התחושה מוכרת: מכבי חיפה מהמרת על פוטנציאל שטרם מומש

ג'ורג' מנדג'ק
ג'ורג' מנדג'ק | יוני אריאלי

ג'ורג' מנדז'ק הפך לאחד מסמלי קריסת ספרטה ("מוסר רע ונחלש פיזית"), ביקר את התנהגות האוהדים בכישלונות גם בצרפת, אך הצעיד את מץ וקייזרסלאוטרן להצלחות ונחשב לטיפוס אהוב. פרופיל על בחירתו של אלאך

(גודל טקסט)
בכדורגל משוואות לא תמיד עובדות כמו בתרגילי חשבון פשוטים, אחרת ג'ורג' מנדג'ק הקמרוני לא היה נוחת במכבי חיפה בשלב כזה בקריירה, בקבוצה שרוצה לשפר את עצמה אחרי עונה מהגרועות בתולדותיה. לכן, כשהוא בגיל 29 ואחרי שנים בגרמניה ובצרפת עם גיחה לצ'כיה, הוא הופך למושיע של מוחמד אלאך בכרמל.


מנדג'ק לא הצליח להתאקלם בעונה שעברה בספרטה פראג שממילא גילתה יכולת חלשה והייתה אכזבת העונה בצ'כיה וכבר באמצע העונה חזר בהשאלה למץ הצרפתית, ממנה הגיע ושם היה נראה אפילו אומלל עוד יותר בחודשים האחרונים. זה משאיר לא מעט שאלות באוויר, הרי שמדובר בשחקן שהתקשה לבלוט בקבוצות שכשלו, אבל גם בכזה שלא רק מוחמד אלאך ראה בו פוטנציאל גדול ותכנן סביבו קבוצה.


מדובר בטיפוס מאוד חברותי, אחד שתמיד אומר את דעתו (ויעידו על כך הציוצים בעברית וצביעת השיער לירוק עת נחיתתו בנתב"ג) ובצ'כיה מספרים שלמרות הכל עבורם מדובר במנהיג על כר הדשא, לטוב ולרע. פאבל יאנגה המכסה עבור העיתון הצ'כי "אי ספורט" את ספרטה פראג אמר לספורט1: "מנדג'ק הוא קשר הגנתי שלא שיחק טוב בספרטה תחת אנדרה סטרמצ'וני. הוא היה הרכש התשיעי במסגרת הפרויקט היוקרתי שקרס ולא רצוי בקבוצה גם עכשיו תחת פאבל האפל".



טיפוס חברותי, שתמיד מביע את דעתו. מנדג'ק בנתב"ג (יוני אריאלי)


חברו של יאנגה לעיתון, יאקוב קונצ'ני מסר חוות דעת דומה: "מנדג'ק הוא קשר אחורי טיפוסי, חזק מאוד בקרבות אוויר ובכלל חזק פיזית, אבל חלש מאוד בחלוקת המסירות שלו. הוא חזר ממץ לספרטה ביכולת פיזית מאוד ירודה והחל להתאמן עם הקבוצה בהכנות לעונה החדשה, אבל איבד מהר מאוד את מקומו לקראת פתיחת העונה".


היו שאמרו בקמרון כי חוסר ההצלחה בספרטה פראג אינו מדד. "הקבוצה שיחקה רע מאוד בעונה החולפת וקשה היה להצביע על שחקן שגילה יכולת טובה במועדון. מנדג'ק שחקן בנוי לתפארת, חזק פיזית ויכול להועיל לכל קבוצה במשחק ההגנתי שלו בקישור. בשלוש השנים האחרונות הוא שיחק פחות, אבל זה לא אומר שהוא לא יכול להצליח בישראל", נכתב באתר הקמרוני הוותיק "קאמפוט".


עם זאת, מנדג'ק שיחק בקריירה בשבע קבוצות ורק בקייזרסלאוטרן ובמץ בקדנציה הראשונה הייתה לו הצלחה של ממש, כשבשאר הקבוצות לא הצליח להטביע את חותמו. בצ'כיה מתקשים להאמין שמנדג'ק יהפוך פתאום את עורו, אבל מדינה חדשה, קבוצה חדשה ואווירה חדשה אולי תעשה את ההבדל עבור מי שסיפר בעבר כי גדל על סטיבן ג'רארד.

נתראה מחר חברים שלי לילה טוב לכולם pic.twitter.com/mbHdVpXw9S

— Georges Mandjeck (@GeorgesMandjeck) July 22, 2018

גם עם ביקורת הוא נאלץ להתמודד, בעיקר כאשר היה מעורב ברגע מכוער על כר הדשא במדי הנבחרת עד גיל 23. ב-2008 שיחק עם נבחרת קמרון באולימפיאדת בייג'ין והורחק במשחק נגד איטליה אחר שדרך על קרסולו של אנטוניו נוצ'רינו. המשחק הסתיים ב-0:0 ומנדג'ק ספג ביקורת קשה. בסך הכל ניסיון עשיר בזירה הבינלאומית בזכות 43 הופעות במדי קמרון.


הוא החל את הקריירה ביאונדה הקמרונית ומשם עבר בגיל 18 לשטוטגרט, במדיה שיחק רק שלושה משחקי ליגה כמחליף בשנתיים בעיקר מפני שהגיע בגיל נוער ולא היה לו רישיון עבודה בשוק האירופי. בעונת 2009/10 הושאל לקייזרסלאוטרן ובה רשם 31 משחקים בבונדסליגה השנייה וסייע לקבוצה לסיים בפסגה ולשוב לבונדסליגה.


בראיון לאתר "ספוקס" הגרמני אמר מנדג'ק: "אני לא מצטער לרגע שעברתי לשטוטגרט בתחילת הקריירה. הייתי צעיר ושיחקתי שישה משחקים עם שטוטגרט, כולל בגביע אופ"א". באותו ראיון סיפר הקשר החדש של מכבי חיפה שבקמרון לא חסר לו כלום, אבל הבין שרק באירופה יוכל להתקדם ורצה להגיע בגיל צעיר כדי ללמוד את השפה הגרמנית. אחיו ואחותו הגיעו לגרמניה להיות איתו מאוחר יותר והנער הצעיר שסבל לבדו בעיר הגדולה התחיל להרגיש בבית.



רצה להתקדם ועבר לגרמניה בגיל צעיר (AFP)


אחרי שהפרק הגרמני כשל הוא עבר משטוטגרט לראן הצרפתית ושיחק גם באוקזר, אבל רק כשזו ירדה לליגה השנייה בעונת 2012/13. מחוץ למגרש הוא נחשב לטיפוס, אחד שאומרים עליו שהוא רחוק מכדורגלן ממוצע – ולא רק בשל העובדה שהוא עוסק בעזרה חברתית לחלשים. דווקא כשהקריירה לא הייתה בשיאה, הקמרוני פתח מיזם שהעסיק סטודנטים והציע להם מקומות עבודה והזדמנויות למשקיעים, מיזן שפועל לפי התעשייה הירוקה ודאג לאקולוגיה. "זו יוזמה שיכולה להפוך את העולם למקום מעט טוב יותר", אמר אז בראיון בצרפת. "אנחנו עוזרים ליצור מקומות עבודה הוגנים ומסייעים להכשיר אנשים לעבודה. זה עוזר לאנשים שלא הצליחו כל כך בחיים שלהם לבנות עתיד טוב יותר".


הצעד הבא שלו היה מעבר לליגה הטורקית לקייסרי אייג'יספור ששיחקה בליגה הראשונה ושילמה עליו מיליון יורו. הוא שיחק בה שנתיים, אבל בעונת 2015/16 עבר למץ וסייע לה לעלות לליגה הראשונה. בעונה לאחר מכן פתח ב-27 משחקי ליגה וכבש שלושה שערים וזו הייתה העונה הטובה שלו בקריירה, אבל במקביל הוא גם הסתכסך עם אוהדי מץ שזעמו על מצב הקבוצה בליגה ולא עודדו נגד ליון. הקשר יצא נגד האוהדים ואמר: "אוהדים אמיתיים לא מתנהגים כמוכם ומניפים שלטים נגדנו. אתם מתנהגים כאילו אנחנו במקום האחרון בליגה. אתם מאושרים מזה?".


דבר הוביל לדבר ומנדג'ק כאמור נחת בפראג. "ראיתי במעבר לצ'כיה אתגר גדול, משהו אחר, שונה", הסביר את עזיבת מץ. "לספרטה פראג היו שאיפות גדולות לזכות באליפות ולשחק בליגת האלופות". 

I'm very happy to join @ACSparta_CZ. It's a great opportunity for me. I can't wait to meet my teammates. It's a great project. pic.twitter.com/AIHAdy4dG1

— Georges Mandjeck (@GeorgesMandjeck) 20 ביולי 2017

בראיון בצ'כיה אמר אחרי כמה מחזורים בעונה שעברה: "אני אוהב לגלות ליגות חדשות ואתגרים חדשים, וכששמעתי על הפרויקט של ספרטה נדלקתי. המאמן סטראמצ'וני הדליק אותי בטלפון ודיבר איתי על כך שננסה לרוץ לליגת האלופות ולזכות באליפות צ'כיה. אמרו לי שאני עוזב לליגה חלשה, אבל מאז הגעתי הבנתי שזו ליגה ברמה גבוהה. הבעיה שכל קבוצה משחקת נגדנו כאילו זה גמר הגביע כי מדובר בספרטה והיה לנו קשה להצליח מולם (התאיין כשהקבוצה כבר דורגה רק חמישית, י.ז).


"הגעתי לשחק ולא לשבת על הספסל, אחרת לא הייתי עוזב את הליגה הצרפתית. לא קשה להתאקלם בפראג. עיר בה יש הרבה תיירים והיא אחת הידועות באירופה. זו קבוצה עם אוהדים שיש להם דרישות גדולות מהשחקנים. אחרי משחקים בהם לא ניצחנו הם הגיעו לחדר ההלבשה כדי שנבין עד כמה הם מאוכזבים". נשמע לכם מוכר? כעת כל שנותר לג'ורג' מנדג'ק לקוות שהתסריט לא יחזור על עצמו בכרמל, אחרי שבע שנים רעות שעוברות על הירוקים. מושיע כבר יש.


 

מאושר להיות בארץ היפה הזאת , content d'être dans ce magnifique pays , happy to be in this beautiful country. thank you very much to all fans of Maccabi Haifa for your messages it really touches me

A post shared by Georges Mandjeck 14 (@14_georgesmandjeck_off) on

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי