שפל עירוני חדש-ישן: כשהיוצרות בחיפה התהפכו

הפועל חיפה
הפועל חיפה | ערן לוף

מכבי חיפה ממשיכה לככב עם מספרי תחתית. מאז '88 לא צברו הירוקים כה מעט נקודות, ומעולם לא היה המרחק מהיריבה העירונית כ"כ גדול, וגם: התחת הגדול של ב"ש (אבל לא כמו של הפועל חיפה). עמיקם מסכם

(גודל טקסט)

1. אין כל ספק: זו אחת העונות הקשות ביותר של מכבי חיפה בכל הזמנים. עברו 37 שנים מאז הייתה מכבי חיפה בליגה השנייה, וזה פרק זמן יותר גדול מהזמן שעבר בין העלייה הראשונה שלה לליגה הבכירה (1946) לבין הירידה האחרונה (1977). מה שבטוח: 30 שנים לא היה למכבי חיפה מספר נקודות כל כך נמוך (16) לאחר 16 מחזורים. בשלב הזה באותה עונה שבה ירדה לאחרונה לליגת המשנה, היו למכבי חיפה רק 15 נקודות.

מספר השערים של מכבי חיפה – 15 בלבד, פחות משער למשחק – הוא הנמוך ביותר שלה בשלב הזה של העונה מאז עונת 1986/7. השיא עומד על עשרה שערים ב-16 המחזורים הראשונים בעונת 1975/6. כמות ההפסדים של מכבי חיפה (שמונה) הושגה אחרי 16 מחזורים כבר לפני שלוש עונות, אבל עדיין מדובר בעניין נדיר.

2. דבר אחד בטוח: מעולם לא היה בשלב יחסית מוקדם של העונה פער של 19 נקודות בין מכבי והפועל חיפה – אפילו לא בעונת האליפות של האדומים 1998/9. כך שבעוד הפועל חיפה חווה עונה לא שגרתית, מכבי חיפה בעונת שיא שלילי.

ורמוט קורס בדרבי החיפאי
ורמוט קורס בדרבי החיפאי. שפל של שנים (ערן לוף)

3. והדבר הכי חשוב: פער של חמש נקודות בלבד מהקו האדום, או פחות מכך, הושג גם הוא לפני 30 שנה, באותה עונה בה נהרג השוער אבי רן לפני תחילת האימונים. באותה עונה טראומתית הצליחה הקבוצה להתרומם רק לקראת סוף הסיבוב השני, ומשחקי הפלייאוף התחתון.

4. שימו לב למכבי פ"ת, שגם היא, עם 16 נקודות רחוקה חמש נקודות מהקו האדום. העניין הוא שיש קו מחבר בין כל פתיחות העונה הקשות של מכבי פ"ת. וזה הולך כך: לפני ארבע עונות: 11 נקודות לאחר 16 מחזורים. ארבע עונות קודם לכן: 14 נקודות. ושוב, ארבע שנים קודם לכן: 14 נקודות, ולפני ארבע שנים נוספות: 14 נקודות. כלומר, בכל ארבע עונות, מכבי פ"ת חווה פתיחת עונה קשה. ומה עוד משותף לכל העונות האלה? שבאף אחת מהן היא לא יורדת ליגה. כלומר, ב-27 השנים מאז חזרה לליגה הבכירה היא ירדה ליגה פעם אחת, בתום עונת 2011/12, שאותה דווקא פתחה בצורה סבירה.

5. הפועל עכו השיגה ניצחון חוץ יוקרתי על מכבי חיפה, שהיה הראשון שלה מחוץ לביתה העונה ולמעשה ניצחון החוץ הראשון שלה מאז ה-17.3.17, אז גברה על בני לוד בליגה הלאומית. ניצחון החוץ האחרון של נועלת הטבלה בליגת העל היה ב-29.2.16 וגם הוא היה יוקרתי – מול הפועל ת"א.

עודד מכנס, מאחוריך
עודד מכנס, מאחוריך. דיא סבע חוגג (יוני אריאלי)

6. דיא סבע כבש השבוע את שערו ה-14 בליגה, ולא מדובר באירוע של מה בכך. סבע הוא נציגה של מכבי נתניה, אחת הקבוצות שייצרה הכי הרבה מלכי שערים בליגה (האחרון שלפני מלכי השערים מטעם מכבי תל אביב היה גם סבע וגם ממכבי נתניה – אחמד סבע). למעשה, האחרון ממכבי נתניה שהשיג יותר שערים בפרק הזמן הזה היה עודד מכנס, שכבש 16 שערים ב-16 המחזורים הראשונים של עונת 1982/3 ("נתניה ועוד 15"). הישגו של סבע הוא שהוא מדורג רביעי מבין כובשי נתניה שהתברגו בראש טבלת מלך השערים. השיא שייך למוטלה שפיגלר, שכבש 21 שערים ב-16 המחזורים הראשונים של עונת 1968/9.

7. האם להפועל באר שבע יש "תחת של אלופה"? לגמרי. למען האמת, הפועל ב"ש היא הקבוצה שכבשה בעונה שעברה הכי הרבה שערים בעשר הדקות האחרונות, וגם העונה היא חולקת את המקום הראשון בקטגוריה זו יחד עם בני יהודה ובית"ר ירושלים – שמונה שערים במאני טיים. אם מסכמים את הנתונים, ב"ש מובילה בעונה וחצי האחרונות במספר המוחלט – 23 שערים בדקות האחרונות – אבל מי שכבשה הכי הרבה שערים בדקות האלה ביחס לשערים שכבשה בכלל, היא הפועל חיפה, שהבקיעה 23.1% משעריה בדקות האחרונות.

8. התחלנו בחיפה ונסיים בחיפה. השבוע ייערך סיבוב ח' בגביע המדינה – השלב המוקדם ביותר שבו ייפגשו מכבי חיפה והפועל תל אביב אחרי 13 מפגשים קודמים. שני המשחקים האחרונים ביניהן היו בגמר הגביע, ב-2012 וב-2011, ובשניהם ניצחה הפועל ת"א. בסך הכל, אם מחשיבים הכרעות בפנדלים כתוצאת תיקו, ניצחה הפועל ת"א חמש פעמים את מכבי חיפה בגביע המדינה, ששה הסתיימו בתיקו ורק פעמיים ניצחה מכבי חיפה – בפעם האחרונה בחצי הגמר ב-1993 (ב-2009 ניצחו הירוקים בפנדלים בבלומפילד).

הפועל באר שבע
הפועל באר שבע חוגגת. תחת של אלופה (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי