הקשר הסלובני: המעמד החדש של מרואן קבהא

מרואן קבהא
מרואן קבהא | אלבום פרטי

בסלובניה מחמיאים ("מרקיזיו"), אלישע לוי מפרגן ("מצוין לליגת העל") וגם מאמן מאריבור יתגעגע. לכל מי שראה אותו בשנתיים האחרונות ברור: קבהא הוא בינגו עבור הפועל ב"ש. וגם: כל הפרטים מאחורי הקלעים של העסקה

(גודל טקסט)

בנמל התעופה של סלובניה התכנסה ביום שני מאריבור לטיסה למחנה אימונים בטורקיה לקראת המשך העונה. הכתבים במקום ראו מיד שהקשר מרואן קבהא לא נמצא, ופנו למאמן דרקו מילאניץ'. האחרון הודיע להם שהשחקן הישראלי סיים את דרכו במאריבור. זו אולי לא סוג הפרידה שתכנן קבהא מהאוהדים ומחבריו לקבוצה, אבל המספרים היבשים מדברים על סיפור הצלחה: שתי עונות וחצי, 63 משחקי ליגה, שני שערים, אליפות אחת ועלייה לשלב הבתים של ליגת האלופות.

הכתבים בסלובניה מדברים על שחקן שהיה מאוד פופולרי בקרב האוהדים, אחד מהטובים בסגל ובעיקר בחור מופנם שעבד קשה והרוויח את ההצלחה שלו ביושר. מילאניץ' היה מספיק הוגן כדי להודות שקבהא יחסר לו, ואמר: "הוא שחקן שיהיה לנו קשה מאוד להחליף. אני לא בטוח שנרכוש שחקן אחר במשבצת שלו".

קבהא שייך לסוג נדיר של ליגיונרים שיצאו מישראל כאלמונים וחוזרים בדלת הראשית. הקשר בן ה-26 אומנם שיחק לפני יציאתו לסלובניה במשך שש עונות במכבי פתח תקווה ורשם 123 משחקים ושמונה שערים, אבל אפילו הוא הודה שהתקופה שלו במאריבור לא עוררה יותר מדי התרגשות בישראל. "לא רציתי את הפועל באר שבע כיריבה, רציתי ששתי הקבוצות יעלו", אמר לאחר הניצחון על האלופה הישראלית בפלייאוף ליגת האלופות, "אבל בסופו של דבר זה יצא לטובתי כדי שאנשים יכירו מי זה קבהא. אני משחק כבר שלוש שנים בקבוצה הכי טובה בסלובניה, ואף אחד בישראל לא שמע עליי ולא מתייחס אליי".


מרקיזיו הסלובני? קבהא (אתר רשמי) 

מכל השחקנים שהביא למאריבור סוכן השחקנים דודו דהאן (סינטיהו סלליך, אור אינברום, דודו ביטון וקבהא), האוהדים התחברו בעיקר לקבהא, שבאוקטובר 2017 האריך את חוזהו בשנתיים, למרות שהיו דיבורים על עזיבה. "הוא עשה זאת לדבריו בגלל שלא רצה לעזוב את הקבוצה כשחקן חופשי כמו סלליך. הוא רצה שמאריבור תוכל להרוויח עליו כסף", אמר לספורט1 הכתב דן מיטרוביץ' מהעיתון הסלובני "אקיפה". המהלך אילץ את אלונה ברקת להוציא סכום שנע על פי הדיווחים בין 500 ל-600 אלף יורו. לא סכום מטורף, אבל לא דבר של מה בכך עבור מאריבור, שלא נהנית מתקציבי ענק.

"קבהא היה שחקן חשוב מאוד במערך של מאריבור, ואפשר לומר שגם מהקשרים הטובים בליגה", קובע מיטרוביץ', "לאיזה סגנון משחק אפשר להשוות אותו? אולי לזה של קלאודיו מרקיזיו ביובנטוס. הם לא באותה רמה, אבל הוא שחקן 'כלבו' בקישור. אין לי ספק שהוא חוזר לישראל כשחקן הרבה יותר טוב מאשר עזב אותה. זו עסקה מצוינת למי שתחתים אותו".


קשר איכותי. קבהא (אתר רשמי) 

כתב העיתון "וצ'ר", מרקו קובצ'ביץ', שופך אור נוסף על כוונת קבהא לשוב לישראל. "אני חושב שהוא רצה לחזור לישראל עם אשתו בגלל שהיה לו קשה להיות רחוק מהמשפחה. האוהדים אהבו אותו וגם השחקנים. הוא חיכה לשחק בליגת האלופות ובנבחרת ישראל, הגשים את החלום והחליט לחזור. הוא תמיד יוכל לספר לנכדים ששיחק נגד ליברפול". כאן המקום לציין כי קבהא התגורר עם אשתו ובתו במאריבור ונעזר רבות בסלליך, שסייע לו בהתאקלמות במועדון ובעיר.

ביטון, כיום חלוץ הפועל עכו, שיחק במאריבור כמושאל מסטנדרד ליאז' בעונת 2014/15. "לשחק במאריבור פירושו להגיע לקבוצה מאוד מסודרת, ובעיקר עיר שקטה וחיים שקטים. למי שיש משפחה מאוד נוח לבוא, הכל זול. תוך שעה-שעתיים אתה מגיע לווינה, לגראץ, אפילו לוונציה. שעה נסיעה, ואתה בקרואטיה, בשלוש שעות אתה קופץ לבלגרד. אין שם הרבה מה לעשות בערב, אבל אם אתה רוצה שקט נפשי, זה המקום"", קובע ביטון, "המועדון מסודר וברמה גבוהה. הקבוצה מקצועית, האצטדיון ביתי והקהל תומך. מאריבור ואולימפיה לובליאנה טובות יותר מיתר הקבוצות בליגה. בישראל הן היו חזק בצמרת". בדיעבד, חושף ביטון, הוא מצטער שעזב. "הם רצו אותי, אבל החלטתי ללכת. אולי טעיתי".

"עקבתי הרבה אחרי קבהא, והתברר שהוא שחקן טוב שיכול למלא כמה תפקידים בקישור", אומר המאמן הלאומי לשעבר אלישע לוי, שהיה זה שזימן את קבהא בפעם הראשונה, "הוא קשר 'בוקס-טו-בוקס' כזה. אני חושב שזה מצוין לליגה שלנו ששחקן ברמה שלו מצטרף אלינו. זה בטוח יעלה כאן את הרמה".


ב"ש או מכבי ת"א. מי תזכה בקבהא? (אתר רשמי)


הגראפיטי ערער את קבהא, אלונה שכנעה בסקייפ

ובחזרה ארצה, על קבהא עברו יומיים לא פשוטים. בעוד בארץ דווח על סגירה בבאר שבע, השחקן עצמו עוד התלבט ושקל את ההצעה של מכבי ת"א. מאריבור יצאה בלעדיו למחנה האימון בטורקיה ולמעשה אישרה לו להגיע לישראל לקראת החתימה, תוך שבכירים במועדון לחצו לכיוון מכבי ת"א, שהציעה יותר כסף.

במקביל, בבאר שבע איבדו סבלנות וזעמו על השחקן. בקרב האלופה מספרים שכבר החלו מהלך להחתמת קשר אחורי זר. אלא שבמהלך הצהריים פורסמו כתובות הגראפיטי כנגד הצטרפותו של קבהא למכבי ת"א והתמונה שוב השתנתה. הכתובות, מספרים בסביבתו של קבהא, גרמו לשחקן לחשוב מחדש על רצונו לשחק בישראל. באר שבע זיהתה את המצוקה והגישה הצעה נוספת בשעות הערב המאוחרות. קבהא השתכנע.

בבאר שבע מספרים על שיחת ועידה שהתקיימה בשעות הערב בין השחקן ודהאן והבעלים אלונה ברקת בה האחרונה הסכימה לתנאיו של השחקן ואף שאלה את אותו אם הוא שלם עם ההחלטה. כאשר האחרון ענה בחיוב, ברקת אישרה להוציא את העסקה לפועל. באר שבע הגדילה מעט את הפיצוי הכספי למאריבור שאמרה כן לסכום המתקרב ל-400 אלף יורו. בכך, הבטיחה באר שבע את האיש שלה וגם רשמה ניצחון קטן על מכבי ת"א, שניסיון המחטף שלה נכשל.


אלונה ברקת. דאגה לוודא שקבהא שלם עם ההחלטה (מאיר אבן חיים)

"היו לי כמה ימים, אפשר להגיד די מעניינים, אבל בסופו של דבר עשיתי את הבחירה שלי ואני שלם איתה", אמר קבהא עם החתימה הרשמית. "אני שמח להצטרף לאלופת המדינה ומעכשיו אשים את מה שהיה בצד. כמו שהייתי חלק מההדחה מליגות האלופות, בעזרת השם אהיה שותף לעלייה בקרוב", סיכם עם עקיצה ברורה לעבר הצהובים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי