פחות רופאים, אחיות ורופאי שיניים היו גם השנה ביחס לאוכלוסייה. כך עולה מדוח כוח האדם למקצועות הבריאות שמשרד הבריאות מפרסם הבוקר.  

על פי הנתונים, בשנת 2013 שיעור הרופאים מתחת לגיל 65 המועסקים בישראל עמד על 3.11 לאלף בני אדם. שיעור זה דומה לממוצע ה-OECD, אך נמצא במגמת ירידה מאז שנות התשעים. בשנת 2012 היו 3.14 רופאים לאלף איש ובשנת 2000 3.4 רופאים. 
 
ניתן להתעודד מכך ששיעור המקבלים רישיון לעסוק ברפואה חזר למגמת עלייה בשנים האחרונות. ב-2013 הונפקו 1,011 רישיונות חדשים בהשוואה ל-547 ב-2007. עם זאת, שיעור מסיימי בתי הספר לרפואה בארץ עדיין נמוך משמעותית מזה ב-OECD  - 3.8 רופאים לעתיד למאה אלף, בהשוואה ל-11.2 במדינות המפותחות. 
 

מדיניות משרד הבריאות בשנים האחרונות, הפועלת להגדיל את מספר המתקבלים לרפואה בפקולטות בארץ, הובילה לכך שב-2013 הונפקו 416 רישיונות בהשוואה ל-360 ב-2009. ועדיין, אחוז הבוגרים שלמדו בארץ בהשוואה לאלה שלמדו בחו"ל נמצא בירידה.
 
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, התייחס לנתונים באופטימיות: "זהו הישג שנרשמת מדי שנה עלייה במספר הניגשים ללימודי רפואה בארץ, וכן בכמות הלומדים בחו"ל ששבים לעבוד כאן. תהליך ההכשרה של רופאים הוא ארוך מאוד ואת התוצאות של מה שאנחנו משקיעים היום ייקח מספר שנים כדי לראות". 
 
פרופ אפק הוסיף: "לצערי, נוצרו פערים בעשור הראשון של שנות האלפיים. הייתה ועדה שקבעה כי יש לפתוח שני בתי ספר חדשים לרפואה, אך לקח זמן רב עד שמסקנותיה מומשו. מאז נפתח בית הספר לרפואה בגליל ונוספו מקומות במוסדות הלימוד הקיימים. אנחנו מעריכים שתוך שנתיים-שלוש כבר נגיע למספר מקבלי רישיונות שיענה על צורכי המערכת. כבר בשנה הבאה עלול להיווצר מחסור במקומות התמחות לרופאים צעירים אחרי שנים בהן לא היו מספיק מתמחים. עם זאת, ייקח עוד כמה שנים עד שהם יוכשרו ויהפכו למומחים".
 
שרת הבריאות היוצאת יעל גרמן הורתה לאחרונה על הקמת ועדה שתבחן אפשרות של הקמת מוסד נוסף ללימודי רפואה. נשקלת האפשרות לפתיחת מוסד ציבורי או פרטי, אבל נראה שהבחירות יעכבו את המהלך משום שאין שר בריאות שמתפקד באופן מלא.
 
"מדובר בהחלטה של מדיניות, ולכן אנחנו לא יכולים לקבל אותה לבד. עצם העיסוק בה יצטרך להיבחן מול היועץ המשפטי לממשלה", אומר פרופ' אפק.
ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, הציג עמדה שונה: "הדוח ממשיך מגמה מדאיגה של ירידה במספר הרופאים לנפש. ישראל היא המדינה היחידה בין המדינות המפותחות בה מספר זה נמצא בירידה. למעשה הנתון של 3.1 ל- 1,000 נפש מטעה מאחר שחלק מבעלי הרישיונות לא עוסקים בפועל ברפואה או עוסקים ברפואה במשרה חלקית. מדאיג עוד יותר שיש ירידה במספר הרופאים בני פחות מ- 45. רופאי ישראל מזדקנים והתופעה עלולה להביא לירידה בזמינות הרפואה כבר בשנים הקרובות, עקב פרישה לגמלאות".
יותר פסיכולוגים
גם אצל האחיות המצב הורע: שיעור האחיות עד גיל 65 רשם עוד ירידה קלה מהשנה שעברה – 5.79 לאלף איש במקום 5.86. במדינות ה-OECD שיעור האחיות המועסקות הוא כמעט כפול מזה שבישראל. בקרב האחיות הצעירות (עד גיל 45) המצב חמור עוד יותר. בשנת 2013 40% מהאחיות היו שייכות לטווח גילים זה, לעומת 53% בשנת 2000.
 
"הסכם השכר החדש עם האחיות שנחתם ב-2012 אמור לשפר את המצב, אבל הוא קרה מאוחר ולכן תוצאותיו עוד לא ניכרות בשטח", אומרת אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות. "דאגנו שיהיו מלגות לאחיות חדשות, כך שחצי משכרן יסובסד. זה מושך עוד אחיות צעירות ללימודים, וכשאלו יוכשרו בתוך כמה שנים אנחנו מצפים שתהיה עלייה במספרים. 
 
כהן הוסיפה: "התרענו על הצורך הזה במשך שנים. אם זה היה קורה קודם, הבעיה כבר יכולה הייתה להיות מאחורינו. אין ספק שלהיות אחות זו עבודה קשה מאוד – המשמרות ארוכות והאתגר הנפשי גדול. כדי למשוך אחיות נוספות צריך עוד לשפר את תנאי העבודה. חדרי המיון כיום הם חדרי מלחמה. מיטות רבות ניצבות בפרוזדורים והעומס רב. אנשים לא רוצים לבוא למקצוע בגלל שכמות העבודה לא הגיונית. את זה צריך לשנות".

מספר רופאי השיניים עד גיל 65 ירד אף הוא וניצב ב- 2013 על אחד לאלף בני אדם, בהשוואה ל-1.05 בשנת 2000 – 5% פחות. ניתן להתנחם בשיעורי הרוקחים, הפסיכולוגים, השינניות, הפיזיותרפיסטים, קלינאי התקשורת, מרפאים בעיסוק ודיאטנים שמספרם ממשיך לעלות.