השתיקה יפה לכדורגלנים: ב"ש וראדי בדרך לפרידה מרירה?

מהראן ראדי
מהראן ראדי | אודי ציטיאט

חמישה חודשים מחוץ להרכב, ירידה חדה בדקות והעלבון שהתחזק בינואר הובילו את סמל ההצלחה של האלופה לפוסט סטייל קאנטונה. ההיסטוריה המנומסת שלו זיכתה אותו בסליחה. בכר וברקת לא טועים, אבל שוב במסלול התנגשות

(גודל טקסט)
אלוהים רואה הכול מלמעלה. בחמש וחצי העונות הקודמות הופנו אל הגדול מכולם תפילותיו של מהראן ראדי, שהתחנן לקחת אליפות ועוד אליפות, עד לביסוס מעמדו כשיאן הזכיות הרצופות של כדורגלן ישראלי בתואר הנחשק. עוד הנפה אחת וראדי יעקוף את יעקב הילל ויהיה בודד בפסגה. התקדמותו לעבר שלב ההנפה הייתה יכולה להיות משמחת יותר עבורו, אלמלא איבד את מקומו בהרכב של ברק בכר ונדחק לשולי הספסל הבאר שבעי התוסס. הרוטציה מכבידה עליו, גרירת הרגליים של המועדון בעניין הארכת חוזהו מאכזבת אותו. אפילו אצלו, סמל ההבלגה והשליטה העצמית, פקע מיתר. בלילה שהאדומים חגגו ניצחון על בית"ר ירושלים העלה ראדי פוסט מטלטל לרשתות החברתיות. "אני אמשיך לשתוק למרות שהאמת כל-כך ברורה והסבלנות תשתלם בסופו של דבר", כתב אחד משלושת הקפטנים הפעילים של האלופה, וסיים בשורת המחץ – "אלוהים רואה הכול".





למה התכוון המשורר? אלוהים יודע. מה שכן, חובבי הז'אנר מוזמנים לחפש קווים מקבילים בין "קינת ראדי" ובין "הבלדה לשחפים", פרי מוחו הקודח של אריק קאנטונה. "כאשר השחפים מלווים את ספינות הדיג, זה מפני שהם חושבים שכמה סרדינים יושלכו לים", אמר כוכבה הצרפתי, האלמותי, של מנצ'סטר יונייטד ברגע של התעלות ספרותית מזוקקת.


הים הוא לא אותו הים, אבל באר שבע עומדת לדוג עוד אליפות. ערב משחק העונה (שאיבד מיוקרתו בגלל חולשת המכבים) נדרש ברק בכר לסוגיית הפוסט שחיבר ראדי, והזדרז למחוק אותו מרשימת הנושאים שאמורים להטריד אותו. חזרתם של שחקניו בשלום מהמפגש הערב עם מחלקת הפוסט טראומה של מכבי מעסיקה אותו הרבה יותר, כפי שניתן היה להבין מדבריו ולפיהם הוא לא מצא פגם כלשהו בפוסט המדובר. "מהראן הוא נכס עבור המועדון שלנו וברור שהוא רוצה לשחק", אמר בכר במסיבת העיתונאים. "כל שחקן מאוכזב כשהוא לא משחק והלוואי שיהיו לנו עוד הרבה שחקנים כמוהו".


קבלן האליפויות יליד כפר סולם כבש את הקהל הבאר שבעי באישיותו וביכולתו. הוא נחשב ליקיר האוהדים ואחד השחקנים החביבים על אלונה. במארס אשתקד, הרבה לפני שחוזהו הדו-שנתי הגיע לסיומו, הזדרזה מעסיקתו להבטיח את הישארותו עד לקיץ 2018. כעבור שנה זה לא קרה, ובנקודת הזמן הנוכחית נראה שהוא יותר קרוב לסגירת מעגל בסכנין מאשר לסגירת חוזה חדש אצל משפחת ברקת.



קאנטונה. יש דימיון ביצירות? (Gettyimages)



הנה כמה עובדות. ראדי פתח העונה ב-11 משחקים בלבד, לעומת 27 ו-28 בשתי העונות הקודמות. הוא שיחק עד כמה פחות מ-50 אחוז מכמות הדקות בעונה שעברה ולא ראה הרכב בליגה למעלה מחמישה חודשים. אגב, ב"ש הפסידה פעם אחת בלבד עם ראדי בהרכב – למכבי נתניה – וניצחה בשישה כולל את המשחק הראשון העונה נגד מכבי ת"א.


כבר בחודש ינואר הופיעו עננים אפורים מעל עתידו של ראדי בטרנר. באר שבע התחזקה במרואן קבהא ובחנן ממן, מתוך כוונה לתת מענה לכל התפתחות בגזרת מיכאל אוחנה. דריכה על אצבעותיו של ראדי ובהמשך על יבלותיו כלל לא עמדו על הפרק. ממן פתח בסערה את הקדנציה שלו בנגב, כבש ארבעה שערים ובישל עוד שניים. ממקום מושבו על הספסל ראה ראדי, שנעלב ושתק, את מחליפו נותן בראש, ושמע את הקולות של הקהל החוגג. כך או אחרת, אומרים שככה חולפת לה תהילת עולם.


ראדי, שבחודש יולי הקרוב ימלאו לו 36 שנים, זכה בחמש אליפויות רצופות (שלוש עם מכבי, שתיים עם ב"ש), וטובים סיכוייו לעשות את זה בפעם השישית. זכייה שלישית ברציפות במדים האדומים תשווה את מספר זכיותיו עם הצהובים. בשלוש עונותיו במכבי הבקיע ראדי 14 שערים, שניים פחות לעומת תפוקתו עד כה בבירת הנגב.



קבהא. דרך לראדי על האצבעות (דני מרון)



בעוד שמונה מחזורים תסתיים העונה, וקבלן האליפויות מכפר סולם עדיין לא יודע אם הוא הולך או בא. בסכנין ישמחו לקלוט אותו, ולאן שיפנה, תמיד שמור לו מקום בראש סולם המשפיעים על ימי הזוהר של הפועל באר שבע בעידן הפוסטים והרשתות החברתיות. הוא תמיד נתפס כבחור טוב. שתק גם כשקומץ אוהדי מכבי ת"א התנכל לו. הנחמדות שלו והעובדה שלא התעסק בפוליטיקה, בדת ובלאום ולא נגרר לפרובוקציות הפכו אותו קונצנזוס ואולי זיכו אותו בסליחה של בכר, שדפדף את הפוסט והתקדם הלאה.


אולי, טוב יעשה אם יאמץ הצעה שהוא עצמו הגה, בתוקף תפקידו כחבר "הנבחרת לאחריות חברתית". במגבעתו החדשה-ישנה ראדי מתכוון לבעוט את הגזענות מחוץ לתחומי המגרש, ויש לו גם טיפ למי שמתחמם על הקווים. "החיים קצרים מדי כדי לבזבז אנרגיה על כעס או שנאה", הוא אומר בסרטון מחודש, "יותר טוב לנו לחיות באהבה, סובלנות, וכבוד. גם כשקרו לי דברים קשים – זה רק חיזק אותי, וחשוב לי שכל ילד או ילדה ירגישו ככה לגבי עצמם".


כדורגל זה ביזנס, במיוחד כשאתה בן 36. בכר וברקת כבר מריצים את דור ההמשך וכל הזמן מחפשים את הדבר הבא. המקרה של ראדי שונה מהובאן, סוארס וכמובן בוזגלו, אבל בשורה התחתונה, מאבק שאין בו טובים ורעים או צודקים וטועים, עוד עלול להסתיים בפרידה מרירה של הפועל באר שבע מאחד מסמלי ההצלחה הכי גדולים שלה. עוד פרידה מרירה יש לומר.




"תמשיך ככה, ראדי, אתה אדם גדול שמהווה דוגמה. הלוואי שעוד רבים ילמדו ממך", כתב לו השבוע אוהד בית"רי מוכר. ככה זה בארץ. השתיקה יפה. במיוחד לכדורגלנים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי