שידורי המהפכה: שיפוט הוידיאו בדרך למשחקי ליגת העל

שופט וידאו VAR
שופט וידאו VAR | Gettyimages

מה שנחשב לחלום רחוק, הפך בעקבות המונדיאל לרפורמה שמעבר לפינה. הקטנות לא צפויות להתנגד, איגוד השופטים לא יערים קשיים והמנהלת צפויה לתת אישור. ה-VAR מגיע לישראל

(גודל טקסט)

ביום חמישי הקרוב צפויה להתכנס הנהלת מנהלת הליגה כדי לדון במספר נושאים. המרכזי שבהם יהיה הכנסת עוזר שופט וידיאו, או כפי שכולנו מכירים אותו, ה-VAR – למשחקי ליגת העל בעונה הקרובה. כמה משחקים, מאיזה שלב ומתי זה יקיף את כל 240 המשחקים בעונה בליגת העל, כל זה עדיין לא סגור.

בוועדה יושבים שבעה נציגים: נציגי מכבי ת"א, בית"ר ירושלים, מכבי פ"ת והפועל רעננה מליגת העל ונציג מהליגה הלאומית – במקרה הזה הפועל נצרת עילית, שאינה רלוונטית לנושא. כמו כן יושב שם נציג המנהלת – היו"ר ארז חלפון – וכן נציג ההתאחדות. מסתמן רוב להחלטה, אם כי לא בטוח שמוחלט. ההצבעה הקובעת תהיה בפורום ה-18, ש-14 מהחברים בו הם נציגי כל קבוצות ליגת העל. ההערכה כי שם בהחלט יהיה רוב. מתי ואיך זה יתבצע, תיכף נבין.

"האסימון נפל לי בפברואר", מספר מנכ"ל המנהלת, ניקולאס לב. הוא מדבר על המשחק בין מכבי ת"א להפועל ב"ש, כשאבי ריקן בעט כדור שפגע במשקוף ועבר את קו השער, אבל אף אחד מששת השופטים במגרש לא הצליח לראות זאת. במנהלת התחילו אז לדבר על טכנולוגיית "עין הנץ". מדובר על טכנולוגיה מאוד יקרה שתקפה במשחקי גביעי אירופה וגם בפרמייר-ליג ויש לה סטטיסטיקה מאוד ברורה: אחת ל-250 משחקים בממוצע יש רגע מחלוקת שמוכרע בעזרת "עין הנץ". לא מביאים מערכת כל כך יקרה לליגה שיש בה 240 משחקים בשנה. לעומת זאת, עוזר שופט וידיאו פותר בעיה פעם בשלושה משחקים, כלומר ב-80 מקרים בממוצע בעונה. שווה.


ה-VAR cמונדיאל. יגיע בקרוב לישראל? (gettyimages)

מנהלת הליגה נכנסו לתהליך מואץ בתיאום עם איגוד השופטים כדי לאשר את העניין למשחקי ליגת העל. לב יצא עם מיילן טנזר, מנהל הטלוויזיה וזכויות המדיה במנהלת (לשעבר מנכ"ל ערוץ הספורט וממייסדיו), לכנס עיוני בן יומיים בלונדון בנושא. אליהם התלוו מנכ"ל איגוד השופטים יריב טפר ושופט הכדורגל לשעבר שמואל שטייף, שאמור לנהל את הפרויקט באיגוד, מינוי שיאושר ביום שלישי הקרוב.

הנציגים הישראלים למדו במשך יומיים את הנושא, ובין השאר התוודעו לסטנדרטים של IFAB, הגוף הרגולטורי של פיפ"א, ולפיו נדרשים לקיום עזרה של שופט וידיאו מספר פרמטרים: חדר אטום, שאליו אין גישה לאוהדים, שחקנים או מנהלים, שיצולם לצרכי בקרה ויכול לצורך העניין להיות גם קרוואן; עורך וידיאו שמופעל על ידי עוזר שופט הוידיאו (שופט פעיל בליגת העל, בעיקר  שופט שהוגדר בעבר כשופט רחבה – פורמט שצפוי להתבטל עם הכנסת ה-VAR); ולבסוף AVAR – עוזר לעוזר שופט הוידיאו, שיהיה שופט זוטר יחסית. נוסף לשלושת האנשים בתוך החדר, יהיה גם טכנאי במגרש, שינגיש לשופט את מסך הוידיאו.  

במנהלת נכנסו לדיונים על תשתיות. שלוש חלופות עלו: חדר וידיאו בכל אחד מהאצטדיונים שיש בארץ, מצב שהוא כמעט בלתי אפשרי עם סבירות אפסית; חדר מרכזי כמו שהיה במונדיאל ברוסיה (נניח ליד אולפני טלוויזיה), שזה עניין מאוד יקר ומחייב העברת סיגנלים מכל מצלמה בו זמנית, עם סבירות מאוד גבוהה לתקלות וניתוק מהותי בין צוות השיפוט בחדר הוידיאו לצוות השיפוט במגרש. אופציה כזו היא בעלת סבירות נמוכה. האופציה השלישית, שכנראה גם תומלץ, היא ניידת זהה לניידת שידור שתגיע למגרש, תתחבר למצלמות ותשהה באזור מאובטח. לצורך העניין, ומכיוון שבכל יום משוחקים לכל היותר ארבעה משחקים, יוכשרו ארבע ניידות כאלה לכל היותר.


חדר שופטי הוידיאו. מה יהיו העלויות? (gettyimages)

המנהלת מתכוונת לצאת למכרז לתפעול ניידות הוידיאו (שמן הסתם תקצה את עורך הוידיאו ואת הטכנאי), ואין הכרח שדווקא גופי השידור יזכו במכרז. זו יכולה להיות לצורך העניין גם חברה שעושה גרפיקה ממחושבת. מה העלות? "שלושה מיליון שקל בעונה, 12,500 שקל למשחק, עסקה לחמש שנים", קובע לב. עלות לקבוצה: 200 אלף שקל לעונה, מיליון שקל לכל התקופה, כולל עלות השיפוט. תידרש גם הכשרה לשופטים, שלא ברור מי ישלם אותה, כי עד כה המנהלת לא שילמה על הדרכת שופטים, וייתכן כי תהיה זו עלות שתיפול על ההתאחדות.

עניין העלויות אמור להכריע את ההצבעה בעניין. שני נציגי הקבוצות הקטנות בהנהלת המנהלת, אלה שהעלות כבדה עליהם ביחס לאחרים, נשמעו תומכים. בעלי הפועל רעננה, אשר אלון: "עלא כיפאק. מי שנפגע מהחלטות שופטים שגויות, בדרך כלל, אלה רק הקטנות. בקטע הזה אנחנו בעד. זה משהו שהיה צריך להיות שעה אחת קודם. חשבתי שזה יהיה הרבה יותר יקר".

אבי לוזון, מכבי פ"ת: "בעיקרון אני בעד, השאלה היא מה הן העלויות. אם העלות תהיה 200 אלף שקל לקבוצה, אין בעיה. אם העלות תהיה הרבה יותר גבוהה, אתנגד. תמיד דופקים את הקטנות, ולכן הן ייהנו הכי הרבה מהכנסת ה-VAR לשיפוט". בעלי מכבי נתניה, אייל סגל: "אם זה יעבוד כמו שצריך, לא נתנגד. הבעיה הגדולה היא שהרגולציה אינה רגולציה. אני חטפתי לא מעט מבעיות כאלה, אם זה יהיה כראוי, אשמח מאוד. אני בעד טכנולוגיה שתמנע לזות שפתיים".


אבי לוזון. תומך במהלך (אודי ציטיאט)

ויש כאלה, שנשארו בעילום שם, שמעלים תהיות: "במונדיאל היו 33 מצלמות למשחק וכמות לא מבוטלת של שמונה מצלמות סופר-סלואו ושש אולטרא-סלואו. אין מספיק מצלמות במשחקים אצלנו, וגם כשיש, חלקן מצלמות אווירה. זה אקט פופוליסטי". באיגוד השופטים ביטלו את הטענה והפנו אותנו לסטנדרטים של IFAB שמחייבים כיסוי מינימלי של ארבע מצלמות בלבד כדי להפעיל  VAR.

ה-VAR הולך לעבור האצה בכניסתו לכדורגל העולמי. רוב ההתאחדויות בוחנות. גם בהתאחדות הספרדית, שם התנגדו עד כה לשופטי רחבה, הולכים להליך מואץ. מקצועית, טוענים במנהלת, ישראל לא יכולה להישאר מאחור בעניין והשחקנים הישראלים יצטרכו להתרגל מהר לסטנדרטים שיהיו כפופים אליהם במשחקים הבינלאומיים – בנבחרת ובקבוצות – ולהיות יותר זהירים ברחבות/

"ה-VAR משנה סטטיסטיקה מטעות קריטית אחת לשלושה משחקים, לאחת ב-20 משחקים", אמר לב והוסיף: "זה מוריד את בזבוזי הזמן, כי יש פחות ויכוחים. משחקים יותר כדורגל, יש פחות צהובים ופחות התחזויות. אפרופו ניימאר, שלא הבין את זה". כדי לשכנע את הקבוצות הקטנות שיהססו עקב העלויות טוענים במנהלת כי ההחלטה תהיה אפילו כלכלית עבור הקבוצות הקטנות, שכן רוב הטעויות עד כה היו לרעתן.   


ה-VAR בבונדסליגה בעונה שעברה. ניסיון מוצלח (gettyimages)

מה יהיו לוחות הזמנים? כאן הדעות חלוקות בין רצון המנהלת לבין המלצות הגורמים המקצועיים. באיגוד השופטים טוענים כי ההמלצה היא לקיים תהליך של שנתיים, לבדוק תשתיות ולקיים תהליך הדרכתי שכולל סימולציות. ב-MLS, הליגה הצפון אמריקאית, לקחו ליגת תיכונים כפיילוט, עברו למכללות, ובסוף לליגה. גם לליגות האיטלקית והגרמנית לקח שנתיים. לעומת זאת, הפולנים עשו את אותו תהליך תוך שנה והספרדים דחסו שני כנסים של שבוע והכשירו את השופטים בתוך שבועיים.

מנכ"ל איגוד השופטים, יריב טפר: "הפרוטוקול מאפשר לכסות רק חלק מהמשחקים. זה תהליך שכן נוכל לעמוד בו. רק ברגע שנרגיש שהשופטים יכולים לעשות את המטלה הזו בצורה מיטבית, רק אז ניתן את ברכת הדרך. בכפוף לזה שהתשתיות יהיו מוכנות ומתאימות, יש אפשרות כזו. ברמת הפיילוט – לא בכל המשחקים – אפשר לעשות מאמץ, אם 'מתאבדים' על הנושא".


אלי חכמון. השופט במגרש הוא שיחליט (ערן לוף)

באיגוד מזהירים שלא כל שופט פעיל יכול להיות שופט וידיאו ויצטרכו כוח אדם מיומן שעבר הכשרה כהלכה. הם תומכים בעניין, כי זה בעצם יצמצם עד לאפס את החשש שתמיד עולה, שיש שופטים שירצו להכשיל את חבריהם כדי לתפוס את מקומם. מה שכן, שופט שיפסוק במגרש משהו אחד וישנה את דעתו על פי הוידיאו עלול לקבל ציונים נמוכים, דבר שמעלה את החשש כי השופט במגרש לא יקבל תמיד את המלצת ה-VAR. העיקרון שמנחה את המנהלת ואת האיגוד היא לא לפגוע במעמדו של השופט במגרש ולתת לו להחליט. ומסכם את הדברים טפר, שאומר: "הרכבת כבר יצאה. זו רק שאלה של זמן".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי