כשגולדהאר הופך לשחר: מה קרה לשוער "הטוב בעולם" לגילו

פרדראג ראיקוביץ'
פרדראג ראיקוביץ' | אריאל שלום

מעניין איזה תשובות יקבל הבעלים הקנדי על שלושת מיליון יורו ששפך על ראיקוביץ'. הקבוצה הווינרית של קלינגר צריכה להיזהר לקראת ההמשך, הפועל ב"ש זוחלת לאליפות וההבדל בין אבוחצירה לאיקרדי. עמיקם מסכם

(גודל טקסט)

1. מי יודע מה עבר בראשו של מיץ' גולדהאר כשג'ורדי קרויף לחץ עליו בקיץ 2015 לרכוש מהכוכב האדום בלגרד שוער בן 20 כדי שיחליף את חואן פאבלו בשלב הבתים של ליגת האלופות. מעניין היה לדעת מה נאמר לגולדהאר כשנדרש לשלם עבור התענוג שלושה מיליון יורו. בטח אמרו לו: "תוך שנה הוא יימכר. תעשה עליו קופה".

עברו שנתיים וחצי. השוער, פרדראג ראיקוביץ', בן 22 פלוס. הוא לא נמכר, הוא גם לא זכה באליפות, והוא גם לא יהיה השוער הראשון של סרביה במונדיאל הקרוב. אתמול ראה גולדהאר במו עיניו בנתניה את הסחורה היקרה שלו חוטפת גול מ-30 מטר, שאולי גמר לו את המשימה הכי חשובה מאז לקח את מכבי ת"א: לא להפוך ליענקל'ה שחר ולהיות קבוצת לוויין למאבקי האליפות, אחרי שכבר זכתה בשלוש אליפויות רצופות. ראיקוביץ' הצליח גם לספוג שער – שאפשר היה למנוע – בזמן פציעות, בעוד שהשוער ממול, ארנסטס שטקוס, מבוגר ממנו בעשר שנים ועולה שלושה מיליון יורו פחות, לקח פצצה של איתן טיבי.

עכשיו נשאלת השאלה איך מכבי ת"א שנבנתה הקיץ כדי להחזיר בכוח את האליפות, אם לא להתאבד עליה, לא רק שמטה את היתרון במשחק שבו שלטה לחלוטין במחצית הראשונה, אלא גם הצליחה להפסיד אותו.

ומילה לניר קלינגר. אחד המשפטים הכי גדולים שאמר פעם היה ש"הפרשנים בישראל מנתחים משחק לפי התוצאה הסופית", ולכן צריך לאמץ את המסקנה ולומר: הפועל חיפה שלו היא ווינרית. אבל אם היא תבוא למשחק הבא כמו שבאה למחצית הראשונה, מה שיישאר לה מהעונה הזו זה הניצחון של אתמול אבל לא כרטיס לאירופה.

פרדראג ראיקוביץ'. שלושה מיליון יורו (אריאל שלום)
פרדראג ראיקוביץ'. שלושה מיליון יורו (אריאל שלום)

2. מרוב שכולם מחפשים סיבות למה הפועל ב"ש לא תזכה באליפות שלישית, הפועל ב"ש זוחלת כל הדרך לאליפות שלישית, וזה בלי סיבה מיוחדת. ללא שני האסים שלה, וואקמה ו-ויטור, עם אלחמיד, זריהן או אורן ביטון בהרכב, ועם מלחמה אינסופית בשומן, בשובע, ובגיבנת הזו שכמעט ואין קבוצות שזוכות באליפות שלישית ברציפות, בטח לא מועדונים שצריכים עדיין לקחת מספר ולעמוד בתור.

אבל יש דבר אחד שלא ניזוק אצלה השנה: הגודל של התחת. כל כך הרבה כדורים שרקו שם בסיום ליד השער של גיא חיימוב, שאפילו גל לייבוביץ' שרק לסיום.

מה עבר בראש של לייבוביץ' כשהחליט במקום פאול אחרון בהחלט לשרוק לסיום אחרי ההכשלה של מאוויס צ'יבוטה? לאן הוא מיהר? מה עובר למשבצי השופטים כשהם מחברים שופטים של פלייאוף תחתון למשחקי מאני טיים בפלייאוף עליון? איזו כברת דרך שיפוטית עבר לייבוביץ' כדי לעמוד במערכת הלחצים הזו שמגולמת במשחק בין הפועל ב"ש לבני יהודה? התשובות יינתנו במעמד בו יעמוד יוסי אבוקסיס לדין משמעתי. מחרתיים, כנראה.

גל לייבוביץ'. מה עבר עליו? (דני מרון)
גל לייבוביץ'. מה עבר עליו? (דני מרון)

3. אחד התיאורים המפליגים שהיו ניתנים לשוער העבר חיים לוין היה שבכל פעם שהוא יצא לגיחה ברחבה, צל ענק של בואינג כיסה את הנוכחים. זה בא כדי לתאר את לוין סוגר כל פינה באמצעות זינוק אופקי, יהיה מה שיהיה.

כשלוין שיחק, שמרו פה אישית. הכל היה סטטי. כדור עלה לרחבה ואליו יצא השוער. בכדורגל המודרני, בו שומרים אזורית, התזוזה של השחקנים היא לפעמים בניגוד לתנועה הטבעית. הטעיות, חסימות, כניסה לנבדל רק כדי להיות שם כשהמגן יעשה צעד אחורה. לשוער אין הרבה אופציות לצאת, ובלאו הכי אין פה כבר שוערים שיש להם צל של בואינג, אולי צל של פייפר. היום כל שחקן מקבל כמה משימות הגנתיות, ולשוער נשאר רק להיות אחראי ומרוכז. לצאת מהקו? רק אם הוא חלק מהנעת הכדור.

ולכן, שני השערים שספגו אתמול ויסקארה וגינזבורג במושבה היו שערים שלא יכולים להתקיים אם שני השוערים היו פשוט נשארים במקומם. ויסקארה יצא ואילץ את קמארה לנסות ולחסום את לידור כהן, כדי לאפשר לשוער לקחת את הכדור, ואילו גינזבורג יצא למקום שקשה להגיע אליו ופשוט תפס ראש ולא כדור, מה שהביא לפנדל. שוער צריך לצאת אם יש לו סיבה ומקום לצאת אליו.

ועוד הערה: הסיבה ששמעון אבוחצירה לא סגר את היום כמו וו לי משנגחאי ומאורו איקרדי מאינטר, שכבשו רביעיות, היא כנראה גם הסיבה שבאימוני הנבחרת הקרובים לא יראו אותו. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי