מעל כולם: הפועל באר שבע סומכת על טוני וואקמה

וואקמה ובכר
וואקמה ובכר | דני מרון

לקראת משחק העונה, האלופה כבר לא מגיעה עם רגשי נחיתות למפגשים מול מכבי תל אביב ותולה את התקוות על הגנרל. אחרי שרצה לעזוב (בעקבות הצעת ענק מסין), הגיעה התפנית בתקווה לזכות בתואר בפעם השלישית

(גודל טקסט)

הימים ששחקני הפועל באר שבע התרגשו לפני מפגש עם מכבי תל אביב חלפו מן העולם. האדומים מהדרום הוכיחו לכולם מה הם שווים באמת. בשנתיים וחצי האחרונות המגמה השתנתה, ודווקא שחקני הצהובים אלו שמגיעים מפוחדים למפגש בין השתיים. למשחק העונה השני (הערב ב-21:00), מתייצבת האלופה כפייבוריטית, כמעט בכל עמדה יש לה עליונות על פני יריבתה. עוצמתה מתבטאת בעיקר במגוון הרחב של שחקני הכרעה שעומד לרשותה. שחקנים מסוגם של מאור מליקסון, בן שהר וכמובן טוני וואקמה מסוגלים בכל רגע נתון לגמור משחקים. את הגנרל קשה לעצור, עשרות מגינים פה וברחבי היבשת אכלו ממנו חצץ. הראשון שהצליח לנטרל את הראש הגרעיני מהטיל הבאר שבעי היה דרקו מילאניץ', מאמנה של מאריבור, שהצמיד לו שמירה כפולה.

במסגרת ההיערכות לקראת המפגש הכפול במוקדמות ליגת האלופות הסתייע מאמן האלופה הסלובנית במידע שסיפק לו מרואן קבהא. אחרי מילאניץ' עשו את זה יוסי אבוקסיס וניר קלינגר. בשלושת המקרים באר שבע לא ניצחה. במקרה או שלא במקרה, קבהא צפוי לערוך הערב הופעת בכורה מול הקבוצה שכל-כך חשקה בשירותיו. וואקמה הוא שחקן של מצבי רוח, מודעות פיננסית מפותחת וקרסול אחד סורר. על השיטות שסייעו לגנרל להתגבר במשחקים האחרונים על הבעיה המעיקה הוטל חסיון רפואי.

מפאת חשיבות המשחק הערב לא יזדרזו לוותר עליו, ובמידת הצורך ימרחו משחת שום על 'הרגליים של המדינה'. לפעמים גישתו למשחקים תלויה בתאריך. כשהחלונות נפתחים, הגנרל נאטם. פעמיים בשנה, בקיץ ובחורף, מהבהבת בלבו התקווה להתגלגל מצחוק בדרך לבנק. איכשהו מצליחה קבוצתו הנוכחית בסיוע זרועותיה הארוכות לנפץ את חלומו לשלש את שכרו בחו"ל, מתוך חשש שעזיבתו עלולה לשים קץ לשלטונה בביצה המקומית. האלופה פיתחה בו תלות, השפעתו על סגנונה ועל דורסנותה היא מכרעת. בלעדיו תשכחו מעוד אליפות בטרנר.


התפנית הגיעה. וואקמה (מאור אלקסלסי) 

ערב מוקדמות ליגת האלופות הונחה לרגליו של החלוץ הניגרי הצעה מסין, והוא עמד להיפרד מחברי להקתו כדי לעשות יותר למען ביתו. הפועל באר שבע פעלה בתחכום כדי למנוע את המהלך, כשמצד אחד שלחה את דובריה הרשמיים לדווח לחדשות החוץ שהיא לא תעמוד בדרכו של כוכבה, ומצד שני עיגלה את שכרו כלפי מעלה והצמידה תג מחיר מעודכן לרגליו. אותו ניגון התנגן גם בחלון הנוכחי. לצד המסרים המלטפים, הייתה מי שידעה לאחוז את השור בקרניו. שכרו שוב שודרג, והדלקת המסתורית בגרונו שהופיעה לכמה משחקים נעלמה.

וואקמה משוכנע, ובצדק, שמגיע לו הרבה יותר והוא מעריך את רגליו ביותר ממיליון יורו. סוכנים מאירופה ומאפריקה קיבלו ממנו את המנדט למצוא לו קבוצה עם תקציב גדול שתהיה מוכנה לעמוד בדרישותיו ועל הדרך להסתדר עם באר שבע על פדיונו. "אם כולם אומרים שאני השחקן הכי טוב בישראל, אז איך יכול להיות ששחקנים אחרים מרווחים יותר ממני?", נשמע וואקמה אומר בשיחות סגורות. עד לפני זמן לא רב הוא היה מדורג במקום השלישי בטבלת המרוויחנים אצל האדומים, אחרי איסאק קוואנקה ותומאש פקהארט. עכשיו הוא בדרך לעקוף את הקשר הספרדי. למרות העניין של העלאת השכר, חלומו להגיע לאירופה התמוסס. "הפועל ב"ש הודיעה שלא התקבלו הצעות רציניות בנוגע לטוני, ומצד שני דרשה תמורת שחרורו סכומים דמיוניים. על שחקן בגילו (29) אף מועדון שפוי לא משלם שלושה או ארבעה מיליון יורו", אמרו מקורביו.

טכניקה מדהימה בשילוב חוסן גופני מעניקים לוואקמה יתרון באחד על אחד או באחד על ארבעה, ולידיעת הקורא ג'ורדי קרויף ברוב המקרים ממש לא משנה כמה מתנגדים עומדים בדרכו. כשאומרים על מישהו שהוא All-around player, מתכוונים ליהלום של אלונה. והיא על יהלומים לא מוכנה לוותר בקלות, כפי שהתברר לאחרונה כאשר הגיעה ספיישל מצהלה לבאר שבע רק כדי לסגור עמו עניינים בארבע עיניים. וראו זה פלא: הקפיץ שוב נדרך, והשתחרר במשחק הליגה האחרון. נגד רעננה ראינו אותו מחולל קסמים על המגרש.

רגע אחד הוא השתחרר משמירה באגף שמאל, וכעבור כמה רגעים ראו אותו מנער שני מגינים אורחים באגף ימין. שליטתו בשתי הרגליים מאפשרת לו להטיל אימה על שומרים בשני האגפים. ברק בכר מזיז אותו ימינה ושמאלה כדי להפר את האיזון אצל יריבותיו, וברוב המקרים ההגנות נידפות כמו עלים ברוח. מכל העורף הרעוע יחסית של ג'ורדי, אולי רק אופיר דוידזאדה יהיה מסוגל להסתכל לקוסם הניגרי בלבן של השרוול ואולי למנוע מהשפן התורן להישלף מתוכו.


האליפות השלישית עוברת אצלו. וואקמה ובכר (דני מרון) 

מלבד הדריבל וכוח הפריצה חזר גם החיוך לפניו. מול הפועל רעננה חודשו שיעורי הריקוד. על מצב רוחו המרומם העידה סצנה משעשעת כאשר היתל במנחם קורצקי, מאמנו הראשון בישראל, וירד איתו מחובק לחדר ההלבשה. כמה ימים קודם לכן הפתיע וואקמה את קוואנקה. בעוד הקהל האדום משמיע קריאות עידוד לקשר הספרדי, הוא לפתע נותק מהקרקע. וואקמה היה שם כדי להניף אותו באוויר.

המורל של הנשק הלא סודי של בכר מושפע במידה רבה ממצב רוחו של ג'ון אוגו, חברו הטוב ומי שסובב את הסכין בגבה של מכבי במשחק האליפות אשתקד. החיבור ההדוק בין שני הניגרים מתבטא על המגרש ומחוצה לו. הסטטיסטיקה מלמדת שטוני מקבל הכי הרבה כדורים מג'ון ושהוא פורח לידו. תעירו את אוגו באמצע הלילה, והוא יידע איך לאתר את בן זוגו בלי להפעיל אפליקציית ניווט של ווייז. תרשו לנו לנחש שהדיווחים על טרייד אפשרי, ועיקרו: אוגו תמורת נייג'ל האסלביינק, חלוצה המבטיח של קריית שמונה, לא נעצרו בצומת מסמיה. הניגרים קיבלו עדכוני תנועה. מבחינתם מדובר במידע מטריד (לכאורה, לכאורה).

מכיוון שהדרך לניצחון על מכבי תל אביב וזכייה שלישית ברציפות באליפות עוברת אצל ווואקמה, כדאי למבוגר האחראי בטרנר לשכנע אותו שלא היו דברים מעולם במרחב ההכחשה שבין הפועל עירוני קריית שמונה להפועל באר שבע. על הרבה פחות מזה פרדי פלאברה מקומדיית המצבים "שנות ה-80", היה מתהפך עליכם.


הפעם הוא לא יחכה לטוני. דסה (אריאל שלום) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי