האיש שעוד לא היה שם: האם זה התפקיד שיציל להרצוג את הקריירה?

אנדי הרצוג
אנדי הרצוג | Gettyimages

למרות ההצלחה כשחקן וכפרשן, קריירת האימון של האוסטרי ידעה בעיקר אכזבות. חוסר ניסיון מנע ממנו תפקידים בנבחרות אוסטריה וארה"ב. יעקב זיו על המוח מאחורי קלינסמן, שמגיע להציל את ישראל ואת עצמו

(גודל טקסט)

 בעלי העיתון האוסטרי "קרונן צייטונג" תפסו אתמול (רביעי) את הראש. פרשן הספורט הראשי שלהם, אנדראס הרצוג, התקשר לבשר להם על סקופ ענק בקנה מידה אוסטרי – הוא מונה למאמן נבחרת ישראל. הרצוג, חשוב לדעת, הוא לא רק מכדורגלני העבר הכי מפורסמים באוסטריה, אלא גם פרשן כדורגל אהוד מאוד, שבלט לחיוב במונדיאל האחרון ברוסיה. מינויו למאמן נבחרת ישראל מעציב ומדאיג לא מעט עורכים במערכת "קרונן צייטונג". 

העיתון האוסטרי לא איבד אם כן רק פרשן טוב, אלא גם שחקן חשוב במערכת. "זו הפתעה גדולה מאוד עבורנו. אף אחד לא ידע שהוא יעבור לאמן דווקא את ישראל", אמר כתב הקרונן צייטונג, מתיאס מודל לספורט1. "כולם חשבו שהוא ראוי לקבל את תפקיד מאמן נבחרת אוסטריה אחרי שמרסל קולר עזב או לאמן את ראפיד וינה. הוא לא קיבל לא את זה ולא את זה. אין פלא שהוא חיפש בנרות תפקיד רציני, אבל דווקא לישראל? לא היינו מהמרים בחיים על המינוי הזה, אבל זה הישג לווילי רוטנשטיינר, שהיה האיש החזק בכדורגל האוסטרי בשנים האחרונות. הוא ללא ספק גייס אותו ובלעדיו לא היה מגיע".

עדיין משגר בעיטות ב-200 קמ"ש

הרצוג בן ה-49 כבר לא בכושר של פעם. את המזון הבריא הוא החליף בממתקים ועוגות והשמין, אבל על היכולת הטכנית שלו על המגרש הוא דווקא שמר, אותה יכולת שהובילה אותו לכבוש את שער השיוויון ב-2001 באיצטדיון רמת גן מול נבחרת ישראל, שקבע 1:1 ומנע מהחבורה של ריצ'ארד נילסן לעלות לפלייאוף העלייה למונדיאל 2002. במשחק הוקרה שהתקיים לפני כמה שבועות כבש הרצוג עבור "נבחרת העיתון" מול קבוצה בראשות הטניסאי דומיניק תים, שהוא גם חברו הטוב. השער נכבש בבעיטה חופשית מ-15 מטרים, כשהמהירות שנמדדה הגיעה ל-200 קמ"ש. תים שכר אותו ב-2017 כיועץ ומאמן עבור הקבוצה שייסד ב-2016 ביחד עם חבריו, TFC מצנדורף. במאי 2017 נשאל הטניסאי אם הוא אוהד קבוצה באוסטריה ואמר: "הקבוצה שייסדתי עם חבריי. אנחנו מקווים שיקבלו אותנו לאחת מהליגות. אנדי הרצוג עזר לי הרבה".

במידה רבה, הרצוג הוא סוג של לותאר מתיאוס האוסטרי. כמו בלם העבר הגרמני, גם הוא נחשב לשחקן אגדי ופופולארי בארצו ומושווה רק להרברט פרוהאסקה, האנס קרנקל וטוני פולסטר, וכיום גם דויד אלבה. למרות הכל, הרצוג הצליח מעט מאוד בתחום האימון. כאשר מרסל קולר עזב את נבחרת אוסטריה ב-2017, לאחר שנכשל במוקדמות מונדיאל 2018, הרצוג היה המועמד העיקרי להחליפו אחרי ששימש כעוזרו של יורגן קלינסמן בנבחרת ארה"ב במוקדמות ובמונדיאל 2014. לאחר מכן הוא מונה למאמן הנבחרת עד גיל 23, תפקיד אותו סיים ב-2016. הרצוג, שכשחקן כיכב בראפיד וינה, ורדר ברמן ובאיירן מינכן וסיים את הקריירה בלוס אנג'לס גלאקסי, נחשב למוח מאחורי יורגן קלינסמן בארה"ב, ממש כמו שיואכים לב היה בנבחרת גרמניה במונדיאל 2006.


עם קלינסמן. המוח מאחורי המאמן הגרמני בארה"ב (Gettyimages)

"חלק מאנשי ההתאחדות האוסטרית היו בעוד מינויו למאמן הנבחרת", אמר מודל. "מה שהיה מינוי מאוד פופולארי בקרב האוהדים המקומיים, אבל דווקא פרנקו פודה קיבל את התפקיד בגלל חוסר הניסיון היחסי של הרצוג". עד כה ההיסטוריה שלו כמאמן מתאפיינת באכזבות מבחינת פוטנציאל ההצעות שקיבל ולא מומשו. הרצוג אימן את הנבחרת בשני משחקים במוקדמות מונדיאל 2006 יחד עם רוטנשטיינר, היה עוזר מאמן אוסטריה ב-2008/9 ולאחר מכן מונה למאמן הנבחרת הצעירה עד גיל 21, אז רוטנשטיינר כבר היה המנהל הטכני של ההתאחדות.

הרצוג החזיק בהצעות מפרייבורג הגרמנית ובאוסטריה מוולפסברגר ואלטאך הקטנה, ששיחקה אשתקד נגד מכבי תל אביב בליגה האירופית, אבל ויתר. "הוא רצה את התפקיד בראפיד וינה הקבוצה בה גדל או בנבחרת, אבל זה לא יצא לפועל", סיפר מודל. בינתיים, הוא שימש כפרשן ב"סקיי ספורט" האוסטרי ובעיתון. הרצוג רשם כאמור שיא של 103 משחקים בנבחרת, בין השאר בשני מונדיאלים, וגם במונדיאל האחרון הצטיין כפרשן. הוא כתב טור על כך שגרמניה תופתע על ידי מקסיקו, אותה הכיר עוד מימיו כעוזר מאמן ארה"ב, בו הזהיר את אלופת העולם מהפסד. תחזית שבסופו של דבר התגשמה. מארבעת הפרשנים של "קרונן צייטונג" במונדיאל הוא קיבל את הביקורות הכי טובות ובין השאר הימר על צרפת כזוכה הרבה לפני סיום הטורניר.

ככדורגלן היה לו מגע קסם עם הכדור והוא כונה "מראדונה על האלפים". הוא הושווה לגדולים ביותר בעולם – רוברטו באג'יו, זינדין זידאן ואנדראה פירלו – שחקנים שידעו ללטף את הכדור. מרקוס קיסנבנר ששיחק איתו בנבחרת אוסטריה אמר עליו בכתבה של "טיימס" האמריקאי: "הוא היה שחקן מושלם בכל האספקטים. שליטה מצוינת בכדור, ראיית משחק, טכניקה ובנוסף היה המנהיג של הנבחרת. לא פלא שרשם 103 הופעות, שיא שנראה שלא יישבר עוד שנים רבות באוסטריה".


מראדונה של האלפים (Gettyimages)

ב-2005 כאמור, הרצוג מונה למאמן הנבחרת באופן זמני אחרי שהאנס קרנקל פוטר. הוא שימש בתפקיד במשך שלושה חודשים וניהל רק שני משחקים לפני שיוזף היקסברגר מונה. "החוויה לשחק תחת הרצוג הייתה עצומה", אמר קיסנבנר. "כל ילד באוסטריה שאהב כדורגל העריץ אותו. כשהוא חזר לשחק בראפיד אחרי שהיה בבודסליגה זו הייתה חוויה לשחק מולו. הוא שידרג בענק את הליגה האוסטרית והחזיר את ראפיד לגדולה".

"הייתי יכול לקחת כל קבוצה"

הרצוג שיחק תשע שנים בבונדסליגה, כאשר אוטו ריהאגל הביא אותו לברמן ב-1992. בשמונה עונות שהתפרשו לשתי קדנציות בקבוצה, היא לא סיימה מתחת למקום החמישי ואף זכה באליפות (1992/93) ושני גביעים. בבאיירן מינכן הוא שיחק עונה בודדת (95/96), שהסתיימה בזכייה בגביע אופ"א אחרי ניצחון כפול על בורדו, 1:3 ו-0:2, בשני המשחקים. עם זאת, בוואריה הוא הפסיד את האליפות לבורוסיה דורטמונד והודח מהגביע כבר בסיבוב השני. התקרית הכי זכורה שלו הייתה עם השוער אוליבר קאן, אחד השחקנים הכי דומיננטיים בבאיירן, שזעם על איבוד כדור במשחק נגד שטוטגרט, תפס את האוסטרי בחולצה והשליך אותו לקרקע. ב-2002 אמר הרצוג: "חבל שלא הקשבתי אז יותר לקאן, כי הייתי מצליח יותר בקבוצה. הוא היה אחד היחידים שהיו נחמדים אליי ועזרו לי בבאיירן". הרצוג נבחר לאחד השחקנים הכושלים שהיו לקבוצה הגרמנית, למרות היותו שחקן טכני ברמה הגבוהה ביותר.

אחרי שפרנקו פודה מונה למאמן נבחרת אוסטריה, הרצוג לא הסתיר את אכזבתו כשאמר אז: "כל הזמן אני קורא שאין לי מספיק ניסיון כמאמן. אני לא יכול לשמוע את האמירות המטופשות האלה. יש לי כבר יותר ממאה משחקים בינלאומיים כמאמן בכל המסגרות ויש הרבה מאמנים שאין להם את הניסיון הזה אפילו בבונדסליגה. חוויתי כל כך הרבה דברים שיכולתי לקחת כל קבוצה, אבל אני יכול לחכות להצעה טובה". השאלה היא האם אימון ישראל היא ההצעה שלה חיכה כל כך? אין ספק שחברו הטוב רוטנשטיינר הצליח לשכנע אותו להגיע.


הרצוג. ישראל היא ההצעה לה ציפה? (Gettyimages)


רצה לאמן את נבחרת ארה"ב – והתאכזב 

אחת האכזבות הגדולות של הרצוג הייתה היתה שלא קיבל את תפקיד מאמן נבחרת ארה"ב במקום יורגן קלינסמן שפוטר הכישלון במוקדמות המונדיאל. האוסטרי, שהיה כאמור עוזרו של קלינסמן במונדיאל 2014, נסע מטעמו ברחבי העולם ותפקידו היה למצוא כל הזמן כשרונות אמריקאים לנבחרת. בראיון לאתר "ספוקס" דיבר בעבר על התפתחות הכדורגל בארה"ב ואמר שרק משנות התשעים הכדורגל האמריקאי הפך למקצועני באמת, ומאז יש התקדמות. "התפקיד שלי הוא להתקשר לשחקנים שיכולים לשחק עבור ארה"ב, למרות שהחזיקו באזרחויות אחרות ולשכנע אותם לשחק עבורנו", הוא סיפר. הוא עבד בזמנו עם מתיאס הרמן האוסטרי, שהיה הסקאוט של הנבחרת האמריקאית ועזר לו במציאת כשרונות. הוא למשל היה מאלה ששיכנע את יוליאן גרין, אז שחקן באיירן מינכן, לבחור בנבחרת ארה"ב ולא בגרמניה.

קלינסמן היה זה ששיכנע באופן אישי את הרצוג להגיע לעזור לו: "הוא התקשר אליי ב-2012 ושאל אם אני מעוניין. החלטתי שהגיע הזמן לשינוי. רציתי לעשות משהו חדש. גיליתי שהאמריקאים מאוד פתוחים לשינויים גם באורח החיים וגם בכדורגל, כמו למשל בשיטות האימון החדשות. ראיתי את זה גם בליגה. כששיחקתי ב-2004 בלוס אנג'לס גלאקסי שיחקנו בעיקר באיצטדיון של קבוצת פוטבול, היום משחקים יותר במגרש כדורגל והכל יותר מקצועני. עבורי זו הייתה חוויה לראות איך אנשים עובדים בכדורגל במדינות אחרות. הכרתי אנשים מעניינים ועבדתי עם מאמן שאימן את באיירן מינכן, הזדמנות שלא מקבל כל אחד". כעת, הרצוג שוב יכיר אנשים חדשים ויצטרך הרבה סיוע להכיר את המנטליות הישראלית, כשמי שככל הנראה בעיקר ייהנה מכך הוא מואנס דאבור, שבאוסטריה מכירים באיכותו כשחקן. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי