר את ורמוט – מנקודות האור של העונה שעברה – ודמארי, פערים אחרי שנה וחצי קשות של ייבוש ופציעות. מסובך? חכו שיגיע עוד בלם ועוד שחקן קדמי. בשורה התחתונה: עוד לא ראיתם כלום, תרתי משמע.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי