1. בעת כתיבת שורות אלו רבים סימני השאלה: עדיין לא ברור אם יצחק הרצוג הצליח להעביר את השריון לציפי לבני, עמיר פרץ ושאול מופז גם בוועידת העבודה; לא ידוע עד כמה סקסית הרשימה של משה כחלון, ואם בכוונתו או באפשרותו ליצור חזית משותפת עם ליברמן ויאיר לפיד; לא ברור כיצד לפיד יוליד את עצמו מחדש; לא ברור אם תהיה אישה ברשימת ש"ס לכנסת; לא ידוע מי יהיו החילונים שיקשטו את רשימת הבית היהודי, ולא ידוע אילו כוכבים ישריין נתניהו לרשימת הליכוד המתדלדלת.




לעומת זאת, ישנם מספר דברים שברורים לכל. למשל, שמתגברת האש הציבורית והפוליטית שאוחזת בשולי גלימתם של היושבים ברחוב בלפור 12 בירושלים; שראשי גוש המרכז נוטלים כדורים נגד בחילה, מנסים להפיק לקחים ולכבוש את האגו האישי והתנועתי, ושבניגוד למערכת הבחירות הקודמת, כשלא היה איום על הנהגתו של בנימין נתניהו, הפעם גם מתוך הבית שלו קוראים עליו תיגר. מול נתניהו ונפתלי בנט תתייצב קבוצה של אישים - בעלי בגרות פוליטית וציבורית, אחריות וניסיון, ועם חזון ונוכחות תקשורתית - ותנסה לחולל מהפך.




למשל הרצוג, שמקבל לגיטימיות במהירות מסחררת וממריא בסקרים, יקבל כנפיים חשובות מלבני וממופז, בוגרי סיירת נתניהו. הממלכתיות, האיפוק והחנוניות של הרצוג מתבררים לא כנטל אלא כנכס מול עדת המתלהמים. אין ספק כי נתניהו מודע למצבו, ואולי גם מתחרט על המהלך שביצע להקדמת הבחירות. הייתי ליד שמעון פרס כיועצו לאחר רצח יצחק רבין ז"ל, כשהחליט להקדים את הבחירות ושילם בכיסאו לנתניהו. מנהיגים הם בדרך כלל האחרונים לגלות שאין להם עוד מרפסת לנאום ממנה להמונים. נתניהו הוא קמפיינר מעולה, פרזנטור כריזמטי ואדם שיודע להעביר את המסר ולתעתע במצלמה. אין ספק, יהיה חורף חם מאוד. יש מומנטום, יש באזז, יש דור צעיר, אכפתי ונמרץ, יש רשתות חברתיות, יש דרישה לשקיפות ואמינות. זהו חלון הזמן שמאפשר לנו לעשות סדר בתוכנו, כדי שמיד אחר כך, כשיבשיל גם המצב באזור, נעשה זאת עם שכנינו.



2. נתניהו ייצא בקרוב לפגישה ברומא כדי להצטלם עם מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי ולהפיג את השמועה שלפיה ישנה פגיעה ביחסי ישראל־ארה"ב. אין לי ספק שאנשי נתניהו מנסים לארגן ביקור בזק אצל הנשיא אובמה ובכירי הממשל בוושינגטון עוד לפני הבחירות, והמסר שיבקש להוציא משם אל הבוחר הישראלי הוא שהיחסים חזקים וטובים מאי פעם. במקרה שייענו בחיוב, האמריקאים יכבדו את נתניהו מחד, אולם מאידך לא יספקו לו תחמושת בחירות, ובמקביל לא יזניחו את הרצוג - וקרוב לוודאי שיכבדו אותו בביקור דומה.


אירוע כזה יהיה מהותי יותר עבור קמפיין הבחירות של הרצוג, בטח אם יהיה נדיב וייקח איתו את לבני ואת מופז. וללא קשר, רשם השבוע שר הביטחון משה יעלון פרק נוסף בסדרת ההסתבכויות שלו עם הממשל האמריקאי, כשטען שהוא רוצה לבנות יותר בהתנחלויות, אבל ממשל אובמה עוצר אותנו. גלי צה"ל חשפו את הדברים שהקליט מישהו שישב בקהל. שוב ושוב מקליטים או מצלמים את בוגי בחשאי, כך שנראה לי שזו שיטת דוברות שהוא פיתח ושעובדת לו לא רע. מצד אחד, דבריו נאמרו בפורום סגור ולא נשמעו כביקורת פומבית כלפי האמריקאים, ומצד שני הרי זה חשוב לפריימריז.


3. בפני הרמטכ"ל הנכנס, גדי איזנקוט, עומדים אתגרים רבים, אבל המשימה הדחופה ביותר שעומדת בפניו היא גיבוש ואישור התוכנית הרב־שנתית לצה"ל. דרכה יצטרך איזנקוט, במהירות יחסית, לשנות את הצבא ולהכניס תיקונים במבנה, בהרכב ובתפיסה שלו על מנת להתאימם למציאות החדשה. דרך התוכנית הרב־שנתית יהיה על איזנקוט לגרום לממשלה, לכנסת, לעיתונות ולציבור להתרגל לעובדה שבחמש השנים הקרובות תיאלץ ישראל להתמודד עם טרור המתבסס לאורך גבולותינו.


לא איום של צבא מול צבא או מדינה מול מדינה, אלא איום של ארגונים תת־מדינתיים המבוזרים בתוך האוכלוסייה, שאינם ממהרים להיכנע היות שהם נהנים מהעובדה שאין להם "מדינה על הראש". הם ערוכים לאתגר אותנו למלחמות ארוכות מאוד, דוגמת צוק איתן. זהו סרט חדש שספק אם צה"ל, הממשלה והציבור הפנימו אותו וערוכים אליו. את האויב לא יוכל איזנקוט להראות לנו במשקפת. ובהיעדר איום שנראה בעין, המשימה קשה שבעתיים אבל הכרחית.


4. השבוע קיבלתי את הספר "עת לתנ"ך", שעוסק בבניית רוח הלוחם בצה"ל לאור פועלם של אישים שונים במקרא. יוזם ומחבר הספר, סגן אלוף הרב גבי מור, הרב של זרוע היבשה, נמנה עם אותם אלה שסבורים שהתנ"ך הוא הקודקס האתי הבסיסי של עם ישראל, שעליו מתבססת מורשת העם. בשל כך סבור הרב מור שזו תהיה טעות "להפקיר" את ספר הספרים רק בידי הדתיים. בבסיס היוזמה עומדת הכוונה שבבית הספר לקצינים, בבסיסי ההדרכה ובגדודים ילמדו את התנ"ך המפקדים ולא הרבנים. זהו צעד נכון ומעודד, שיש בו כדי להפוך את חוויית לימוד התנ"ך למעצימה, במקום עוד שיחה עם הרב הצבאי. זוהי הליכה נכונה בנתיב שהתווה דוד בן־גוריון, שיסד את חוג התנ"ך בבית ראש הממשלה, ובנתיב שסללו מפקדי צה"ל מיתולוגיים, כמו יוני נתניהו, רחבעם זאבי ז"ל והאלוף גרשון הכהן יבל"א, שהילכו בנתיבי הקרב עם תנ"ך פתוח ביד ושאבו ממנו השראה וכוח.