אין שופטים בירושלים, וגם לא קוונים: מחזור בסימן טעויות

טום בן זקן ורועי ריינשרייבר
טום בן זקן ורועי ריינשרייבר | דני מרון

ריינשרייבר שפט לא טוב בנתניה, שמואלביץ' והצוות שלו כשלו בקריית שמונה, אבל באיגוד השופטים אפשר לטעות ללא הפסקה. מה מסמלות ההחמצות של ערן לוי וה"אפסים" מעכו. עמיקם מנתח

(גודל טקסט)

1. רועי ריינשרייבר שפט אתמול לא טוב בנתניה, אבל למזלו הטוב – ולמזלו הרע של איגוד השופטים – היה מישהו שהאפיל עליו: כל צוות השיפוט באצטדיון בקריית שמונה, השופט איתן שמואלביץ' והקוונים שגיא מצמבר ויחיאל חלובה. מצמבר היה זה שלא אותת לשמואלביץ', שגם כך לא היה צריך עוזר שופט בשביל להבחין שאיתי שכטר חוסם ומונע מאיתמר ניצן להגיע לכדור הקרן של קלאודמיר. אחרי הכל, אתמול הבקיע שחקן בהופעתו השנייה בליגה שער אחרי שתי דקות, שחקן החמיץ שני פנדלים, אז היו חייבים לאשר גם גול נדיר מהקרן. אם לא ליגה איכותית, לפחות ליגה מוזרה.

חלובה הצליח לראות מול עיניו הורדת זקיף מכוערת של נייג'ל האסלביינק על ידי אנטואן קונטה ועדיין שמואלביץ' הוציא לו רק צהוב, ואם ז'אורז'יניו כובש שער בזמן פציעות ממצב נבדל ברור, אותו לא ראה חלובה, אז אוהדי בית"ר היו מאבדים לצמיתות את הרשות להתלונן על קיפוח.

והמדהים הוא שבאיגוד השופטים אפשר לטעות יותר מפעם אחת. מצמבר זה אותו קוון שניהל שיחת טלפון ערה רק לפני פחות משנה עם מאמן מ.ס.אשדוד דאז רן בן שמעון וחלובה זה קוון שהתקשה לשמור בעבר מספר פעמים על מקומו בליגת העל. העיקר שהם שומרים על מקומם בכותרות.

רועי ריינשרייבר. באיגוד השופטים אפשר לטעות יותר מפעם אחת (דני מרון)
רועי ריינשרייבר. באיגוד השופטים אפשר לטעות יותר מפעם אחת (דני מרון)

2. ראינו כבר קבוצה מחמיצה שני פנדלים במשחק, זה קורה לא מעט. ראינו גם שוער שעוצר שני פנדלים במשחק, זה קורה קצת פחות. אבל שחקן שמחמיץ שני פנדלים במשחק זה אירוע שקורה פעם ב-60 שנה. בפעם הראשונה זה היה בוחוס ג'וג'וסיאן, חלוצה הארמני האגדי של מכבי יפו, שהחמיץ ב-14 במאי 1959 שני פנדלים תוך 14 דקות במחצית השנייה מול מכבי פ"ת, שאת אחד מהם עצר השוער המנוח חיים בוך, די דומה למה שקרה לערן לוי מול יואב ג'ראפי. ולמה זה כל כך נדיר? כי מי בועט שני פנדלים במשחק, אם הוא החמיץ את הראשון?

המשותף בין בוחוס לערן לוי היה העוצמות, ועוד ברגל שמאל. שניהם היו שחקנים יוצאי דופן ושניהם היו כל יכולים בקבוצה שלהם. מה שהרשה לעצמו אז המאמן יצחק שניאור ז"ל, הרשו לעצמם סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה, גם אם רגע לאחר מכן עמד ערן לוי להיות מוחלף: לתת לשחקן לבעוט פנדל שני. וזו מכבי נתניה העונה: קבוצה שמרשה לעצמה, שמשחקת פתוח, שלא חושבת רק על הנקודות אלא על המרקם, על הקשר עם הקהל ועל הקשר עם השחקנים. זה מאוד נאיבי ונראה מאוד רומנטי, אבל זה מה שמייחד את מכבי נתניה. חוץ מזה, עם כל החלטות השיפוט השנויות במחלוקת במשחק, לא הגיע לנתניה לנצח.

ערן לוי. כל יכול (דני מרון)
ערן לוי. כל יכול (דני מרון)

3. ריבאונד ההתקפה של בני יהודה היה אתמול מצוין. כדור פגע בקרש וצ'יבוטה חגג בצבע, אבל הסיפור פה הוא הפועל עכו. "אפסים", צעק השוער שגיא שטראוס לשחקני ההגנה שלו, והוסיף עוד כמה קללות, שכל אחת מהן נאמרה מדם ליבו, ובצדק.

קחו בחור כמו עבאדי פרחאת, רק בן 21, כל עתידו לפניו, תוצר מחלקת הנוער של הפועל ת"א. ירד ליגה עונה שעברה בלאומית עם הפועל ירושלים, בדרך לרדת עוד ליגה עם הפועל עכו. למה? כי הוא חולם, כי הוא לא מחויב, כי השחקן שלו במשחק היה מאוויס צ'יבוטה. בשער הראשון הייתה עוד פקעת. בשער השני צ'יבוטה ברח לו, והוא פשוט נעמד וצילם את כל המהלך, תפר אותו במגוון פריימים, סגר צמצם, יכול הבוקר לעשות מהתנועה העירנית של צ'יבוטה תערוכה, לכל הפחות אנימציה ידנית.

שחקני הפועל עכו. שמעו קריאות
שחקני הפועל עכו. שמעו קריאות "אפסים", ובצדק (אודי ציטיאט)

כשאז'ובל מפלרטט עם מכבי פ"ת, אלקרינאווי עם אשקלון ופייסל מוליץ' עם הפועל ת"א, סימן שהבסיס של הפועל עכו מעורער. אוסף של זרים ומושאלים, שפני ניסוי של גורמים מאחרי הקלעים. אין להפועל עכו זכות קיום בליגת העל אבל לפחות שתעניש את אלה שבאו לעשות עליה סיבוב ותתעקש שירדו יחד איתה.

4. מאז עברה הליגה לשחק בפורמט של 14 קבוצות, שני סיבובים ופלייאוף, הספיקו 34 עד 36 נקודות לקבל מקום בפלייאוף העליון בתום שני סיבובים. 8 מחזורים לסיום הליגה הסדירה חסרים לבני יהודה 5 נקודות ולמכבי נתניה 7, כשהן מובילות בפער של 6-8 נקודות על פני הקבוצות במקום השביעי. לפי קצב צבירת הנקודות מתחתן, אפשר לומר שבני יהודה ומכבי נתניה יכולות ללכת לים. לא היום, בחמסין הבא.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי