מישהו אמר "ברווז צולע"? מישהו קבע כי בשנתיים האחרונות בבית הלבן הנשיא מאבד את יכולתו ואולי גם את רצונו לשנות דברים? אז זה לא בדיוק כך. הנשיא ברק אובמה נקט אתמול מהלך מהפכני ולאחר 54 שנים של חרם על קובה חידש את היחסים הדיפלומטים עם המדינה שהיתה עד כה משוקצת בעיני אמריקאים רבים, כמעוז הקומוניסטי האחרון שנותר בעולם מלבד צפון קוריאה.



לביטול החרם באופן רשמי זקוק הנשיא לאישור הקונגרס, אך מהבחינה ההיסטורית אובמה כבר יצא בכבוד וגם הוכיח שכוחו הפוליטי עדיין במותניו. דווקא נשיא שהאהדה כלפיו בקרב האמריקאים בצניחה עיקבית ומתמשכת, ושהגיעה בשבועות האחרונים לשפל כמעט חסר תקדים, ודווקא נשיא שפרשנים טורחים ועמלים להנציח בשלהי כהונתו כשלונות בתחום הפנים כמו רפורמה צולעת בתחום הביטוח הרפואי ואי יכולת להעביר תיקונים בחוקי ההגירה ודווקא נשיא שבבירות מעצמות מערביות ידידותיות שורטים את תדמיתו כמי  שערער את מעמדה של ארה"ב כמנהיגת העולם החופשי  - דווקא הוא הפתיע והפך בין יום ובין מהלך אחד לנשיא ששינה מציאות פוליטית-מדינית ארכאית, ניער ממנה  את שכבת האבק העבה שהצטברה עליה למעלה מיובל שנים וחבר דיפלומטית לקובה - מהפך שרבים באמריקה לא האמינו כי הוא מעשי ואקטואלי.



מי שצריכים לשים לב למהפך הזה ולהפנים אותו כפוטנציאל לצעדים מפתיעים ודרמטיים בנושאים חיוניים הנוגעים להם הם אלה הנמנים עם הצמרת המדינית בירושלים, כולל כמובן ראש הממשלה, בנימין נתניהו וחוג יועציו הפנימי. יתכן שהחלטת אובמה לחדש את היחסים הדיפלומטיים עם קובה היא דוקא הוכחה ואישור להערכות שהוא התייאש מסיכוי לקטוף הישג כלשהו מהתערבות במאמץ להשיג הסדר בין ישראל לפלסטינים והעדיף תחום קרוב יותר לחופי אמריקה שהיה עד כה מוזנח, אבל דוקא משום כך גם ישנו סיכוי טוב להצלחה ולכותרות מחמיאות בתקשורת העולמית.



לנוכח הצלחת הרשות הפלסטינית למקם את הסכסוך הישראלי-פלסטיני בראש סדר העדיפויות של הקהילה הבינלאומית ולנוכח הצונמי של יוזמות ופעילות דיפלומטית באירופה ובזירת האו"ם לקדם הכרה במדינה פלסטינית ולקבוע תאריכי יעד לנסיגה ישראלית, לקביעת גבולות ולישוב הסכסוך, נראה שהתגובות הנלהבות בארה"ב ובעולם להחלטת הבית הלבן לגדוע באחת את הקשר הגורדי שמנע כל  מגע עם קובה, צפויות דוקא לעורר בבית הלבן מחשבות ושיקולים שכדאי לנסות ולחדש מעורבות אמריקאית פעילה ואגרסיווית במטרה להשיג עד תום כהונת הנשיאות פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני.