עידן ורד בראיון: "הספסול בגמר היה בלתי נסלח, התפרקתי כמו ילד"

עידן ורד
עידן ורד | דני מרון

קפטן בית"ר ירושלים מדבר לראשונה על ההשפלה ("עד שלא נזכה בתואר תישאר צלקת"), הבעיה הרפואית ("סביר שזה עקב המשבר"), היחסים עם טביב ובן זקן ("אתה אוכל מה שאתה מבשל"), הגעת חוגג, הרכש והמו"מ עם מכבי חיפה

(גודל טקסט)

זה היה קיץ לא פשוט עבור עידן ורד. מערכת היחסים עם אלי טביב הייתה על סף פיצוץ והקפטן כבר היה בדרכו החוצה מבית"ר ירושלים, אלא שמשה חוגג רכש את המועדון, כך שהכוכב הגדול בבירה קיבל את מבוקשו – והכי חשוב, הוא זכה למתנה הכי גדולה שאפשר לקבל. אנחנו מקיימים את הראיון הזה בסוף השבוע, כמה שעות אחרי שעידן ורד ואשתו חזרו הביתה עם התינוק שנולד השבוע במזל טוב.

עידן, איך ההרגשה? כבר מעכל שאתה אבא?
"זה כיף גדול, אושר גדול. כמה שלא מכינים אותך לפני זה לקראת מה אתה הולך, ברגע שזה קורה זה פשוט בלתי נתפש. אני שמח שיש לי את הזכות להיות אבא, זה לא מובן מאליו. אני גאה באשתי כמובן ושמח שהפכנו למשפחה קטנה. כיף גדול ומאוד מרגש. קיבלתי המון אהבה, ברכות ואיחולים מכולם. כמובן שמהקרובים, מהמשפה ומאוהדי בית"ר, שבירכו בכל מקום אפשרי, גם ברשתות החברתיות ואפילו זכיתי לקבל ברכות מכל הקהלים בארץ, אז תודה רבה לכולם".

טביב התקשר לברך? שמעת ממנו?
"האמת שלא. לא דיברנו משהו כמו ארבעה חודשים, נדמה לי מגמר הגביע, אולי אפילו קצת לפני. ראיתי אותו מאז פעם אחת, באיזה אירוע, לחצתי לו את היד וזהו. מעבר לזה כלום. אנחנו לא בקשר וגם לא דיברנו. מה שקרה בגמר הגביע זה כבר לא סוד, זה גרם לסוג של נתק בינינו. כל מה שקרה בין אלי טביב לקהל, בסיום העונה שעברה, היה הקש ששבר את גב הגמל, בעיקר אחרי שהיו עוד פרשיות בדרך, עם יוסי בניון ועם איתי שכטר ועונה קודם לכן עם דן איינבינדר. בגמר גביע זה כבר היה בלתי נסלח מבחינתי, לא רק מהצד שלי, כי אני לא קובע כלום, אני בורג קטן במערכת, אלא גם מבחינת הקהל, שהגיע באלפים רבים למשחק הזה בטדי, לראות את השחקן המוביל שלהם בשנתיים האחרונות, ובמקום זה הוא רואה אותו, באופן בזוי ומושפל, מתחמם לאורך 107 דקות".


ורד המתוסכל. "הספסול בגמר גביע היה בלתי נסלח מבחינתי" (דני מרון)

בוא נחזור קצת אחורה אל העונה שעברה. עונה סוערת, שהתחילה מצוין ואז צצה הבעיה הרפואית במקביל למשבר שלך עם טביב. כמה היה קשה?
"כשאני חוזר אחורה, לתקופת הווירוס וכל מה שעברתי, אז הייתי מאושפז שבוע, עם כל הבדיקות האפשריות, ולא נמצאה שום סיבה רפואית, ובגלל זה טובי הרופאים והמומחים אמרו לי שמדובר במשהו פסיכוסומטי. אז באותה תקופה, לפני שנה, די הכחשתי את זה, אבל עם הזמן, הבנתי שזה כן יכול להיות זה. באותו זמן הייתי שחקן הסיבוב, ואז פתאום ישבתי שבועיים בחוץ, שכשלא הארכתי את החוזה, ומי שמכיר אותי, יודע שאני טיפוס רגיש ואם אני מחבר את כל הפאזל יחד, אז יש סיכוי סביר שזה בגלל זה.

"חזרתי אז לכושר טוב, כבשתי שער יפה נגד בני יהודה וגם בישלתי כמה שערים ואחרי זה הגיע המשחק שהפסדנו בנתניה, 4:1, היה לי משחק פחות טוב, לי וגם לקבוצה ואז התחלתי לשמוע כל מיני דיבורים והבנתי שהחוזה שחתמתי עליו זה כנראה לא חוזה לשלוש עונות, אלא חוזה כדי שבינואר לא אלך חופשי או בחינם מהקבוצה. גם במהלך העונה הבנתי שאני כל הזמן עומד למכירה, או שהורידו לי חצי מחוזה. בוא נגיד שלא הייתי מופתע אחרי שראיתי את סיפור בניון ואת מה שקרה לאיתי שכטר, שהיה לו משהו קטן ברגל, לשבוע, אבל חודשיים סיפסלו אותו וזה מה שבעצם גרם לנו התפרק. ברגע שאתה פוגע בשני העוגנים המרכזיים, ופוגע בדינמיקה של חדר ההלבשה, אז לאט לאט אתה הולך ומתרסק ומתרסק. בינינו? אף אחד לא היה בהלם, מכך שזה הגיע. אלי טביב גם עשה טוב לבית"ר, אבל קח לדוגמא קבוצה כמו הפועל באר שבע ובמאני טיים תן לה להיות בלי מליקסון ובלי וואקמה, ונראה מה קורה. אין קסמים בכדורגל, היה ברור שזה מה שיקרה לנו בסיום העונה ואולי זה עלה לנו באליפות או בגביע".


"פציעה קטנה ברגל של שכטר הפכה לספסול של חודשיים. זה גרם לנו להתפרק" (דני מרון)

אתה כועס על אלי טביב?
"זה לא עניין של כועס. אני מאוכזב מההתנהלות שלו בחודש האחרון וכל אחד מאיתנו כבר במקום אחר, אבל יש לי עדין צלקת מכל נושא גמר הגביע, כי זה היה משחק שאני עובד בשבילו כמעט שנתיים מאז שאני פה ומאז שזכיתי למעמד שאתה חולם להיות בו, בעיקר כשאתה חלק חשוב מאותה דרך ומאותו מערך. יש לי צלקת ועד שאני לא אקח תואר עם בית"ר, אז כנראה שזה יהיה בתוכי כל הזמן. אני אספר לך משהו, שבעה או שמונה חודשים קודם לכן, סבלתי מכאבים והייתי בבית חולים, הייתי במצב לא קל ולא בכיתי, ופה באתי הביתה, אחרי גמר הגביע ופשוט התפרקתי כמו ילד".

אפשר להגיד שזו היתה העונה הכי קשה בקריירה שלך?
"דווקא לא. אני רואה את זה כעונה הכי טובה, הכי חזקה וכעונה הכי מחשלת. זאת עונה שהביאה לי הרבה דברים לחיים ונתנה לי סוג של פרופורציות על החיים. אני עם פחות עצבים, פחות כעס ומשתדל להיות עם פחות אמוציות. היום אני מבין שכל ארוחה וכל שלוק ממשקה זה לא מובן מאליו ומבחינתי הכי חשוב לי להיות בריא, להיות בכושר טוב ולהמשיך להוות פקטור חשוב בקבוצה גם בעתיד".

כמעט ולא שמענו אותך מתייחס לדיבורים בנוגע לכך שאתה בדרך לעזוב את בית"ר בקיץ. זה נכון שרצית לעזוב רק בגלל אלי טביב?
"אני חושב שכל הקהל וכל מי שחי סביב בית"ר ירושלים, כולם יודעים את זה. זה לא סוד וכולם ראו מה היה בגמר. מיד אחרי גמר הגביע, אמרתי לכל מי שצריך, לחברים, למקורבים, לסוכן שלי, שכל עוד ככה זה ממשיך, אני לא אהיה פה. זה לא סוד שביקשתי לעזוב בקיץ האחרון, עד שהגעתי לאלי אוחנה והבנתי ממנו שיהיה סוג של שינוי במועדון ושמגיע מישהו חדש ודברים הולכים להשתנות פה ושיהיה כאן מאמן כדורגל לקבוצה וברגע הזה הבנתי שאני כן נשאר כי אוחנה נתן לי את המילה שלו, וכך אכן קרה. כולם רואים שזה הבית שלי, שאני הקפטן ושאני מאושר כאן עכשיו".


ורד הקיץ בגביע הטוטו. "זה הבית שלי, אני הקפטן ואני מאושר" (דני מרון)

כשאתה שומע מאלי אוחנה שהעונה יהיה מאמן, זה בעצם רק מוכיח שבעונה שעברה, המאמן האמיתי, ישב למעלה ביציע והחליט הכל בעצמו?
"אי אפשר לחשוב שכולם עיוורים. אנחנו עוסקים בספורט, וזה המועדון הכי גדול בארץ מבחינת תקשורת, ויש מצלמות ושידורי טלוויזיה וכולם ראו את זה, זה לא היה סוד".

איך השחקנים הרגישו עם זה שטביב קבע בעצם הכל?
"אני לא אחד שמרחם על אחרים. כל אחד (מתכוון לבני בן זקן, ר"ב), אוכל את מה שהוא מבשל לעצמו. אז אם היה כאן מישהו שנוח לו להיות ככה, אז בסדר גמור. היו גם מאמנים שהיו פה ובחרו לנהוג אחרת, נגיד רן בן שמעון, שהוא אחד המאמנים הכי טובים בארץ, הוא ראה שזה לא מתאים ולא הולך, אז הוא עמד על שלו, קם והלך מכאן, כל אחד עושה מה שהוא רואה לנכון. שעה לפני גמר הגביע, בני בא אליי ואמר לי שאני לא בהרכב, אז אפילו לא כעסתי עליו. נתתי לו חיבוק ואמרתי לו "בני, אתה אחלה בנאדם ושיהיה בהצלחה", וזהו. כי ידעתי שזו לא החלטה שלו".

מה אמרת לאלי אוחנה, באותה פגישה שבה ביקשת לעזוב?
"אמרתי לו שעם כל מה שקרה בשנה שעברה, אני לא אשאר בבית"ר והאמת היא שגם אלי באותו זמן היה בסוג של צומת דרכים, אז לא היה לו כל כך מה להגיד לי, כל המועדון היה בקפאון. אלי אמר לי שאם אני אעזוב, הכל מתרסק. אמרתי לו שאם באמת יבוא רוכש, אני אשאר בבית"ר, אבל אם המצב יהיה כמו בעונה שעברה, אני לא אהיה מוכן שישפילו אותי, כמו שעשו לאיתי שכטר ויוסי בניון הגדול ולעוד רבים שעברו השפלה, אז אני עוזב ולא נשאר. 11 שנים שאני בליגת העל ומעולם לא רבתי עם אף אחד. אני בא מבית שחינוך הוא ערך עליון ותמיד אני מכבד את כולם"


אלי טביב. "אף אחד לא היה בהלם" (דני מרון)

אפשר להגיד שאלי אוחנה בעצם החזיק בקיץ את המועדון הזה במו ידיו?
"אלי אוחנה במשך כמעט חודשיים היה לבד במערכה. הוא ביחד עם ראש העיר ברקת, עמדו על הרגליים האחוריות, כדי שיהיה שינוי וכך היה".

כמה קרוב היה המשא ומתן עם מכבי חיפה?
"מכבי חיפה היו מאוד רציניים. קראתי ושמעתי שהייתה גם התעניינות של מכבי ת"א והפועל באר שבע, אבל חיפה הציעה סכום כסף, משהו כמו חצי מיליון דולר ואלי טביב כבר הסכים למכור אותי לחיפה ואלי אוחנה לא הסכים לאשר את זה כבעל החתימה. ברגע שהבנתי שיש רוכש חדש, הכל ירד מהפרק".

אם נסתכל קדימה לעבר העונה הקרובה, איך אתה מרגיש פיזית כיום?
"אני מרגיש בסדר גמור. עברתי סוג של טראומה בעונה שעברה, אבל עברתי תהליך של שינוי תזונה ולמדתי להכיר מחדש את הגוף שלי מאפס. אני מרגיש הרבה יותר טוב ולאט לאט חוזר לעצמי. אני עדין לא בכושר שאני אמור להיות בו וכמובן שזה גם בגלל ששיחקנו עם סגל חסר והרבה שחקני נוער, אז גם היכולת לא הייתה טובה. הקבוצה עברה עכשיו שינוי, אמנם מאוחר מאוד, ממש ברגע האחרון, אבל אנחנו בלי תירוצים של זמן וכל מה שעברנו בקיץ וכבר ביום שני יש לנו משחק חשוב, נגד מכבי פתח תקוה ואם לא נביא תוצאות, אז שום תירוץ לא מתקבל".


בני בן זקן. "כל אחד אוכל את מה שהוא מבשל לעצמו" (עדי אבישי)

עכשיו נראה את בית"ר החדשה עם משה חוגג. איך התרשמת מהבעלים החדש?
"אחד הדברים ששמעתי ממנו ואני ממש אוהב לשמוע, זה שבית"ר ירושלים זה מועדון ענק ושזה לא מועדון שמשביח שחקנים בשביל קבוצות אחרות ואז מוכר אותם. ככה צריך להיות ומאוד אהבתי שהוא כבר נתן הוראה לעשות שיפוץ מאסיבי בבית וגן. הוא רוצה לשפץ את כל נושא המגרשים, דשא, חדרי כושר, בעצם את כל הקומפלקס כולו ואהבתי מאוד לשמוע את מה שהוא אמר במסיבת העיתונאים. עוד לפני שנפגשנו לשיחה הוא כבר אמר לי שאני נשאר פה ולא הולך לשום מקום ואני מקווה שתהיה לנו תקופה טובה ביחד. כמו שחוגג אמר, זו דרך ולא תוך חודש או חודשיים הכל יסתדר".

מה דעתך על התוספת של טל בן חיים, טיירה, ערן לוי ובוזגלו?
"אני בעד שחקנים טובים, שחקנים עם ניסיון, פיגורות, שחקנים עם איכות, אני מאוד אוהב את זה. זה יכול מאוד לעזור לנו, כי בסופו של דבר, אנחנו רוצים לקחת תארים ולהביא הישגים וכמובן שזה לוקח זמן, אבל רק עם שחקנים שעברו כמה דברים בקריירה שלהם וזכו בעצמם בתארים, אז יהיה לנו צ'אנס ואני מאוד אוהב את זה".

לא תהיה מלחמת אגו בחדר ההלבשה של בית"ר?
"שמעתי כבר את כל הספקולציות בנושא הזה. מהצד שלי, כקפטן, לי יש אפס אגו ואני בטוח שגם ערן וגם טל וגם מאור, יודעים את מקומם, ובסופו של דבר, אם נהיה טובים ונהיה קבוצה חזקה, אז גם כל אחד ירוויח מזה בפן האישי ואם לא, אז הכישלון יבוא עלינו, אז אין לנו זמן או מקום לשום אגו. אנחנו ביחד בסך הכל שבוע ולאט לאט כל אחד ילמד את מקומו"


עם ערן לוי באימון. "יהיה לנו צ'אנס לזכות בתארים עם רכש כזה" (דני מרון)

צריך מישהו שיחבר את כל החבורה הזו – אתה מסוגל לזה? אתה יכול להוביל את בית"ר העונה?
"בכל מקום שהייתי בו, גם בלי סרט קפטן, תמיד הייתי כזה, גם בלי הסרט כי זה האופי שלי. ועכשיו יש כאן את מאור וערן וטל וגם אופיר קריאף וכל אחד מהם יכול להיות קפטן ראןי, אז אני בטוח שכל אחד יתרום את החלק שלו והנסיון שלו וביחד תהיה לנו דינמיקה טובה. אם זה לא יקרה, אנחנו רק נפסיד מזה".

ערב פתיחת עונה חדשה, מה דעתך על הכדורגל הישראלי? בתקשורת טוענים שאין כאן כדורגל.
"אולי אנחנו לא בטופ 10 של הליגות באירופה, אבל אם תשאל שחקנים בחו"ל, או אפילו זרים שבאים לארץ, אז אולי אנחנו לא מהליגות הבכירות, אבל יש המון שחקנים שמתים לבוא לשחק בארץ כי יש כאן שש-שבע קבוצות, עם קהל גדול, עם מגרשים מצוינים, ואולי האיכות לא הכי טובה, אבל זו ליגה מאוד לא קלה. יש כאן אפילו זרים שבליגות כמו שווייץ, אוסטריה, פולין וכאלה, מפרקים שם את הליגה ואז באים לפה, ועוזבים לפעמים אחרי חצי שנה ולעמים שנה, כך שזו לא ליגה קלה בכלל. אני גם חושב שכל מי שמוביל דעה בתקשורת, צריך להתייחס ולתת יד, בשביל לראות את הטוב ולהעלות את טיב המוצר הזה. הכי חשוב שזו ליגה שכולנו אוהבים".

מי תיקח אליפות?
"אני חלש מאוד בהימורים. אז אני אפילו לא אנסה ואי אפשר באמת לדעת בשלב הזה. נאחל לכולם ליגה טובה בריאה ותחרותית".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי