וילה בג'ונגל: שחקני הלאומית מעדיפים לרדת לליגות הנמוכות

יפו נגד טבריה
יפו נגד טבריה | דני מרון

לא מעט שחקנים בחרו בשנים האחרונות להצטרף לליגות א' וב' במקום לתקוע יתד בליגת המשנה. הסיבה? אין בקרת תקציבים, הכסף מגיע מגורמים שונים ומועדונים מוכנים לשלם יותר. מוטי חביב על תופעה מטרידה

(גודל טקסט)

תופעה חדשה בכדורגל הישראלי: שחקנים מעדיפים לשחק בליגה א' ודוחים הצעות מהליגה הלאומית. הדברים באים לידי ביטוי בשני המחוזות, אבל בעיקר במחוז הצפוני, שם מסתמן שהמאבק על כרטיס העלייה הבטוח לליגה הלאומית (הכוונה מהמקום הראשון בלי משחקי מבחן) יהיה עז מתמיד. ראשי הקבוצות בליגה הלאומית מתקשים לעמוד בדרישות השחקנים ואלה נענים להצעות שהם מקבלים מקבוצות הליגה השלישית.

הדוגמא הבולטת ביותר היא זו של יוסי אסייג, חלוץ סקציה נס ציונה, שהיה שותף פעיל מאוד לעליית קבוצת האם שלו לליגה הלאומית, ובכל זאת ישחק בעונה הבאה במ.ס כפר קאסם מליגה א'. אבל אסייג לא בודד. גם בן כוואז, מגן בן 27, ששיחק לפני שנתיים עם הפועל כפ"ס בליגת העל ובעונה שעברה בליגה הלאומית עם הכפר-סבאים, העדיף הצעה של אותו כפר קאסם וילבש את מדיה בעונה הבאה.

אסייג כבש בעונה שעברה 30 שערים במדי נס ציונה מליגה א' ועונה קודם לכן 15 שערים עבור הפועל מרמורק, ובשני המקרים העלה את הקבוצות לליגה הלאומית. בכרטיס הביקור של כוואז יש שלוש עליות ליגה (עם הפועל כפ"ס והפועל רעננה). שניהם יכלו להשיג חוזים בליגה השנייה לפחות, ויש אפילו שמרחיקים לכת ואומרים שכוואז הוא מגן לגיטימי לליגת העל, אך בכל זאת העדיפו השנייה לשוב ולשחק יחד בכפר קאסם כפי שעשו זאת בעבר בהפועל רעננה.

"המציאות השתנתה. חד משמעית", אומר לנו שחקן העבר והמאמן יעקב הלל, המייצג בימים אלה שחקנים בליגה הלאומית ובליגה א'. "אין כסף בליגה הלאומית ויש המון כסף בליגה א'. העובדה היא שבליגה א' אין רשות לבקרה תקציבית מאפשרת לקבוצות שם להציע הצעות מטורפות לשחקנים. אתה יודע מה? אפילו בליגה ב' תמצא שחקנים שדחו הצעות מהליגה הלאומית!" מוסיף הלל.


שחקני עירוני טבריה בעונה שעברה, חוגגים עלייה למשחקי המבחן (דני מרון)

מנכ"ל סקציית הכדורגל של נס ציונה ובעל זכות החתימה, שחקן העבר רונן זייגרמן, הסביר אתמול כי "עם כל הרצון שלנו להצדיק את העלייה לליגה הלאומית ולתקוע בה יתד איתן, החלטנו להיות שפויים בכל מה שקשור לתקציב. אנחנו לא מועדון שיתחייב על מה שאולי לא יוכל לשלם. ברור שניהלנו מו"מ עם לא מעט שחקנים שיכלו לעזור לנו, אבל כששמענו את הדרישות החלטנו שאנחנו לא נחרוג. יוסי אסייג? ברור שרצינו אותו, אבל נאלצנו לוותר".

היעדר בקרה בליגה א' היא הסיבה המרכזית בהעדפה לשחק בה, למרות שעל פניו זה אמור היה להיות הפוך, מאחר שתחת הבקרה השחקן מוגן, לכאורה, מהתנערות מתשלומים עליהם התחייבה הקבוצה מולו. אבל מאחר שהרשות לבקרה תקציבית לא מיהרה לחלט בעבר ערבויות, או שהערבויות לא היו מספקות, ושחקנים נותרו עם חובות, מנתבים את השחקנים ל"כסף הגדול" בליגה השלישית לעומת הכסף שבליגה השנייה.

שימו לב: תקציב קבוצה בליגה הלאומית נע היום בין 5 ל-6 מיליון שקלים. בליגה א' אין תקציב, אין תקרה ואין בקרה. כל אחד יעשב כטוב בעיניו. התקציבים שמקבלות קבוצות ליגה העל והליגה הלאומית ממנהלת הליגה (זכויות שידור, טוטו) לא קיימים בקבוצות הליגה השלישית. שם מתקיימים מתקציבי הרשות המקומית ותומכים חיצוניים. השחקנים שאיתם דיברתי אתמול והעדיפו את ליגה א' על פני הליגה הלאומית, הכחישו מכל וכל שהסיבה היא כספית. "האימונים בליגה הלאומית מתקיימים בשעות הבוקר ובליגה א' בשעות הערב. לי יש עבודה מסודרת בעירייה ואני לא רוצה לאבד אותה בגלל אימוני הבוקר", אמר לי שחקן בסוג של טיעון מגוחך למדי.

רק אתמול, ביום ההולדת ה-33 שלו, הגיע הבלם-קשר שלומי חנוכה לחתום על חוזה לעונה הבאה במכבי הרצליה, שכידוע נשרה לליגה א', אבל למרות הסיכום המוקדם נותר סעיף אחד פתוח שגרם לפיצוץ המו"מ. חנוכה היה בעונה שעברה במכבי אחי נצרת ובהפועל פ"ת וקודם לכן בהפועל עפולה. העונה הוא היה מבוקש בהפועל עכו, ואם העדיף בכל זאת ליגה א', זה בוודאי לא מסיבות עבודה ואימוני בוקר, שהרי הוא בליגה הלאומית כבר חמש-שש שנים.
הבעלים של מכבי הרצליה אריאל שיימן לא אישר ולא הכחיש את פיצוץ המו"מ, ורק אמר באופן כללי: "צריך לטפל בבעיה הזו מהשורש. לא ידעתי לאיזו ליגה ירדתי…".


אריאל שיימן. "צריך לטפל בבעיה מהשורש" (עדי אבישי)

שיימן הוא מוותיקי בעלי הקבוצות בארץ (רק יעקב שחר ממכבי חיפה ותיק ממנו), יש לו אמירה בין כותלי ההתאחדות לכדורגל ומנהלת הליגה ולא נראה שהוא מתכוון לתת לתופעה הזו להתרחב. "זה מטורף. כולם בורחים מהמציאות, פשוט מתנערים. אי אפשר לבדוק מאיפה מגיעים הכספים לליגה א', ולפעמים נדמה שזה לא מעניין אף אחד. אני ירדתי ליגה, וקבוצה שנושאת על גבה גרעון של 6.5 מיליון שקלים נשארה. זה נשמע לך הגיוני?".

עופר דיליאן, הבעלים של קבוצת "ירמיהו" חולון מליגה א', אמר אתמול: "אני יודע שמשלמים בליגה א' יותר מאשר בליגה הלאומית. גם בליגה ב' שילמתי המון כסף. התופעה באמת מוזרה ואנחנו לא נגררים אחריה. מזלנו שעיריית חולון מתקצבת בצורה הוגנת, אחרת לא היינו שורדים בג'ונגל הזה".

הצצה קלילה אל השמות הבולטים שכבר העדיפו את הליגה השלישית מגלה עוד "שמות מעניינים": אוהד קדוסי למשל שיחק בשש קבוצות מליגת העל – הפועל ב"ש, בני יהודה, הפועל עכו, הפועל פ"ת, בני סכנין ומכבי פ"ת. הוא העלה את הפועל חדרה, באר שבע, בני יהודה ובני סכנין לליגת העל והעונה ישחק בהפועל בקה אל גרבייה. יחד איתו ישחק שם גם עידן מקדש מאשדוד. ריף מסיקה (אשקלון, כפר סבא, ראשל"צ ומכבי נתניה בליגת העל) ורן רול (מכבי נתניה בני סכנין בליגת העל) עזבו יחד את מכבי הרצליה לטובת הפועל אום אל פאחם והרשימה הזו יכולה להימשך.


אוהד קדוסי. עבר עשיר בליגת העל, כעת מעדיף את הליגות נמוכות (שלומי גבאי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי