מאז ממשל רייגן נקבעה המדיניות האמריקאית הרשמית שההתנחלויות הן בלתי חוקיות. כל הנשיאים, בהם אלה שישראל התהדרה באהדתם לישראל, שמרו אמונים לעיקרון. אבל כשנושא ההתנחלויות הועלה לדיון במועצת הביטחון, וזה קרה לעתים תכופות, האמריקאים סיכלו בכל פעם הצעות החלטה שכללו גינוי לישראל על ההתנחלויות. אף שכל ממשל ראה בהתנחלויות אבן נגף להתקדמות בתהליך וגיבנת מכוערת במדיניות ישראל, שגרירי ארה"ב באו"ם, דמוקרטים ורפובליקנים, מנעו אפילו תגובות לא מחייבות של המועצה בגנות ההתנחלויות כמו הצהרות נשיאותיות והודעות לעיתונות המותנות בהסכמה כללית של 15 החברות שלדעת האמריקאים כללו נוסח גורף מדי שייחד את ישראל לשלילה.




לא עוד. בחומת ההגנה הבלתי מסויגת על  ישראל באו"ם, שהפכה לתו ההיכר הבולט של המשלחת האמריקאית, נבקעו באחרונה סדקים. המעוז הדיפלומטי האיתן שאמריקה שימשה לישראל באו"ם העוין לעתים - מתערער. משהו משתבש במנגנון כיפת הברזל הדיפלומטית האמריקאית שיירטה עד כה כל ניסיון לפגוע בישראל במתחם האו"ם בניו יורק. לא משנה מה תוצאות הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי ג'ון קרי. עצם העובדה שקרי מצא לנכון לזמן את ראש הממשלה לפגישת עבודה על התגובה האמריקאית לשתי יוזמות בנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני הצפויות לעלות לדיון ולהצבעה ־ במועצת הביטחון - הוא הוכחה לשינוי במדיניות החסות שהאמריקאים הקפידו עד כה להעניק לישראל מול הרוב האנטי ישראלי האוטו־ מטי באו"ם.




גם אם נתניהו וקרי יגיעו לפשרה שתבטיח וטו אמריקאי, העובדה שעתיד הווטו נידון בדרג המדיני הגבוה ביותר של שתי המדינות אינה מבשרת טובות לישראל. הערכות בקרב דיפלומטים בניו יורק הן שהסיכויים שהצעת ההחלטה שאבו מאזן יעלה לדיון במועצת הביטחון תאושר הם קלושים. לפי הערכות, קרוב לוודאי שארה"ב תסכל את היוזמה האמריקאית, ולאו דווקא בשימוש בווטו אלא במהלכים מאחורי הקלעים שימנעו רוב. אבל בכירים בניו יורק נמנעים מלהביע הערכות על הצפוי להצעת ההחלטה הצרפתית גרמנית המקיפה שכוללת יעדים מוגדרים ולוח זמנים להשגת הסכם בין ישראל לרשות הפלסטינית.




ארה"ב אינה אוהבת שמעצמות אירופיות מתערבות בקידום תהליך השלום. זהו תחום שארה"ב מתייחסת אליו כאל שטח בלעדי שלה, אבל קריסת מאמצי התיווך של קרי, שהדהדה ככישלון אמריקאי, יצרה במעצמות המערב את התחושה שכדאי לגלות נוכחות ורצוי להוכיח מעורבות פעילה במאמץ לקדם הסכם בין ישראל לפלסטינים גם אם הבית הלבן וצמרת מחלקת המדינה לא יאהבו את זה. להערכת דיפלומטים בניו יורק, ארה"ב תחשוב פעמיים לפני שתחליט לעשות שימוש  בזכות הווטו ולמנוע את אישור הצעת ההחלטה הצרפתית גרמנית. ואם בכל זאת תבטיח לישראל לעצור את היוזמה האירופית, המחיר שוושינגטון תדרוש מישראל יעלה את סף הכאבים מהוויתורים שיידרשו מישראל לרמה של איזמל בבשר החי.