אלאך: קשה לבנות קבוצה חזקה כשמביאים יותר מ-100 שחקנים

אלאך
מו אלאך | ערן לוף

רוטן יישאר, לא תהיה רעידת אדמה בסגל, מחלקת הנוער תקבל עדיפות. המנהל הטכני סיים לחקור מה לא עבד בשבע השנים הרעות של מכבי חיפה. עכשיו זמן חזון ומסקנות: "אין לנו זכות להגיד אליפות בעונה הבאה". ראיון

(גודל טקסט)

מו אלאך תמיד היה איש של נתונים, ואם שאלתם את עצמכם מה עשה המנהל הטכני של מכבי חיפה מאז שהגיע, יש לו תשובה: "לא קל להגיע באמצע העונה. אני כאן חמישה חודשים ולא הייתי מעורב בכל ההחלטות. הדבר היחיד שעשיתי כשהגעתי היה לנתח שש-שבע שנים אחורה כולל העונה הנוכחית. היו לנו תשעה מאמנים שונים, יותר מ-100 שחקנים, שינויים בצוות המקצועי והרפואי. המון דברים קרו בשש-שבע שנים. מה שאני רוצה לעשות – ואמרתי את זה להנהלה לפני שהגעתי – זה להפוך את העסק ליותר יציב. המשכיות ויציבות אלו דברים חשובים מאוד".

איך התנהל הניתוח שלך?
"הסתכלתי על הנתונים. יותר מ-100 שחקנים בפרק זמן כזה. אתה שואל את עצמך: איך בנו פה קבוצות? כשאתה מסתכל על הקבוצות שזכו בתארים בשנים האחרונות, תראה שהן היו יציבות מבחינת שינויים בסגל. מבחינתי, יציבות במועדון זה דבר חשוב. כשאתה מביא יותר מ-100 שחקנים, קשה לבנות קבוצה חזקה. כשאתה מחליף כל כך הרבה מאמנים, אתה מקבל פילוסופיות שונות וגישות שונות. אני חושב שה-DNA של מכבי חיפה צריך להוביל אותנו. הוא צריך לקבוע אילו אנשים יעבדו במועדון ולא להפך. כל מי שירצה להגיע למכבי חיפה בעתיד יצטרך להביא משהו ולהתאים למועדון. זה שינוי חשוב ומעניין שאנחנו צריכים לעשות".

הוא הגיע מוויטסה, שם עבד ארבע שנים וחצי. בשנים האחרונות, כל איש מקצוע זר שהגיע למכבי חיפה הפך לסוג של מושיע. גם אלאך. כשדברים המשיכו להתרסק, גם הוא ספג ביקורת, אבל לא דיבר. עד עכשיו. ביום שני התייצב האיש שהגיע לבנות את מכבי חיפה לסבב ראיונות עם כלי התקשורת ודיבר על חזון, תכניות לעתיד, איך יוצאים ממשבר ואיך בונים מועדון מחדש. הוא גם לא שכח להצהיר: מהפכה לא תהיה. עכשיו מחפשים יציבות.

 מחפש המשכיות ויציבות. מו אלאך (ערן לוף)

מו, ספר לנו קצת על ההחלטה לעזוב את ויטסה ולהגיע לישראל.
"הסיבה הראשונה הייתה מקצועית. במשך 12 שנה הייתי מנהל טכני בהולנד במספר קבוצות וגם בהתאחדות. שאלתי את עצמי מתי אעבוד מחוץ להולנד. הייתי סקרן לגלות תרבויות כדורגל שונות ואנשים חדשים. בחרתי במכבי חיפה כי זה מועדון גדול. זה מועדון של העם ואני אוהב מועדונים עם זהות. הסיבה השנייה הייתה להתפתח כבן אדם אחרי שגרתי 44 שנה בהולנד. אני אומר לילדים שלי לנסוע כמה שיותר כי אז פוגשים הרבה אנשים. וכשאתה פוגש אנשים שונים, אתה לומד להכיר את עצמך כל פעם מחדש".

הרבה דברים בעבר שלך מתחברים לאופי המיוחד של העיר חיפה.
"ישראל היא מפגש בין העולם המערבי למזרח התיכון במדינה אחת. כל כך הרבה תרבויות שונות, אנשים מרקעים שונים וכל כך הרבה סיפורים לספר. אני גדלתי בעולם המערבי, אבל אני גם מרוקאי ותמיד הייתי חלק מבני המיעוטים בהולנד. אני שילוב של שני העולמות בבן אדם אחד ואולי לכן אני מרגיש כל כך נוח בחיפה. זה משהו טבעי. אף אחד לא מדבר איתי על הדת שלי ומאיפה הגעתי. זה בכלל לא סיפור עבור האנשים שאני עובד איתם".

זה היה סיפור בהולנד?
"בימים אלה, זה סיפור בכל העולם".


מגדירים אותך בהולנד כאיש המארגן, אדם שבא ובונה מועדונים. אולי הסתכלת יותר מדי אחורה ופספסת את העונה הנוכחית
?
"ממש לא. מה שאני עושה עכשיו זה לקבל את העובדה שאנחנו במשבר. אנחנו במשבר גדול! זה מאוד פשוט. אנחנו צריכים לשחק ולצבור נקודות ובאותו זמן, לנתח את המערכת, להכין תכניות ולהוציא אותן לפועל לקראת העונות הבאות. זו אחת הסיבות שלא רציתי להביא שחקנים חדשים בינואר כי זה לא הפתרון. אם היינו עושים את זה, היינו מתעלמים מהבעיות ואני רוצה להתעמת עם הבעיות. אם אתה מתעמת עם בעיה ומקבל אותה, אז אתה יכול לפתור אותה. אני לא יכול לשנות הכל לבד, אגב".


רכש בינואר זה לא הפתרון למשבר של מכבי חיפה. אלאך (ערן לוף)

כשמדברים בישראל על מנהל ספורטיבי, חושבים על ג'ורדי קרויף. חששת מהשוואות?
"מעולם, בחיים ובקריירה, לא השוויתי את עצמי למישהו אחר. אני לא שופט את עצמי לפי השוואות למישהו אחר. אני מרוכז רק במועדון שלי ובאנשים שאני עובד אצלם. אני לא מסתכל על אחרים, אלא רק מנסה ללמוד מהם וזה נורמלי. מי שרוצה לעבוד במקצוע הזה, צריך לדעת שישפטו אותו".


באותן שנים רעות של מכבי חיפה לא היה מי שהכתיב מדיניות. זה מה שבאת לעשות?

"בדיוק ההיפך. מועדון לא צריך לתת 100 אחוז כוח לבן אדם אחד. זה לא טוב. אל תתנו את כל הכוח לי או למאמן. אני מאמין בשיתוף פעולה. יש לנו את מנהל האקדמיה, הסקאוט הראשי, המאמן, אני וההנהלה צריכים לחשוב טוב על ההחלטות שאנחנו צריכים לקבל. אני לא אהיה המנהל הטכני שאומר: 'זאת ההחלטה, אתם צריכים ללכת איתי ולתת לי מה שאני רוצה'. זה לא טוב לארגון. אני צריך לקחת אחריות ולהסביר למה אני רוצה לקבל את ההחלטה. אסור לתת כוח בלתי מוגבל לאף אחד".

אתה איש של נוער, סטטיסטיקות וסקאוטינג. זה הדגש שלך לעתיד של מכבי חיפה? מה הפילוסופיה?
"האנשים עושים את המועדון. זו לא קלישאה, אלא עובדה. מה ה-DNA של המועדון? ניצחונות. למועדון הזה יש היסטוריה של ניצחונות וזכייה בתארים. זה מועדון גדול כמו מועדונים גדולים אחרים באירופה שרגילים לזכייה בתארים. במכבי חיפה הכל קשור בניצחונות. בעתיד אנחנו צריכים להיות הכי טובים בכל מה שנעשה. בזה אני מאמין. השחקנים הכי טובים, המאמנים הכי טובים, הצוות הטכני הכי טוב. אני רוצה שנהיה הכי חדשניים והכי טובים בכל דבר כי בסופו של דבר הכל קשור בניצחונות. זה לא משנה מי בא ומי הולך, ה-DNA של המועדון, גן הניצחונות הוא הכי חשוב בשבילי כשמדברים על העתיד. כמובן, להיות יציבים ולהיות כל שנה בטופ 3. מתי זה יקרה? בעוד שנה, שנתיים או שלוש? אל תתנו לי מסגרת זמן".


"במכבי חיפה הכל קשור בניצחונות". יעקב שחר ומו אלאך

אתה מדבר על יציבות, אבל יש גם צורך בשינוי כי העונה היא לא הצלחה. איך זה משתלב?
"תן לי לענות במשפט אחד: לפעמים שינויים קטנים עושים הבדל גדול. אנחנו רוצים לעשות את השינויים הנכונים והם יהיו מינוריים במטרה להביא תוצאות גדולות. זה משהו שאני רוצה להתמקד בו. אנחנו בונים, אי אפשר לשנות הכל ואנחנו לא צריכים לעשות את זה. ננתח בצורה חדה וחכמה אילו החלטות ישפיעו בצורה הכי טובה כשאנחנו בוחנים את התפתחות המועדון. לא תהיה רעידת אדמה. שניים, שלושה, ארבעה או חמישה שינויים בסגל".

והמאמן?
"אנחנו מאוד מרוצים מפרד רוטן ורוצים להמשיך איתו. הוא הוסיף משהו להתפתחות של המועדון. אנחנו רוצים לבנות והוא יהיה חלק חשוב עבורנו. יש לי ביטחון מלא בו".

כשהגעת למכבי חיפה, ידעת שתביא יום אחד מאמן שאתה מכיר מהולנד?
"לא עבדתי עם פרד רוטן בעבר, אבל כן הכרתי אותו וראיינתי אותו. תפקיד המאמן הוא החשוב ביותר במועדון. כשאתה מקבל החלטה על מאמן, אסור לך לעשות טעויות. גיא לוזון? אני מכבד אותו ולא רוצה לדבר עליו".

יש לך שם בהולנד של אחד שלא אוהב תקשורת.
"תלוי עם מי דיברת… (צוחק). אין לי בעיה לדבר עם התקשורת, אבל אני חושב שהמאמן והשחקנים הם האנשים שהתקשורת צריכה לעסוק בהם. מסכים שראיונות הם חלק מתפקידי, אבל לא כל שבוע. ברגעים מסוימים של העונה, אני אהיה מוכן לדבר, כמו עכשיו".


רוטן. על פי אלאך הוא יאמן את מכבי חיפה גם בעונה הבאה (ערן לוף)

אבל מכבי חיפה זה לא מועדון רגיל, הוא אולי מושך יותר תקשורת מכל מועדון בישראל. זה יותר מדי? מייצר לחץ?
"היום בכל מקום יש רדיו, טלוויזיה ואתרים. הרבה אנשים כותבים על הקבוצה והשחקנים ומריצים שמועות. זה חלק מהתפקיד שלנו. שחקנים צריכים להתמודד עם זה. מו, המנהל הטכני, צריך להתמודד עם זה. מי שלא מסוגל להתמודד עם דרכי העבודה של התקשורת – ולתקשורת יש דרכים שונות לעבודה – צריך ללמוד לקבל את זה. דרך התקשורת, אנחנו מדברים עם האוהדים שלנו. כשאני הייתי שחקן, לא היה אינטרנט ורשתות חברתיות. קראנו עיתונים מסקרנות לראות איזה ציון הכתב נתן לנו. היום, לכל אחד יש דעה. שחקנים צריכים להתמודד עם זה".

בוא נדבר על מחלקת הנוער. היא תספק בעתיד יותר שחקנים?
"מחלקת הנוער גבוה בסדר עדיפויות שלי. היא מאוד חשובה למועדון כמו מכבי חיפה וזה לא קשור רק בסיפוק והכשרת שחקנים לקבוצה הבוגרת. מחלקת נוער טובה שלנו תתרום להתפתחות של הכדורגל הישראלי. אנחנו לא חושבים רק על עצמנו אלא גם על תרומה לכדורגל בישראל".

כרגע, יש במחלקה מספיק כישרונות?
"הבעיה לא רק אצלנו. הפער בין מחלקת הנוער לקבוצה הבוגרת גדול מאוד. אני חושב שאנחנו, המועדונים והכדורגל הישראלי בכללותו, צריכים לחשוב יחד איך סוגרים את הפער הזה. למשל, קבוצות מילואים זה חשוב. ועוד דבר, בלי חדשנות לא נתפתח. גם בקבוצה הבוגרת וגם במחלקת הנוער אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם אנחנו מחדשים מספיק כדי להביא את השחקנים שלנו לרמה גבוהה ומה אנחנו צריכים כדי לייצר שחקנים ישראלים טובים?".


עוואד. הפער בין קבוצת הנוער לקבוצה הבוגרת גדול מאוד (ערן לוף)

היית רוצה להחזיק מכבי חיפה ב' בליגה השנייה?
"זו שאלה מעניינת כי בהולנד עשו את זה. אני יכול להגיד שעבור מועדון כמו מכבי חיפה זה יהיה תסריט מושלם. האם זה טוב לכדורגל הישראלי? זה כבר סיפור אחר".

אז איך סוגרים את הפער הזה כדי ששחקנים צעירים לא יתפספסו?
"ברור שאחוז קטן משחקני הנוער מגיע לקבוצה הבוגרת. בוא נהיה כנים כי זה ככה בכל העולם. מי שלא, עדיין נרצה שישחק כדורגל מקצועני ברמה הכי גבוהה שהוא יכול כי זה טוב לנו ולשחקן. הכל קשור באסטרטגיה של המחלקה. איך נלמד כדורגל, איך נשתמש בחידושים, מה ניתן לשחקנים כדי לפתח אותם. אבל זה קשור גם בניהול חוזים. המועדון צריך אומץ לתת לשחקנים צעירים הזדמנות להתפתח ולהפוך לשחקני בוגרים. אם אני יודע שיש כישרון במחלקה שאמור לעלות לבוגרים בעוד שלוש שנים, האם אחתים שחקן רכש באותה עמדה לחמש שנים או שאקח שחקן לשנתיים-שלוש עד שיגיע הכישרון? זה ניהול חוזים וזה לא פשוט. מה האוהדים רוצים? כולם יגידו גם אליפות וגם שחקני בית. השילוב הזה מושלם ואני מקווה שנגיע לשם בעתיד".


ה-DNA של מכבי חיפה כולל יותר שחקני בית שייצרו זהות?

"כרגע הכי חשוב למצוא את דרך הניצחונות. אחת המטרות שלי היא שתוך שלוש או ארבע שנים לפחות 30-40 מהסגל יגיעו ממחלקת הנוער".

לסיכום, אתה יכול לתת הבטחה מתי מכבי חיפה תצא מהמשבר?
"הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות זה להחזיר לאוהדים את הגאווה. זו המחויבות הראשונה שלנו. בכדורגל קשה להבטיח דברים. אנחנו רוצים לייצר המשכיות ולהיות יציבים. עכשיו אנחנו צריכים להתמקד ולהיות צנועים. אחרי שש-שבע שנים, אין לנו שום זכות להגיד שנהיה אלופים בעונה הבאה. בואו נהיה צנועים. אגיד שאנחנו רוצים להחזיר את הקהל לאצטדיון, להחזיר לו את הגאווה ולהיות קבוצה תחרותית. זו המטרה הראשונה".


"אין לנו שום זכות להגיד שנהיה אלופים בעונה הבאה" (ערן לוף)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי