עוני אינו גזירת גורל, ואף אדם לא נועד לחיי נזקקות. העוני הוא מעשה ידי אדם, ולכן הפתרון לעוני בידינו אנו. ניסיוני וסיפור חיי האישי הביא אותי להבנה שהיכולת של אדם להיחלץ מתהומות העוני טמונה בשילוב מאמצים אישיים וסיוע משמעותי של החברה והמדינה. שילוב בין השניים הוא המפתח לצמצום העוני.

נתוני העוני בישראל כיום מדאיגים מאוד. חדשות לבקרים מתפרסמים מחקרים ודוחות המראים כי יותר ויותר אנשים מצויים במעגל עוני, שממנו כה קשה לצאת. לצערי, נתונים כשלעצמם הם בבחינת מספרים, ואל לנו להשאיר אותם בחזקת הסטטיסטיקות. יש לזכור את אותם האנשים שמייצגים מספרים אלו: אותה אם חד־הורית שצריכה לעבוד בכמה עבודות על מנת להעניק לילדיה חינוך מינימלי; אותו קשיש  שמתקשה להבין את זכויותיו בשל קשיי שפה והבדלי תרבות; אותו חולה כרוני שחי בדלות ללא אופק; והדוגמאות רבות מדי.

אדם עני אינו בוחר לחיות כך. לרוב אלו אנשים אשר נולדו למציאות חיים של נזקקות ונשאבו למעגל של עוני מתמשך. אין ביכולתם לרכוש השכלה מספקת, ואין ביכולתם להשתלב בהצלחה בשוק התעסוקה. היעדר הכנסה מספקת והוצאות גדולות מדרדרות אנשים למצב של עוני או שאינן מאפשרות לצאת ממנו. צמצום העוני אינו רק חובה מוסרית והומנית, אלא כורח מציאות כלכלית של עצמאות הפרט, הקטנת תלות במערכת הציבורית, הגדלת כוח הקנייה והגברת הצמיחה .

הוועדה למלחמה בעוני בישראל, אשר זכיתי לעמוד בראשה ועמי עשרות מומחים בעלי ניסיון וידע בתחומים שונים, שמה לעצמה למטרה למצב את השיח על העוני במרכז סדר היום ולהציע את הצעדים הנדרשים על מנת לבלום את הגידול בעוני בישראל. הגורמים והפתרונות לעוני צריכים להיבחן באופן רב־ממדי, ולכן הציגה הוועדה תוכנית כוללת המקיפה את כל היבטי החיים: בריאות, דיור, תעסוקה, גמלאות, חינוך ורווחה.

הוועדה מונתה על ידי שר הרווחה והשירותים החברתיים וזכתה לברכתם של ראש הממשלה ושר האוצר. אך אין די בכך, ואף לא בהמלצות הוועדה שהוגשו בחודש יוני האחרון. על הממשלה לאמץ את מסקנות הוועדה וליישמן. יש ליצור שינוי תודעתי ולהציב את המאבק בעוני בראש סדר העדיפויות בפעילות של משרדי הממשלה. יש למצוא את המשאבים ולהניע את המהלך שהחל במינוי הוועדה.

אני מאמין בכל לבי כי בשילוב הכוחות והרצון, נוכל להתקדם בצמצום העוני ולהעניק תקווה למאות אלפי ישראלים החיים בעוני, ולנו כולנו כחברה שפויה ואחראית שערבה לכל האזרחים החיים בה.

 

הכותב עמד בראש הוועדה למלחמה בעוני, שפרסמה ביוני 2014 את הדוח לצמצום ממדי העוני בישראל. המאמר פורסם לראשונה באתר  Relevantinfo.co.il