ב"ש רוצה לפרוק את תסכוליה על זו שהיא מפרקת מנכסיה

שמואל שיימן, עדן בן בסט, חנן ממן
שמואל שיימן, עדן בן בסט, חנן ממן | אודי ציטיאט

אחרי התבוסה בזאגרב, האלופה תפגוש הערב (21:00, ספורט1) את הפועל חיפה, שמגיעה עם בטן מלאה אחרי שאיבדה את כוכביה. זלקאי מתכונן לאלוף האלופים ומסביר על הקשר בין רוסו לממן. פרץ מזהיר: פלקושצ'נקו הבא בתור

(גודל טקסט)

כבר שנתיים ברציפות שגביע אלוף האלופים מונח בארון הגביעים של הפועל באר שבע, אחרי טיולים ליליים מול מכבי חיפה ובני יהודה. הערב (שבת, 21:00, שידור ישיר בספורט1), תנסה האלופה להניח בצד את "אירועי זאגרב" ולרשום זכייה שלישית ברציפות בתואר הרביעי בחשיבותו – הפעם על חשבונה של הפועל חיפה. אחרי ליל הבלהות באצטדיון מקסימיר ומופע האימים של שוערה היווני יאניס אנסטיס שספג חמישייה, תבקש ב"ש לפרוק את תסכוליה על זו שהיא מפרקת מנכסיה.

מחזיקת הגביע מתייצבת לערב הגאלה של הכדורגל הישראלי עם בטן מלאה וקאדר מתרוקן. האדומים מהכרמל כועסים על חוסר ההתחשבות מצד מנהלת הליגות, שסירבה לדחות את האירוע תוך התעלמות מלוח הזמנים הצפוף שלהם. הקלינגרים שיחקו אמש מול HF האיסלנדית, 48 שעות בלבד לפני המשחק עם ב"ש. אבל זה עוד כסף קטן ביחס לתחושות הזעם כלפי האדומה מהדרום, ש"פירקה להם את הצורה".

רבותיי, ההיסטוריה חוזרת: לפני 21 שנה ב"ש זכתה בגביע, ולפני שהשמפניה טשטשה את החושים, נמרטו נוצותיה. חיפה של רובי שפירא ז"ל הייתה אז בעמדה אחרת והרשתה לעצמה להעביר אליה את כוכבי הנגב, השוער אבי פרץ, ג'ובאני רוסו ולירון בסיס. גם המאמן אלי גוטמן היה חלק מהעסקה וחזר לקריית חיים, חמש דקות בקו אווירי מביתו בשכונת דניה. כעבור שנה, חיפה של גוטמן זכתה באליפות, בעוד ב"ש התרסקה וירדה ליגה. אבל הכסף ממשיך לדבר, וב"ש עושה להפועל חיפה בדיוק מה שהיא עוללה לה בסיומו של המילניום הקודם. חנן ממן, שמואל שיימן ועדן בן בסט הם רוסו, בסיס ופרץ מהפרק הקודם של ההיסטוריה. 


בן בסט. עשה את הדרך מחיפה לב"ש (אודי ציטיאט)

"מי שטוען שיש פה סגירת חשבון, הולך רחוק מדי", מנתח פרץ, אקס מיתולוגי של שתי האדומות, את שורשי הסכסוך, "בכדורגל המודרני השחקנים חזקים מהמועדונים, ומי שישלם להם שכר גבוה יותר יזכה בשירותיהם. במקרה של הפועל חיפה, מדובר בקבוצה קטנה שעשתה עונה גדולה וחד פעמית. השחקנים שלה מבוקשים, ולדעתי עוד לא נאמרה המילה האחרונה בנוגע לכוכבים אחרים שלה, שאולי ילכו בעקבותיהם של ממן, שיימן ובן בסט. אם יורשה לי להתנבא, מקסים פלקושצ'נקו, שחתום על חוזה צנוע אצל יואב כץ, עשוי גם כן לעשות את הדרך לטרנר".

את עונת השיא בקריירה עשה פרץ בעיר המדברית לצדם של רוסו וסיאד חלילוביץ'. בגמר של 1997 ב"ש ניצחה 0:1 את מכבי ת"א והשוער נתן את משחק חייו. כשתלה את הכפפות אימן שוערים בכמה קבוצות, כולל הפועל חיפה, ובשנים האחרונות הוא מתמקד בכדורי טניס כמנהלו של מועדון חובטים מצליח במרכז הארץ. "מעולם לא נהניתי מהחיים כפי שאני נהנה היום", הוא מתגאה, "למרות החששות שליוו אותי כשסיימתי את תפקידי כמאמן השוערים בהפועל חיפה, התברר שיש חיים אחרי הכדורגל". 


חנן ממן. נדד דרומה כבר בעונה שעברה (דני מרון)

איכשהו, עיניו של פרץ נשארו יבשות גם כשכל אנשי הנשיא כץ קיטרו על הדרך שבה ב"ש חתכה בבשרם החי. "אני מציע להפועל חיפה להסתגל למציאות החדשה ולהבין שכללי המשחק השתנו", אומר שוער העבר ומעניק לכץ עצת חינם: "במציאות של היום, כשב"ש משתלטת על שוק השחקנים הישראלי, קבוצות קטנות ממנה צריכות להחתים שחקנים בזמן ולא לחכות שהם ייחטפו לה מתחת לאף. למה חיכית, יואב? למה לא סגרת עם בן בסט בסיום העונה? אני מציע לך לשדרג למקסים את החוזה, כי לתחושתי הוא הבא בתור שיברח לך".

פרשת גיא חיימוב, שהושלך אל מחוץ לתחומי רחבת ה-16 בטרנר, מקשה על פרץ "להלך בין הטיפות". "התבוסה בזאגרב הוכיחה שחיימוב הוא לא הבעיה של הפועל ב"ש", הוא סבור ומיד מאגרף את הכדור אל מחוץ לרחבה: "הופעלו פה שיקולים של מאמן, ובמקרה של ברק בכר, מי אנחנו שנטיל ספק בשיקוליו. אני לא יודע מה בדיוק קרה שם, כן הצעה ממכבי חיפה, לא הצעה ממכבי חיפה, אבל כשב"ש מאוד רוצה מישהו, היא מסתדרת איתו ולא משנה מהן דרישותיו הכספיות. היו פה מאבקי כוח לא יפים. כרגע חיימוב, שהוא שוער גדול לדעתי, נתון בסיטואציה קשה, ואני מקווה שתימצא הקבוצה המתאימה בשבילו, מבלי ששכרו ייפגע".

ובחזרה לזירה הרחבה יותר. לפי הבנתו של פרץ, לגיטימי שהפועל ב"ש דורסת כל מה שזז כדי לזכות בעוד תארים, בתנאי שזה נעשה על פי התקנות. "כל עוד מהלכיה נעשים במסגרת התקנון, וכל עסקה נסגרת מעל השולחן ולא במחשכים, אי אפשר לבוא אליה בטענות. מעבר לשמירה על כללי התקנון היבש, חשוב לשמור גם על כללי האתיקה והמוסר, שהוא לפעמים חשוב יותר מהחוק. אם אין מוסר ואין הגינות, המועדון ילך אחורה". 


קלינגר. ראה איך כמה מהכוכבים שלו נודדים דרומה (ערן לוף)

ומה הולך לקרות במוצאי שבת, כששתי האדומות ייפגשו על התואר הראשון העונה? 
"אם הפועל ב"ש תפתח עם ההרכב הכי חזק שלה, זה ייגמר בהתעללות". 

בעמדה קדמית יותר מתנועע שלומי ארבייטמן, חלוץ פורע שטרות שכבש לבבות בכרמל ובבירת הנגב. הגול הגדול שהבקיע החלוץ בעונת 2015/16, בבעיטת מספרת בשירות ב"ש מול קבוצתו הבאה בתור, יככב מן הסתם בתוכנית חיים שכאלה שתוקדש לו בעוד מספר שנים. בגיל 33, רגע לפני האתגר הבא, ארבייטמן פרץ לתודעה עם כמה משפטים מחוזיים באנגלית במסגרת פרסומת משעשעת. "אני כבר מזמן שולט בשפה האנגלית, ובכל זאת אנשים מתעקשים לזכור דברים שאמרתי בצחוק לפני שמונה שנים", אומר שלומי בהתייחסות לאנגלית המשובשת שיצאה לו במהלך ראיון בבלגיה שהפך כבר מזמן למיתולוגי. 


ארבייטמן. כבש לבבות גם בחיפה וגם בב"ש (עדי אבישי)

בעברית הוא נשמע הרבה יותר טוב, אז ליקטנו כמה משפטים לקראת אלוף האלופים: "הפועל חיפה עשתה עונה גדולה, יש לה שחקנים שביצעו קפיצת מדרגה. ב"ש לוקחת אליפויות בהליכה, והראש שלה במפעלים האירופיים. אין לה בעיה 'להתאבד על שחקנים. כשמציעים לך כסף טוב, אין מה לעשות. זה קורה בכל העולם, לא רק בארץ. אני לא יודע אם מדובר במחטף. אני מכיר את אלונה ברקת ואת כץ, שניהם אנשים מקסימים. אלונה רוצה כל שנה לקחת אליפות, ולא מעניין אותה כלום.


פלקושצ'נקו. האם גם הוא בדרך לבירת הנגב? (דני מרון)

"כל שחקן בארץ רוצה לשחק במועדון בסדר גודל של הפועל ב"ש. אתמול שיימן וממן באו אליה, היום זה בן בסט, ומחר זה פלקושצ'נקו. אפילו גל הראל יכול פתאום לחזור לשם. הכול דינמי. הסגל של בכר רחב, אנשים נלחמים על מקום על הספסל. מי שלא רואה דשא, לא יישאר. בכר לא צריך 30 שחקנים. בימים הקרובים יתחילו שחרורים". 


והערב? ניר קלינגר או בכר?
"לקלינגר הרבה ניסיון, והייתה לו עונה אדירה. אצל בכר הכל עובד. תראו מה הוא עושה בב"ש בשלוש השנים האחרונות. אני מאמין שאחד מהם יאמן את הנבחרת". 


ולמי תחזיק אצבעות?
"תן לשבת על הספה בבית וליהנות מכדורגל. אני מאחל הצלחה לשתי הקבוצות". 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי